alleen op motor vakantie: tips?

die zx9r gast!!!

MF veteraan
11 feb 2004
1.230
0
Haarlem
ik ben van plan om in april in m'n eentje 2 weken op motor vakantie te gaan, het plan is om via b wegen(zoveel mogelijk) naar zuid spanje te reizen.

nou vraagt dat natuurlijk om enige voorbereidingen..

ik vroeg mij dus ook af of er mensen zijn die ook zo een afstand alleen hebben afgelegd en wat de bevindingen zijn...

m.a.w.: alle tips zijn welkom...

thanks..
 
ja, een keer helemaal alleen weg, je eigen haggie redden... zonder je vriendin, vrienden of familie...

lijkt me een keer heerlijk... nieuwe mensen leren kennen etc...
 
Hey da's toevallig, ik heb dat vorig jaar gedaan. Een ervaring om nooit te vergeten.

Ik ben in 1 dag naar Barcelona gereden (daar heb ik familie wonen en ik heb hun huis min of meer als uitvalsbasis gebruikt). Ik heb van daaruit een paar dagen in de Pyreneën gereden (Collada de Toses móet je doen, de beste motorweg die ik ooit heb gereden, kan geen enkele alpen of dolemietenweg tegenop) en daarna ben ik binnendoor naar Zuid-spanje gereden. Ik toerde maar gewoon wat rond, soms helemala in het leer door het binnenland op goed tempo door de bergen, soms in spijkerbroek en T-shirt met een slakkegang langs de beaches. Ik sliep soms in een hotel, soms in een hangmat tussen 2 palmbomen op het strand.

Het was een geweldige ervaring en ik heb van alles meegemaakt, leuke en minder leuke dingen. ;)

Doen :}
 
he gap, als je niks nuttigs te melden hebt, ga dan lekker bij je vrienden zitten, maar verziek niet een serieuse vraag...
loser.............
 
Vrienden kom je onderweg genoeg tegen. Heb het vaker gedaan en het is nog nooit tegengevallen. De meest onverwachte dingen gebeuren, terwijl je met een cluppie 'van thuis' vooral met elkaar bezig bent. Ook prima overigens.

Tips? Nooit te bang zijn om iemand aan te spreken. Zorg daarnaast dat je vertrouwen kunt hebben in je motor en in je spullen.
 
Vrienden kom je onderweg genoeg tegen. Heb het vaker gedaan en het is nog nooit tegengevallen. De meest onverwachte dingen gebeuren, terwijl je met een cluppie 'van thuis' vooral met elkaar bezig bent. Ook prima overigens.

Tips? Nooit te bang zijn om iemand aan te spreken. Zorg daarnaast dat je vertrouwen kunt hebben in je motor en in je spullen.

helemaal mee eens, maar hoe heb jij je reis bv voorbereid, heb je van te voren een route uitgestippeld, ging je met de tent of juist herbergen aandoen?
dat is een beetje de info waar ik naar opzoek bn..
 
Vorig jaar ben ik alleen in de Vogezen geweest en in de Franse Alpen. Een geweldige ervaring. Ik kan het je alleen maar aanraden. Heel anders dan wanneer je met vrienden aan t 'racen' bent. Op deze manier ontmoet je veel sneller andere mensen.

Qua tips... tsja.. met je gezond verstand kom je een heel eind maar dit is niet onbelangrijk:
-Denk aan je benzinevoorraad (weinig tankstations)
-train je reet op lang afstanden ;)
-plankje voor je jiffy
-kettingspray
-tanktas met kaarthouder (of gps?)
-telefoonnumers bij pech/ongeval
-adressen campings/hotels
-geld apart opgeborgen van portefeuille (bij overval o.i.d.)

Er zullen hier op t forum wel wat lijstjes ronddwalen :)

Dit jaar ga ik zeker weer op motorvakantie. Ik dacht aan Kroatie ofzo. K weet nog niet of ik weer alleen ga...

Veel plezier alvast toegewenst. En vergeet niet om mooie foto's te maken en ze hier te posten!
 
Geen enkele probleem gehad met alleen op vakantie gaan (zo'n 3500 km gereden toen in Noord-Frankrijk en Vogezen-Jura-Zwarte Woud). Beviel prima.

Ook eens alleen naar voormalig Oost-Duitsland gegaan. Daar dezelfde goede ervaringen. Mensen zijn makkelijk bereid je te helpen e.d.
 
Goed denken aan de kleine dingen zoals bandenreparatieset, klein rolletje stevig plakband, ty-wraps (voorals die laatste twee hebben me eens gered in het zuiden van Frankrijk).
Maar zoals gezegd zullen er genoeg lijstjes rondzwerven op het forum.
Wij (2 man) reden in 7 dagen op de bonnefooi naar de Cote 'd Azur en terug en hadden een kleine tent mee maar in geval van nood (lees: regen) sliepen we in een hotel.
De route was niet vooraf gepland omdat je dan lekker vrij blijft in hoe en wat.
Ons is het prima bevallen toen.
 
Gewoon doen :)

Ik heb al het al een paar jaar gedaan, en het bevalt prima :) en ja, ik heb geen vrienden die even idioot zijn als ik...

Je maakt in je eentje sneller contact dan met een groepje (je moet wel als je een keer niet tegen jezelf wil praten 8-) )
Plan géén vaste route, je bent alleen, dus who cares of je nou wel of niet in Zuid-Spanje komt.
Neem een boek mee, voor het geval je je te pletter verveelt.
Wees voorbereid op vreemde en argwanende blikken, vooral als je op "familie-campings" komt (eigenlijk moet je die proberen te mijden) :(

Dit weekend nog in m'n eentje naar Luxemburg geweest. Als ik met een groepje was gegaan weet ik zeker dat we ruzie hadden gekregen omdat de helft het te gevaarlijk had gevonden (te glad)
 
alleen het hoognodige meenemen, alles is onderweg te krijgen, ook kettingvet, dus neem een klein busje mee
verder:
- kleren
- tandenborstel
- tandpasta
- creditcard
- papieren
- gps/kaart
en verder niet druk maken en lekker :]
 
Laatst bewerkt:
ik wil deze zomer met zijn 2en erop uit.
Idee is om 2 weken te dolen door frankrijk.

Beetje de kust, vogezen ofzo. Kijk wel.

Maar...!
Hoe zit het met kleding, en hoe vervoer je alles?
Toch maar koffers, of alles met sjorbandjes?
 
helemaal mee eens, maar hoe heb jij je reis bv voorbereid, heb je van te voren een route uitgestippeld, ging je met de tent of juist herbergen aandoen?
dat is een beetje de info waar ik naar opzoek bn..

Ik ben afgelopen zomer samen met een maatje naar Noord-Spanje gereden. Binnendoor deden we daar 2,5 dag over (we konden de eerste dag pas 's middags weg). Dit betekent wel lange dagen rijden.
We hadden van tevoren een route helemaal uitgestippeld (kronkelwegen op de kaart) en hebben daar een gedetailleerd wegenboek van Europa voor gebruikt.
Dat ging eigenlijk perfect. We hebben het (in een groot lettertype) uitgeprint en dat in onze tanktas gedaan, ook het boek binnen handbereik gehouden en zo ging het eigenlijk perfect.
Iemand gaf al eerder de tip, vooral geen kettingsmeer vergeten (gaat hard!). En ook een doekje erbij (ik vind dat altijd makkelijk om er onder te houden zodat niet alles onder zit). Thuis ligt er altijd wel iets onder handbereik, maar onderweg valt dat nog wel eens tegen (zo kom je snel van je oude boxers af :+ ).
Ik vond het super! Niet te laat weggaan 's ochtends, temperatuur is dan het meest aangenaam. En ook regelmatig stoppen. Ik kocht bij iedere tankbeurt een halve liter water en dronk dan de helft op. Halverwege de tank stopten we dan weer en dronk ik de rest leeg. Ik heb echt extreem veel gedronken (en ook vaak wat eten, croissantje hier, twix daar etc).
De terugweg hebben we in 1 dag over de snelweg gedaan, niets aan maar snel thuis. Binnendoor is echt super.
Oo en nog een tip: hotel zoeken in de kleine plaatsjes. Motor staat daar in mijn ogen wat veiliger, hotels hebben altijd plek, prijzen liggen gunstiger en ze doen echt hun best voor je (motor in de garage, auto van de eigenaar eruit etc).
Succes. Ik heb geen ervaring alleen, maar ik zal het geen probleem vinden als het een keer zo uitkomt.
 
ik wil deze zomer met zijn 2en erop uit.
Idee is om 2 weken te dolen door frankrijk.

Beetje de kust, vogezen ofzo. Kijk wel.

Maar...!
Hoe zit het met kleding, en hoe vervoer je alles?
Toch maar koffers, of alles met sjorbandjes?

