Fireblade 900rr in de fik

27k

Die hard MF'er
10 mrt 2009
771
0
Dubai
Afgelopen april waren bij mijn SC28 Fireblade 900rr de stekkers / draden onder het zadel gecorrodeerd / verbrand / verrot.

Na dit te hebben vervangen zag het er weer mooi uit en de waardes waren normaal.

Vorige week reed ik en rook een vies verbrand plastic geurtje.
Motor neergezet en zag plastic rook onder het zadel weg komen.

Weer de drie gele dynamo draden verbrand.

Heb deze wederom vervangen door een stuk kabel er tussen te zetten maar net bij een testrit worden ze wel heel erg heet.
Kan de kabels niet langer dan 5 sec aanraken zo heet.

Ook wordt de spanningsregelaar flink heet.


Alle waardes getest maar dat ziet er goed uit.


Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Als de SR gemonteerd zit op een metalen koelplaatje, dan smeer eens wat koelpasta tussen de koelplaat en de SR, scheelt ook aanzienlijk. Zonder die koelpasta doet het koelplaatje ook niet helemaal wat hij moet doen...
 
Als de SR gemonteerd zit op een metalen koelplaatje, dan smeer eens wat koelpasta tussen de koelplaat en de SR, scheelt ook aanzienlijk. Zonder die koelpasta doet het koelplaatje ook niet helemaal wat hij moet doen...
Ik ben zover gegaan dat ik aan de andere kant van het frame een stuk koelblok uit een pc heb gemonteerd.

vga1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kroonsteentjes zijn ook niet zo goed. Door corrosie of gewoon trillen en slecht contact kan daar ook een hoge overgangsweerstand zijn. Met weer hitte en rook tot gevolg, maar nu van het kroonsteentje.

Na 2 jaar met mijn eerste vervanger gereden te hebben (zie posts op 1e pagina van dit topic ;)), heb ik ook een rokende stekker gehad. SR weer kapot. Dit keer de gele draden mee gesmolten. Dus heb ik ze moeten verlengen. Netjes 3 nieuwe stukken dik draad er aan gesoldeerd en geisoleerd met krimpkous. En natuurlijk weer een nieuwe SR.

Af en toe controleer ik het nu, maar alles gaat tot nu toe goed.

Edit:

Gadver wat stonk die rook vies. Ik heb de lucht nog wekenlang in mijn neus gehad. :r :r :r :r
 
Laatst bewerkt:
Kroonsteentjes zijn ook niet zo goed. Door corrosie of gewoon trillen en slecht contact kan daar ook een hoge overgangsweerstand zijn. Met weer hitte en rook tot gevolg, maar nu van het kroonsteentje.

Na 2 jaar met mijn eerste vervanger gereden te hebben (zie posts op 1e pagina van dit topic ;)), heb ik ook een rokende stekker gehad. SR weer kapot. Dit keer de gele draden mee gesmolten. Dus heb ik ze moeten verlengen. Netjes 3 nieuwe stukken dik draad er aan gesoldeerd en geisoleerd met krimpkous. En natuurlijk weer een nieuwe SR.

Af en toe controleer ik het nu, maar alles gaat tot nu toe goed.

Edit:

Gadver wat stonk die rook vies. Ik heb de lucht nog wekenlang in mijn neus gehad. :r :r :r :r

ik raad je aan de neusharen wat korter te knippen :+
 
Een optie is ook om de bedrading van de spanningsregelaar dikker uit te voeren: Afknippen vlak bij het motorblok, en de SR, en d.m.v. solder sleeves gewoon een flink dikkere draad tussen zetten. Deze zal veel minder warm worden.

Betreffende de heatsinks: Passief gekoelde videokaarten hebben vaak een mooi groot blok. Langer en breder, maar wel lager dan die van de processor.
 
De standaard draden zijn dik zat, het smelten komt bijna altijd door overgangsweerstand in de connector. Die verwijderen en alles solderen lost het probleem van de weerstand wel op, maar dan wordt het wisselen van de sr wat lastiger als hij weer eens doorfikt.
Dikkere draden camoufleren alleen maar het echte probleem, van b.v. kortgesloten sr. Wordt de gevolgschade alleen maar groter.
Soms loont het de moeite om ook de stator eens te bekijken, die wil ook wel eens minder worden.
 
Een optie is ook om de bedrading van de spanningsregelaar dikker uit te voeren: Afknippen vlak bij het motorblok, en de SR, en d.m.v. solder sleeves gewoon een flink dikkere draad tussen zetten. Deze zal veel minder warm worden.

Betreffende de heatsinks: Passief gekoelde videokaarten hebben vaak een mooi groot blok. Langer en breder, maar wel lager dan die van de processor.

Ik heb de mijne ook een stuk kleiner moeten maken, ik hield bijna alleen een dik stuk koper over.
 
Had bij mie SC28 de draden vervangen voor de 220 volt draden van de kapotte strijkbout , zeer soepel snoer en hitte vast . Ook de steker weggelaten direct doorgesoldeerd .

Ook koelblok erachter gemonteerd werkt reuze , uiteraard wel de SR met koelribben kopen.

De SR maakt contact met het frame om de warmte kwijt te raken. De SR zelf heeft een eigen massa draad.
 
Laatst bewerkt:
De standaard draden zijn dik zat, het smelten komt bijna altijd door overgangsweerstand in de connector. Die verwijderen en alles solderen lost het probleem van de weerstand wel op, maar dan wordt het wisselen van de sr wat lastiger als hij weer eens doorfikt.
Dikkere draden camoufleren alleen maar het echte probleem, van b.v. kortgesloten sr. Wordt de gevolgschade alleen maar groter.
Soms loont het de moeite om ook de stator eens te bekijken, die wil ook wel eens minder worden.
Het kortsluiten van de SR is juist een functie. Dat is de manier waarop het teveel aan energie wordt weggefikt. (de SR knoopt op dat moment de 3 gele draden aan elkaar). De energie wordt voor een klein deel in de SR weggefikt, voor het grootste deel in de spoelen van de dynamo (die heeft meer weerstand dan de SR).

Als de bedrading weinig weerstand heeft zal deze ook weinig energie opnemen en dus weinig warmer worden. Dunne draden en slechte stekkers hebben een hogere weerstand, daardoor worden ze te heet en fikken ze door.

De standaard connectoren zijn te zwak (en corrosie gevoelig), als je bezig bent met die te vervangen zou ik ook meteen dikkere draden monteren.

En kroonsteentjes.... :N :X Er lopen flinke stromen door die draden.
 
Dat de sr kortsluit om de overtollige spanning naar massa af te fakkelen weet ik, het grootste probleem daarbij is de warmte die vrijkomt in de sr. Dit gaat ten kostte van de levensduur. Hij kan doorbranden, waarna je er achter komt, dat onderweg je accu niet meer wordt bijgeladen. (IK heb zo 2 keer langs de kant gestaan -O- ) Hij kan er een te hoog voltage uitgooien, waardoor de accu een te hoge spanning krijgt en ook stuk gaat, naast soms wat dure elektronica lampen e.d. En hij kan permanent kortsluiten. Er gaat dan een dermate hoge stroom lopen, dat de bedrading heet wordt. Meestal is de sr dan ook kokend heet. Normaal is inderdaad de connector het zwakke punt. Goed corrosievrij houden en zorgen dat de klemmetjes voldoende strak staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan