hydraulische motorbrug zelf maken

brudo61

Rookie
8 nov 2012
3
0
hallo iedereen
ik moet voor mijn eindwerk een hydrauliche motorbrug maken!
maar ik weet niet welke onderdelen dat ik moet gebruiken
ik ben niet zeker welke soort cilinder(enkelwerkend of dubbelwerkend) dat ik zou gebruiken.
welke hydraulische pomp of motor moet ik gebruiken?
dus ik zou heel blij zijn als jullie mij informatie geven.

alvast bedankt voor jullie reactie!

mvg brudo
 
Dubbelwerkende cilinder & een 5/3 ventiel handbediend. Daar zou ik voor gaan.
Welke motor+reservoir zou ik niet weten, kan dadelijk op het werk wel even kijken wat wij hebben.
 
Laatst bewerkt:
enkelwerkende cilinder (plunjer), een pomp met enkelrichting ventiel (pomp al dan niet elektrisch) en een gestuurd retour ventiel, met beveiliging.

motorc8.jpg


mechanische beveiliging op de brug maken tegen wegzakken door drukverlies (lekkage over je een richtings kleppen)

niet te moeilijk maken hydraulisch, componenten zijn al duur genoeg.
ik ken zelf geen enkele professionele brug met dubbelwerkende cilinder, die brug komt echt wel op ze eigen gewicht omlaag ;) dingen wegen genoeg :9

een enkelwerkende cilinder (plunjer) heeft niet zoveel afdichtingen als een dubbelwerkende cilinder, dus vele malen goedkoper, en je stang kan dikker zijn = sterker

meeste aandacht besteden aan je geleidingen en flexibiliteit van je brug, stevigheid van het ontwerp is het belangrijkste, het ding moet niet gaan wankelen zodra jij met een grote momentsleutel iets losdraait ;)
 
enkelwerkende cilinder (plunjer), een pomp met enkelrichting ventiel (pomp al dan niet elektrisch) en een gestuurd retour ventiel, met beveiliging.

[afbeelding]

mechanische beveiliging op de brug maken tegen wegzakken door drukverlies (lekkage over je een richtings kleppen)

niet te moeilijk maken hydraulisch, componenten zijn al duur genoeg.
ik ken zelf geen enkele professionele brug met dubbelwerkende cilinder, die brug komt echt wel op ze eigen gewicht omlaag ;) dingen wegen genoeg :9

een enkelwerkende cilinder (plunjer) heeft niet zoveel afdichtingen als een dubbelwerkende cilinder, dus vele malen goedkoper, en je stang kan dikker zijn = sterker

meeste aandacht besteden aan je geleidingen en flexibiliteit van je brug, stevigheid van het ontwerp is het belangrijkste, het ding moet niet gaan wankelen zodra jij met een grote momentsleutel iets losdraait ;)
Voordeel van deze variant is dat hij rechtstandig omhoog komt, waardoor je geen rekening hoeft te houden met extra vrije ruimte wanneer hij omhoog gaat. Bovendien is hij ook te verzinken in de vloer.
 
Voordeel van deze variant is dat hij rechtstandig omhoog komt, waardoor je geen rekening hoeft te houden met extra vrije ruimte wanneer hij omhoog gaat. Bovendien is hij ook te verzinken in de vloer.

niet helemaal ;) de mijne verplaatst IETS in de lengterichting :X was nog een leuk momentje met plaatsen _O- G*DVER hij is 3 centimeter te lang! maar toen ik hem liet zakken was ie perfect :9 _O-

maar hij komt mooi recht omhoog idd door de schaarbeweging
 
Dubbelwerkende cilinder & een 5/3 ventiel handbediend. Daar zou ik voor gaan.
Welke motor+reservoir zou ik niet weten, kan dadelijk op het werk wel even kijken wat wij hebben.
Hoezo dubbelwerkend? Je hoeft de brug niet naar beneden te trekken :?

Verder zou ik de brug rond zoiets ontwerpen. Lekker simpel en goedkoop (maar misschien wat traag qua liften?)
 
Hallo iedereen,
Bedankt allemaal voor jullie reacties
Het heeft mij wat op weg gezet maar ik heb twijfels over het soort motor dat ik moet gebruiken.

alvast bedankt
MVG Brudo
 
Misschien een stomme vraag, maar waarvoor is het/wat studeer je dat je dit moet doen? Heb je zelf verstand van lassen, metaalbewerking en hydrauliek of dacht je toen je te horen kreeg dat je "iets moest maken" meteen 'laat ik een hydraulische heftafel maken'?
 
Ik volg de richting elektromechanica en het is mijn laatste jaar, dus moet ik een eindwerk maken. Ik moet deze maken voor een leerkracht ( ik was dus verplicht), en bij het praktische gedeelte zal ik samen met hem werken. Mvg
 
Hallo iedereen,
Bedankt allemaal voor jullie reacties
Het heeft mij wat op weg gezet maar ik heb twijfels over het soort motor dat ik moet gebruiken.

alvast bedankt
MVG Brudo

Ik ben naar een vrachtwagen sloperij gegaan, heb daar een complete hydraulische unit voor een achterklep uitgehaald ( incl oliereservoir), daarna de 24 v motor er af gehaald, en daar een normale motor op gezet, voor mij 380v, en een schakelaar zoals die bij takels wordt gebruikt, dan kun je de unit bedienen terwijl je zit of rondloopt...( heb een 4 knops bediening, kan met dezelfde schakelaars ook de takel bedienen) ....
Was zeggen en schrijven een kratje bier kwijt voor alle onderdelen.
Wil je alles los kopen, dan kan ik je b.v. Kelders in Boxmeer aanraden, 3 gigantische hallen, met alles waar maar handel in zit, van botsauto's tot gereedschap per Kg
 
Terug
Bovenaan Onderaan