Ik heb in de zomer gewoon full-leather gereden met rits van mn pak een stukje open en geen coll om (hierdoor wel 3x gestoken door wespen).
Qua bagage kan ik je weinig zeggen, wij hadden het geluk dat 2 vrienden van ons met de auto naar de eindbestemming reden. We hadden dus alleen kleding voor onderweg bij ons. Overdag draag je de hele dag motorkleding en heb je dus verder weinig nodig, en 's avonds niet al te dikke kleding want het is toch lekker warm.
Wel aan te raden om iedere dag een schoon shirt mee te hebben voor onder het motorpak, het is namelijk in de zomer zweten zweten en nog eens zweten.
Verder had ik het probleem dat mijn leren pak bij mijn knieen vast ging plakken aan mijn huid. Als je dan je benen ging strekken nam dat af en toe wat huid mee, irritatie etc. Aan het eind van de dag waren mijn knieen vuurrood, was niet al te prettig. Dit heb ik opgelost met 2 open geknipte sokken die ik om mijn knieen droeg. Volgende keer zorg ik echter wel voor een handigere oplossing.
Dit had natuurlijk wel alles met het weer te maken, het was gewoon erg warm.
 
Ik ben in mijn eentje ff bij een oom en tante op bezoek gegaan in Portugal aan de Atlantische Oceaan.

Handige tips?

Zorg voor een papiertje met al je belangrijke gegevens zoals ziekenfonds nummer, kreditcard/pin blokker nummers, belangrijke telefoonnummers (You get the picture)

Tank liever te vroeg dan te laat. Echt in de binnenstebinnenlanden van Spanje kan het wel eens zoeken zijn naar een pomp. Langs de doorgaande wegen gelegenheid genoeg.

Als je geen middenbok hebt zorg dat je een stok onder de rechterkant van je brug kan zetten om je achterwiel te draaien voor het vetten van je ketting. Bespaart je een hoop gekloot.

Vraag als je ergens komt altijd eerst de kamer te zien voordat je toezegt. Soms moet je echt ff wat van de prijs af lullen.

Vraag of ze een mogelijkheid hebben je motor ergens binnen te stallen.

Zorg voor een internationaal rijbewijs van de ANWB. Als je het bont maakt heb je in alle overige landen iig nog je RBW.

Neem verder zo min mogelijk mee en zorg voor een goeie gewichtsverdeling op je motor.

En natuurlijk alle algemene zaken goed bekijken voordat je het inpakt zodat je nix vergeet.


We zien de foto's hier wel verschijnen. Dit is toch fantastisch:

full
 
8-)

1 tip.

Zoek vrienden.

Eey MotoFoetsie, daar heb ik nou moeite mee he: vrienden zoeken.... zou je mij effe wat handvatten kunnen geven in dit topic? vinnet een beetje zonde om hier een nieuw topic voor te openen en ben te lui om goed te zoeken met de zoekfunctie..... |(

[me]Louns is ook niet aardig..... :9
[/me]

[me]Louns heeft ook geen oranje bandje om zijn pols.... O-) [/me]



Enne MotoFoetsie, hebbie God trouwens al gevonden?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij prachtig om zo met een paar vrienden op vakantie te gaan maar het lijkt me wel dat je er een behoorlijke harde kont van krijgt ;)
 
ja hier 'n tip "ga op tijd schijten" tis nix als je "moet" en je kunt je motor+bepakking niet veilig achterlaten da's niet fijn schijten (kep er ervaring mee ;) ) :+
 
zorg in april voor warme kleding bij de hand het wordt in spanje als de zon onder gaat snel frisser rond die tijd. en als je de taal niet spreekt en je de toeristen gebieden wilt verlaten is een boekje hoe en wat spaans / frans ook een uitkomst. veel spanjaarden spreken namelijk niks anders dan spaans. bij de jeugd valt het wel mee maar bij ouderen niet. als je wijnig bagage ruimte hebt neem hotels dat scheelt een hoop gezeul. en een internationale rijs en kredietbrief + van de anwb kan ook erg handig zijn in noodgevallen. voor de rest gewoon doen en have fun het zal je zeker goed bevallen.
 
Misschien een open deur: let op je bagage en spullen die je bij je hebt! Aandacht krijg je sowieso genoeg als je op de motor vakantie viert, maar de jatgevoeligheid van je spullen ligt een stuk hoger dan met de auto natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan