Kleppen stellen Fazer 1000

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Beste forumers,

Ik ben voor het eerst bezig met kleppen stellen van m'n motor.
Ik begrijp waar ik mee bezig ben en heb de meeste dingen wel door.
Nu heb ik alles gemeten en inderdaad, d'r moeten nieuwe shims tussen.

Ik ken 2 manieren om de nokkenassen eruit te halen.

Manier 1 (nokkenas verplaatsen)
kleppen%20(19).jpg


Komt bij dit forum vandaan: [HowTo] Kleppenstellen zonder tool

Manier 2 is de tandwielen van de nokkenassen eraf halen.

Bij beide manieren is de kans groot (lijkt mij) dat de ketting onderaan op de krukas kan verspringen als de ketting slap hangt.

Daarom wil ik graag weten hoe ik de timing 100% goed kan controleren.
Ik ben op zoek naar de posities van de 3 tandwielen.
Nu heb ik bijna alle 400 pagina's van de WPHB doorgelezen, maar kan er geen logica in vinden of ik ben echt slecht in engels.

Ik zie op beide nokkenassen tandwielen één puntje boven de bout, maar ik zie nergens een markering op het blok staan. Ook komen ze niet tegenover elkaar te staan.

nokkenas.png


WPHB http://www.fazerclub.ru/manuals/FZS1000/Yamaha_FZS1000(N)_Service_Manual.pdf

Wie o wie heeft er een oplossing, tip, of een complete andere manier hiervoor?

Als ik er zelf niet uit kom, heb ik een kennis die pro is, maar eerst wil ik het zelf proberen.

En graag geen reacties aub van "als je het niet kan, laat je het doen"
 
Laatst bewerkt:
:') En dit valt niet onder prutswerk? _O-
Nope :)

Wil je een wedstrijdje meten komen doen?

Daarnaast gebruik ik ander spul, zoals een beugelmicrometer.


Don't get me wrong, ik hou er wel van. Maar wil je het een beetje profi doen dan neem je een schroefmaat.

Zekers :Y

De pest is dat het slijtage plekje erg klein kan zijn. Zelfs mijn beugelmeter is dan te dik aan de opnemers. Je kunt dan niet in het echte kuiltje komen.

En een voelermaatje is net niet flexibel genoeg om er dan wel tussen te komen.

Die uit het voorbeeld is wat het is; een voorbeeld.

En accurater en te eiken :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar die puntjes zijn ook weer kleiner dan een klepsteel dus meet je nu het diepste punt van de shim terwijl de klepsteel op de randjes drukt.

_O-





no kidding, leuke tool. :}

Nog beter :Y
Meten met een juiste maat klepsteel *O*

ps ik gebruik die uit de foto voor snel nameten van remschijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuk gemaakte tool inderdaad!

Ik heb bij brezan een fijnere voelermaat van midlock besteld. Koste maar 5 euro. (thnx bananeman)
Als ik de juiste maten heb ga ik met de shims en de maten langs de dealer. Is kijken wat zij voor me kunnen betekenen.
 
oké! het is opmeten en het verwijderen van de krukassen is me allemaal gelukt.
Ik heb nu veel preciezere maten inderdaad!

kleppen.png

kleppen2.png


De klepstoters ga ik van de week verwijderen. Eerst ff een goeie magneet of een zuignap scoren.
(foto volgt)

Ik heb wel een andere vraag, misschien een aparte vraag...

Ik heb m'n krukas en m'n nokkenassen op de juiste positie staan.
(krukas op "T" en nokken assen op de markeringstekens)
De nokkenassen heb ik losgemaakt en de ketting aan een touwtje.
Puur nieuwschierigheid hoor, maar wat nou als ik de krukas zonder de nokkenassen 360 graden draai?
Staat de ontsteking dan verkeerd? Moet ik de krukas nog een keer 360 graden draaien om hem goed te krijgen? Of denk ik heel raar nu?
 
Laatst bewerkt:
als je de krukas zonder nokkenassen 360 graden verdraaid, staat alles precies zo als 360 graden daarvoor.
maar waarom wil je de krukas verdraaien met de nokkenassen eruit?

Puur nieuwschierig joh.
Want is het niet zo dat de de bougi 1 x per 2 rotaties vonkt? als je begrijpt wat ik bedoel?
Of loop ik echt stom te denken?
 
Laatst bewerkt:
als je 4 losse bobines in de bougiedop hebt dan vonkt die maar 1 keer in de 4 takt cyclus.
als je 2 ouderwetse bobines hebt dan vonkt die iedere keer als de zuiger bovenin staat.
die laatste situatie heeft 1 loze vonk tijdens de uitlaatslag.
dat houd ook in dat je de nokkenassen een halve slag kunt verdraaien tov de krukas.
 
als je 4 losse bobines in de bougiedop hebt dan vonkt die maar 1 keer in de 4 takt cyclus.
als je 2 ouderwetse bobines hebt dan vonkt die iedere keer als de zuiger bovenin staat.
die laatste situatie heeft 1 loze vonk tijdens de uitlaatslag.
dat houd ook in dat je de nokkenassen een halve slag kunt verdraaien tov de krukas.

Ja, grappig dus.. ik heb 2 bobines dus hij vonkt 1 keer loos.
Dat wilde ik ff weten! thnx again!
 
Alles gelukt!

Shims samen met m'n dealer met een micrometer opgemeten en uitgerekend, daarna naar motoport gegaan waar ze shims ruilen voor 5 euro per stuk. Ik had er maar 8 nodig en de rest heb ik onderling kunnen wisselen. Bij motozoom hebben ze leuke prijs/kwaliteit moment sleutels. Dus gelijk eentje opgepikt.

Nokkenassen weer op z'n plaats waarvan één zonder tandwiel, de boel op tijd gezet daarna laatste tandwiel samen met ketting erop.

Wat een precisie werk zeg! En hoe mooi strak de nokkenas kapjes aansluiten enz.
Dit moet je echt met respect behandelen! Geleidelijk aandraaien enz.

Wat me wel opviel al bij het uit elkaar halen was dat de krukas-markering niet excact op tijd staat.
Als m'n nokkenassen op tijd staan staat de krukas net iets over de markering. zie foto
Ik denk dat dit te maken heeft met de ketting die slijt?

krukas.jpg


Ik heb m ook op deze manier terug gezet en hij loopt weer als een zonnetje!

Bedankt iedereen! weer een ervaring rijker
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan