Splinters in motorolie

stefan1984

MF'er
25 jun 2011
37
0
Besten,'

De laatste oliewissel zaten er kleine slijpsel/splintertjes in de olie

kan dit van de lagerschalen zijn van krukaslagers?

motor is r1 99'

wat kost het om dit te laten maken?

mvg Stefan
 
als het blok goed loopt lekker doorrijden.
denk dat je zo een paar duizend kwijt bent om krukas te repareren, maar waarom zou je het doen? je weet niet waar het gruis vandaan komt.
 
Ik denk dat waar hier over messing gesproken wordt men feitelijk brons bedoeld. Ik ken de R1 inwendig niet. Bij veel motoren worden bronzen glijlagers gebruikt voor de as van het versnellingspedaal en soms ook als lagering voor de schakelwals. Dit zijn niet-roteerende assen. Slijtage hieraan (binnen de perken) kan niet zoveel kwaad. Maar nogmaals ik weet niet hoe het bij de R1 specifiek zit.

grtz,

Cees
 
Ik denk dat waar hier over messing gesproken wordt men feitelijk brons bedoeld. Ik ken de R1 inwendig niet. Bij veel motoren worden bronzen glijlagers gebruikt voor de as van het versnellingspedaal en soms ook als lagering voor de schakelwals. Dit zijn niet-roteerende assen. Slijtage hieraan (binnen de perken) kan niet zoveel kwaad. Maar nogmaals ik weet niet hoe het bij de R1 specifiek zit.

grtz,

Cees


Krukaslager of lagerbus koppeling kan van messing zijn, of ook Yamaha dit toepast weet ik niet.
 
Volgens mij worden bronzen krukaslagers al sinds de Romeinen niet meer gebruikt.
Small end busjes misschien, maar als je daarvan het materiaal in de olie vind had je het allang gehoord.
Olie is onder andere troep af te voeren, dat laatste doet het hier, weer paniek!
Gewoon doorrijden, repareren is te duur, dat kan altijd nog als het stuk is.
 
Hoi, zijn de deeltjes magnetisch?

Als je je erg veel zorgen maakt kan je je blok spoelen met olie, olie verwisselen eventueel een magnetische plug monteren en dan bekijken a)of de deeltjes in de olie terug komen b) wat de toename is. Het is normaal dat er wel wat in de olie zit.

Ook zou ik het filter even controleren, als dit vol zit met rommel is er wat aan de hand.

Is het mogelijk dat de vervuiling wordt veroorzaakt door de koppelingsplaten? Deze draaien ook in de olie en slijten, dus alles wat slijt komt in je olie terecht.

Zijn er ook gesinterde koppelingsplaten waar misschien goudkleurige deeltjes in zitten? Ik ben niet zo thuis in de koppelingsplaten.

Succes, misschien is het handig even een foto te plaatsen van de deeltjes / olie.
 
weet iemand wat het zou kosten om bijv de krukaslagers te vervangen? of lagerschalen vervangen? kennis in namelijk niet van dien aard dat ik dit zelf kan.

iig bedankt voor de vele reacties tot nu toe.


Wederom: meer dan die fiets van jou waard is.
Zolang hij het goed doet, gewoon rijden.
 
yup. Voor zover ik heb begrepen zal bij slijtage in eerste instantie je oliedruklampje gaan branden bij stationair. Dan is het een gevalletje stilzetten of dikkere olie er in (20W50 i.p.v. 10W40) en als een malle geld gaan sprokkelen voor een revisie, ander blok, of andere motor.

Het probleem met een revisie van de krukaslagers, is dat je vier of vijf keuzes hebt. d.m.v. Plastigauge moet je net zo lang spelen met lagerschalen totdat je de goede inwendige speling hebt. Gelukt? dan heb je nog vier gelagerde punten te gaan. daarna komen de vier big-ends ook nog eens om de hoek kijken.

Daarom is het in Nederland, met uurlonen van 70 euro/uur, gewoonweg niet meer interessant om een revisie uit te besteden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou lagers pas vervangen als ze duidelijk lawaai maken, en niet omdat er wat splinters in de olie zitten (te horen als kloppend geluid bij warme motor bij toerentallen van net boven stationair).
Vergis je niet in de prijs: zijn ze echt versleten, zoek dan een ander blok.
Zelf ook een keer gedacht lagers te vervangen, maar in de meeste gevallen heb je ook een andere krukas nodig.
Ik ging dan ook op zoek naar een donorblok.

Ik las laatst ook eens een verhaal van iemand die elke keer splinters op de magnetische aftapplug vond, maar hij sprak over een "grappig pruikje".
 
Als het blok van de R1 op het blok van de FZR1000 lijkt qua opbouw en jij doet er veel wheelyes mee dan heeft hij iedere keer zonder smering gelopen. De oliepomp zuigt dan namelijk steeds lucht aan.
Je ziet dit niet want volgens mij heeft de R1 alleen een olieniveausensor en geen oliedruk lampje.
Tenminste bij mijn FZR is dat wel zo en daardoor heb ik tydens het dragracen dus ook al een blok om zeep geholpen.
Mocht dit het geval zijn dan duurt het niet heel lang meer en dan krijg je kabouters met grote hamers in je blok.
Goedkoopste optie is dan een ander blok eronder hangen.
Succes en ik hoop voor je dat dit niet het geval is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan