Ontkoppelt niet meer goed

kim1983

Rookie
10 jan 2013
9
0
Rotterdam
Ik heb laatst de ontkoppelingskabel opnieuw gesteld omdat ik de koppeling bijna door het handvat heen moest duwen. Nu staat de kabel weer goed strak en heb ik weinig speling in het handvat.

Als ik de motor op de bok zet en ik zet 'm in z'n één en ik ontkoppel, dan blijft mijn achterwiel draaien, zelfs na het remmen met de achterrem. Aan de kabel kan het dus niet liggen, die doet het prima. Ik kan de hendel op het blok ook zien bewegen.

Wat kan dan het probleem zijn?
 
Als je de motor in zijn 1 zet en je ontkoppelt zal het wiel altijd draaien. Heb je een brommert met ketting of cardan? Cardanfiets zal altijd (ook in zijn vrij) voor een draaiend achterwiel zorgen en volgens mij ook veel kettingfietsen, alhoewel het al jaaaaaaren geleden is dat ik een kettingfiets had.
Hoe is het als je gewoon op de motor zit, trekt de koppeling dan wel goed vrij? Maw: voel je de motor trekken of niet?
 
Ik krijg hem nog wel in de neutraal-stand ja.
Niet heel gemakkelijk, maar dat is nooit makkelijk gegaan. Het schakelen tijdens het rijden is trouwens wel lastig, vooral van 1 naar twee lukt soms niet
 
Laatst bewerkt:
Hoe ging het schakelen vóórdat je de kabel hebt gesteld ? Je kabel kan evengoed bijna overleden zijn ook al beweegt de hendel op je blok. Bij een rotte kabel kan dit gewoon te weinig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het schakelen ging slecht voordat ik de kabel heb gesteld, de hendel op het blok bewoog toen ook veel minder. Het gekke is... ik heb de kabel dinsdag gesteld en pas vandaag merk ik weer dat het minder goed gaat. Zeker met een warme motor gaat het minder goed.
 
mischien is de kabel van binnen[de binnenkabel] al gerafelt en staat ie op breken,
als er een aantal "draadjes"al gebroken zijn worden de overblijvende steeds langer, je gaat stellen en het lijkt weer goed.
totdat ie gewoon helemaal breekt.
 
Het lijkt me niet dat het de kabel is. Dan zou ik weer speling in het handvat moeten krijgen, maar dat heb ik niet. De motor blijft gewoon vooruit rijden terwijl ik ontkoppel en rem. Uiteindelijk staat 'ie wel stil, maar het gaat niet soepel. Het schakelen gaat ook alles behalve soepeltjes tegenwoordig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan