Na een ongeval(letje), wat te doen?

Bennie98

MF'er
7 sep 2012
175
2
Hallo allemaal.

Ik heb een tweetal weekjes geleden een ongeval gehad. |(
Haaks op het voorwiel van een wagen gereden.

Dan op de linkerkant gevallen.

Nu zit er een slag op mijn wiel/rem/schokdempers? '(
Ik heb mijn wiel er vandaag al eens afgehaald en gemerkt dat één van de twee voorste remschijven scheef is.

Wat moet ik zo nog allemaal checken?
Ik heb al eens met de schokdempers gedraaid (onderkant) en niet direct frictie gemerkt.
Waren allebei redelijk vlot draaibaar. (maakte wel een geluidje tijdens het draaien, ik veronderstel de binnenste stukken die tegen de buitenkant slepen)

Er staat ook een kleine blaas op mijn band.
En ik heb het vermoeden dat de velg ook scheef zal zitten.
Het balhoofd leek in orde volgens iemand die er wel wat vanaf weet. Balhoofd was ook net vervangen.

Voor de rest is het vooral plastiek wat kapot is.
Iemand nog voorstellen van controlepunten?
Moto is een cbr 600f pc25.


Grtn
Bennie98
 
En nog een extra vraagje.
Aangezien één van mijn schijfremmen scheef is vroeg ik mij af voor welk soort/merk remmen ik nu zou gaan. Ben namelijk niet erg op de hoogte van schijven.
 
Het was niet zo snel.
Maar hoe snel weet ik niet. Minder dan 70 alleszins. mss 40-50.
En ja, als ik hem binnensteek kost het mij inderdaad een pak meer dan als ik zelf alles doe.
Ik heb er net 1100 euro ingestoken dus ik heb geen nood aan nog zo'n bedrag.

Ik lag direct stil, moto is niet gaan slieren of dergelijks.
Is ook niet ergens tegen gevlogen. Ben alleen recht op het wiel gereden en dan omver gevallen.
 
Het was niet zo snel.
Maar hoe snel weet ik niet. Minder dan 70 alleszins. mss 40-50.
En ja, als ik hem binnensteek kost het mij inderdaad een pak meer dan als ik zelf alles doe.
Ik heb er net 1100 euro ingestoken dus ik heb geen nood aan nog zo'n bedrag.

Ik lag direct stil, moto is niet gaan slieren of dergelijks.
Is ook niet ergens tegen gevlogen. Ben alleen recht op het wiel gereden en dan omver gevallen.

Dat wordt er ook niet gezegd. Er wordt geadviseerd om iemand met ervaring een schadetaxatie te laten maken.
 
Het was niet zo snel.
Maar hoe snel weet ik niet. Minder dan 70 alleszins. mss 40-50.
En ja, als ik hem binnensteek kost het mij inderdaad een pak meer dan als ik zelf alles doe.
Ik heb er net 1100 euro ingestoken dus ik heb geen nood aan nog zo'n bedrag.

Ik lag direct stil, moto is niet gaan slieren of dergelijks.
Is ook niet ergens tegen gevlogen. Ben alleen recht op het wiel gereden en dan omver gevallen.

Laat er iemand met ervaring naar kijken en laat die opschrijven wat er allemaal vervangen moet worden.

Als je weet wat er gedaan moet worden kun je dat eventueel zelf doen.

Een beetje op de gok onderdelen vervangen kan ook heel duur worden.
 
Zo te lezen wordt dat een andere voorvelg, andere voorband, andere remschijven, 2 andere voorvork poten (voorschokbrekers) en dan nog al je plastic werk. En dan is het nog maar de vraag of je frame (kader) geen schade heeft op gelopen.
Ik ben bang dat dit weer een dure reparatie word.
 
wat daddyphilipsen zegt en een foto zou wel wat meer duidelijkheid kunnen geven.

sowieso je voorpoter er uit halen om te controleren of ze krom zijn. Op de grond leggen en draaien, meestal zie het gelijk.
 
Je bent niet in staat zelf te bepalen wat er allemaal mis is. Maar je wil het allemaal wel zelf repareren?
Of dát dan zo'n goed idee is? :?
Doe jezelf een lol, laat er een vakman naar kijken, die ziet tenminste wat er al dan niet moet gebeuren. Dan kun je altijd later nog bepalen wie er wat gaat doen.

Overigens: ik heb mijn (toen nog geen twee jaar oude) Fazertje total loss gereden met 40-50 km/u......
Er moest een nieuwe voorvork in en een nieuwe radiator. Maar dat "beetje plastic" wat kapot was bleek ook aardig aan de prijs. Ze hebben zelfs het frame niet meer gecontroleerd, zonder dat was ie al TL.
Kortom: verkijk je er niet op, dit gaat vrijwel zeker in de papieren lopen.
 
Laatst bewerkt:
Mja, ik ben niet van plan om al mijn plastiek te vervangen. Ik wil hem gewoon weer rijdende krijgen.
Qua total loss... dat is ook maar een term die de verzekering uitgevonden heeft zodat ze je niet (zoveel) moeten uitbetalen.
Alles is herstelbaar en ik denk nu niet dat het bij mij zo ernstig gesteld is.


Er zijn kennissen die al heel wat meer meegemaakt hebben dan wat ik nu meegemaakt heb en die rijden nog steeds rond met hun (herstelde) moto.

En dat ik niet in staat ben om zoiets te bepalen wil daarom niet zeggen dat ik geen moer of bout kan los en vastdraaien. Ik heb gewoon nog niets dergelijks meegemaakt met een moto (brommer wel).

Op het ogenblik van de botsing was ik al serieus aan het remmen en aan het uitwijken naar links.
De moto draait nog perfect. Alleen het remmen is wat "wobbelig" maar dat kan evengoed alleen het wiel en de remmen zijn. En eventueel ook de schokdempers.

Ik sluit niets uit, maar ik blijf er wel positief over. Hij is NIET total loss. Dat is zeker :).
 
Als het gunstig uit pakt zijn alleen je binnenpoten krom en je remschijven.
Ik weet niet wat de dagwaarde is van je motor maar je zit vlug aan 1000 euro of er overheen.
Wat is je woonplaats?
 
Hier idem.
Met 40-50 per uur een aanrijding gehad. Motor total loss. Zelf opkappen met tweedehands kappen en er maar mee leren leven dat ie deels mat zwart geworden is, een remschijf en een handel en nog wat dingetjes kostte ook al bijna 1500 euro.

En neem de raad aan die hier al meer gegeven is: laat er iemand naar kijken die er echt verstand van heeft. Want een balhoofd dat in orde lijkt volgens iemand die er wel wat van weet komt bij mij niet overtuigend over.
 
ik ben laatst ook gevallen, knippers kapot, kuipwerk(subframe) scheef, schakelpookje weer recht tikken, remhendel vervangen... tijdens de reparatie bleek dat het klepdekselpakking lekte en vervangen moest worden... 80 euro voor het rubber en 50 voor de arbeid

al met al mocht ik bijna 300 euro aftikken voor materiaal en arbeid... de kosten lopen heel snel op
met het vervangen van de achterband totaal 453 euro :)

een heel stel dingen had ik natuurlijk zelf kunnen doen om kosten te besparen, voor mij met de feestdagen en buiten sleutelen was betalen makkelijker dan geklooi in de kou
 
Ik ga inderdaad zelf voor de kosten opdraaien.
Ik zal de kappen er eens afhalen en eens zien of er lekken zijn.
Maar tot nu toe staat alles droog onder de moto.

Ik heb mijn moto van oktober 2012 en heb er toen 2000euro voor gegeven. En daarna nog 1100euro voor het vervangen van de NAKS en de ketting, geleiders en tandwielen + kleppenspeling terug in orde zetten en het balhoofd vervangen.
Nu dit weer... hij stond perfect :/ trieste zaak voor een nieuwe moto-eigenaar.

Ik ben trouwens van Gent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan