Lage spanning ktm lc4

Ja en nee.
Er zijn verschillende manieren om gelijk te richten, wat je hier boven laat zien is er 1tje van. Echter zal waarschijnlijk het gelijkrichten gebeuren m.b.v. een zener-diode wat betekent dat de top van spanning af "gevreten" wordt. De spanning zakt tussendoor nog wel terug naar nul, maar schiet daarna gelijk naar 12 en blijft daar vlak, totdat hij in 1 keer weer naa de 0 V schiet.
Hier kun je een condensator achter zetten, afhankelijk van de waarde van de condensator kun je er 2 dingen mee bereiken:
- Een kleine condensator vlakt de zaak af zoals het plaatje hier boven. In dit geval geen toegevoegde waarde omdat een gloeilamp daarvoor te traag is en je 't toch niet ziet.
- Een grote condensator werkt als een soort accu en houdt de spanning constant, ook als eventueel de voeding weg valt. Afhankelijk van de spanning die de condesator vast houdt, gaat hij stroom leveren op het moment dat de bronspanning lager is dan de condensatorspanning. Dus: condensator vol = afvlakken, maar ook bij het wegvallen van de bron houdt hij de spanning vast en levert hij stroom waardoor hij leeg loopt.

De manier waarop de spanning door de SR begrensd wordt is door een zener-diode, deze laat nooit meer dan 12V door en "eet de rest op"
Je mag de electronicatheorie toch wel eens bijspijkeren.

Een Zenerdiode gaat geleiden boven een bepaalde waarde waardoor over de voorgeschakelde serieweerstand de verliesspanning zo hoog wordt dat de uitgaande spanning weer gelijk is aan de zenerdiodespanning.

Verder is de opgeslagen energie in een condensator, ook bij 12 V, zo laag dat een gloeilamp dat binnen 0,01 seconde alweer verbruikt heeft. Het heeft dus als accu geen enkele betekenis. (U . C = I . t), waarbij U de aangelegde spanning, C de waarde van de condensator, I de gemiddelde stroom en t de tijd is dat die stroom loopt. De opgeslagen energie is dan in J (Joule).
 
Je mag de electronicatheorie toch wel eens bijspijkeren.

Een Zenerdiode gaat geleiden boven een bepaalde waarde waardoor over de voorgeschakelde serieweerstand de verliesspanning zo hoog wordt dat de uitgaande spanning weer gelijk is aan de zenerdiodespanning.

Verder is de opgeslagen energie in een condensator, ook bij 12 V, zo laag dat een gloeilamp dat binnen 0,01 seconde alweer verbruikt heeft. Het heeft dus als accu geen enkele betekenis. (U . C = I . t), waarbij U de aangelegde spanning, C de waarde van de condensator, I de gemiddelde stroom en t de tijd is dat die stroom loopt. De opgeslagen energie is dan in J (Joule).

Volgens mij bedoelen we 't zelfde.
Het enige wat ik wil zeggen, is dat als je de condensator maar groot genoeg pakt, deze over een grotere t stroom kan leveren. Met andere woorden: is de condensator zo groot als mijn pink, of zo groot als een bobine.
In het geval formaat pink: de condensator is bedoelt om te filteren/af te vlakken.
In het geval formaat bobine: de condensator kan genoeg energie opslaan om de lampen enkele seconden te laten branden, als de bron ook nog eens stroom levert zelfs nog langer.
 
Volgens mij bedoelen we 't zelfde.
Het enige wat ik wil zeggen, is dat als je de condensator maar groot genoeg pakt, deze over een grotere t stroom kan leveren. Met andere woorden: is de condensator zo groot als mijn pink, of zo groot als een bobine.
In het geval formaat pink: de condensator is bedoelt om te filteren/af te vlakken.
In het geval formaat bobine: de condensator kan genoeg energie opslaan om de lampen enkele seconden te laten branden, als de bron ook nog eens stroom levert zelfs nog langer.
-O-
Kijk eens naar de formule die hierboven is gegeven en tel dan eens uit hoelang het duurt voordat de lamp uit gaat.
Een condensator zo groot als je bobine is ongeveer 10.000Uf
 
Nee en nee.
Gelijkrichten doe je met diodes, niet met een zenerdiode.
Een zenerdiode gaat geleiden in sper wanneer de spanning boven een bepaalde waarde komt.
ook dan heb je een afvlakcondensator nodig vóór de zenerdiode.
Je verlichting na laten branden op de condensator is uitgesloten.
Je hebt dan wel een heel grote condensator nodig en ook dan gaat het om hooguit enkele seconden.
Je hebt het over de manier van gelijkrichten, ik heb het enkel over afvlakken en en het effect daarvan.
het heeft wel degelijk nut.
Als de gemiddelde spanning toeneemt (wat gebeurt door het afvlakken) zal de lamp harder branden.
Een lamp die telkens uitgeschakeld word zal minder hard branden.

Over de opbouw van de SR, dat heb ik nooit tot in detail uitgezocht, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de uitgangsspaning van de SR nooit hoger kan zijn dan ingangsspanning.
En ja, ik ben met je eens dat als je een condensator gebruikt de RMS spanning hoger wordt doordat je de dipjes naar 0V opvult, dus de lamp zal feller branden.
Ik vraag me wel af hoe het signaal er precies uit ziet na de SR, niet zoals jij in het plaatje liet zien, maar iets met een afgevlakte top. De dipjes naar 0V zijn veel korter aangezien je spoel al meer dan 16v (RMS!!) levert stationair (gemeten op mijn KTM).
 
-O-
Kijk eens naar de formule die hierboven is gegeven en tel dan eens uit hoelang het duurt voordat de lamp uit gaat.
Een condensator zo groot als je bobine is ongeveer 10.000Uf

Ah, daar speelt dus mijn gebrek aan praktijk op. Mijn stiekeme aanname was dat een flinke condensator toch wel iets meer capaciteit zou hebben. Met bovenstaande getallen, kan ik niets anders dan je gelijk geven...
 
Als je een condensator hebt van 1 Farrad (1.000.000 Uf) zal bij een belasting van 1 ampere de spaning met 1 volt per seconde dalen.
Gebruikt de verlichting5 ampere dan verlies je 5 volt per seconde.
Gebruik je een condensator van 10.000Uf dan duurt het dus 0.01 seconde voordat je spanning naar 7 volt is gezakt.
 
Als je een condensator hebt van 1 Farrad (1.000.000 Uf) zal bij een belasting van 1 ampere de spaning met 1 volt per seconde dalen.
Gebruikt de verlichting5 ampere dan verlies je 5 volt per seconde.
Gebruik je een condensator van 10.000Uf dan duurt het dus 0.01 seconde voordat je spanning naar 7 volt is gezakt.

Interessant....
Van de week als ik tijd (en zin) heb eens de scope aan mijn SR hangen. Heb er nu eentje van een brommer op gebouwd, die zowel wissel als gelijkspanning geeft...
 
Terug
Bovenaan Onderaan