Oliefilter vervangen honda cbr 600 f4

tharonny

MF'er
10 mei 2012
70
10
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig om mijn motor een klein beurtje te geven. De motor heeft een tijdje stilgestaan (enkele keer gelopen) Dus ik ben nu bezig om mijn blokolie te vervangen. Ook heb ik gelijk een oliefilter gekocht om deze te vervangen.
Ik zit nu alleen met een klein probleempje. Ik krijg het oude oliefilterje er niet vanaf.

Ik heb hiervoor geen speciale sleutel (lees zo'n mini sjorband) maar ik lees hier en daar dat het in princiepe gewoon met de hand eraf te draaien moet zijn? Wel heb ik hier een hele grote baco waarmee ik al iets geprobeerd heb, maar veel beweging zit er nog niet in.

Ben ik nu gewoon te bang en moet het loskomen? Of zou het helpen om er een beetje kruipolie oid op te smeren?

Alvast bedankt voor de tips!

Groet, Ron
 
Kan altijd van pas komen voor in een noodgeval.

Maar meestal ram ik ook er een schroevendraaier door als ik ze niet loskrijg met mijn handen of zo'n sleutel als ik al 1 vervang wat ik maar om de 10-15000 km doe.
Bedenk eens zo'n noodgeval.
Geef eens een voorbeeld.
ik kan er geen bedenken.
 
Omdat je niet altijd met een oliefiltersleutel eraant kunt zonder alles te gaan demonteren.

Een schroevendraaier is fijn en werkt goed.

Wel zonde van de filter maar ja.

Ik gooi die filters niet altijd weg hoor, hou ze bij als reserve of voor een oude motorfiets.

Mijn vader heeft eens een oliefilter opengemaakt en die zag ik nog heel proper uit.

Gauw dichtkitten en op de plank met onderdelen zetten, voor de volgende oliewissel :Y
 
lol, waarom download je geen boek.

Kost je idd soms veel kracht om de filter eraf te draaien. De meeste mensen die de filters vervangen zetten ze niet terug vast op 25 n/m.
Met de schroevendraaier door prikken is wel extreem maar ik heb het een aantal keer gedaan voor me zelf. Schuurpapier helpt enkel als je het 1) juist aangespannen hebt 2) regelmatig of niet lang geleden gedaan hebt. Wel bij het vast zetten van de filter kun je grove schuurpapier eromheen gebruiken.

Ik vraag me af waarom begin je eraan thuis als je 1) geen instrument hebt 2) niet veel verstand hebt van wat je doet?

mvg

Ha leuk dat je dit zegt. Ik kan je best uitleg geven hoor. Het werkplaatsboek heb ik al meerdere keren ingekeken.

Ik begin er aan omdat ik het leuk vind om zelf te kunnen sleutelen aan de motor. Jij wist ongetwijfeld ook nog niet alles toen je eraan begon? Die dingen leer je door middel van het een keer gedaan te hebben. Ik kom zelf van de brommertjes vandaan en daar had ik nog niet te maken met oliefilters e.d. tevens toen ik de onderdeeltjes ging halen bij motoport vertelde die man mij: Je moet even je oliefilter eraf draaien en de nieuwe erop zetten. Was mij van te voren ook niet helemaal bekend dat dat ding muurvast zat.

En zoals motormuis en benjamin al zeiden. Lukt het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.

Juist door dit te proberen/te vragen op het forum kom ik meer te weten van de motor. Blijft toch een hobby
 
Laatst bewerkt:
waarom heeft topicstarter het nieuwe oliefilter trouwens zo vast als het met de hand maar kon weer aangedraaid, als ik vragen mag??

Het is eigenlijk de bedoeling dat het het afdichtrubber insmeert met wat verse olie, en dan het oliefilter ongeveer net zo vastdraait als dat een gemiddelde makkelijk te openen jampot kost om los te draaien.

als ie dan blijkt te lekken kun je hem nog iets natrekken, maar zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt.


Het voordeel is dat je het filter nu bij de volgende beurt weer gewoon los kunt draaien door er een doekje om te doen en stevig te knijpen.


Als je hem met de hand "zo vast als maar gaat" zet, weet je zeker dat je de volgende keer wéér staat te kloten met gereedschap omdat iets anders niet meer gaat.....
 
Precies, liever te vast als te los. Kreeg bij de motorzaak natuurlijk weer van die leuke spookverhalen te horen dat als het lekt dat de olie op je achterwiel terrecht komt, dus dan toch maar zo vast mogelijk. Het rubber heb ik inderdaad ook ingesmeerd met olie en ik heb een beetje olie in het filter gedaan voordat ik hem erop schroefde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan