500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

DaniMechaniXS

Die hard MF'er
14 feb 2013
316
0
Vleuten
:] Hallo allemaal,
Mijn naam is Daniëlle en zo lang ik me kan herinneren wilde ik motor leren rijden. M'n rijbewijs heb ik in 2005 gehaald en ik heb jarenlang met plezier rondgereden op een Suzuki SV650, waar ik onder andere vakanties mee vierde, naar m'n werk reed en 'm als boodschappenwagen gebruikte.
Anderhalf jaar geleden heb ik deze ingeruild voor een Yamaha MT-03 (nog leuker speelgoed dan de SV) en zo lang er geen ijs op het asfalt ligt rij ik er zo'n 3 à 4 keer in de week mee naar mijn werk.
Onderhoud doe ik grotendeels zelf, scheelt (meestal dan ;) ) wat centen en ik vind het leuk om te doen.
Regelmatig gaan we met een groepje vrienden de kronkelweggetjes opzoeken in het buitenland en tijdens één van deze weekendjes is het plan ontstaan om dit eens met oude motoren te gaan doen. Zie daar: de 500 euro challenge!
Grofweg de "regels": De motor moet minstens 20 jaar oud zijn, mag maximaal 500 euro kosten en, afgezien van banden en remmen, mag er voor maximaal 150 euro aan versleuteld worden.
Half juni begint de reis richting Italië en die gaat, als het goed is, twee weken duren.
Een creatieveling onder ons heeft een puntenlijst opgesteld en hoe ouder, extremer, exclusiever de motor is, hoe meer punten.
Ik heb er alvast een paar gescoord door een driecilinder Yamaha XS750 uit 1977 te scoren voor 350 euro. Met koffers, handig voor onderweg! :}
Gezien de punten voor originele verschijning was mijn eerste ingeving om er een lelijke chopper van te maken, met franjes enzo. Maar gaandeweg het opknap-proces vind ik dat de fiets beter verdient.
Helaas heb ik geen verwarmde garage en staat ie in de achtertuin op de bok. En ik sta met muts en handschoenen in de schuur te kl**ien.
Maar ik ben inmiddels een aardig eindje op weg.
full
 
Laatst bewerkt:
Daniélle succes hier tussen de heren, overwegend mannen volgens mij:-) daarom wel leuk om ook eens een ander geluid te horen. Maar je kunt goed onderhandelen want de foto oogt als een motorfiets die zo uit de showroom is komen rollen. Dat wordt zonder problemen de eindstreep bereiken. alleen beetje olie en benzine. Succes!
 
stoer!

nog een 3 cilinder erbij!

en niet over 10 jaar huilen zo van: gvd die heb ik vroeger nog gehad om mee naar italie te rijden! ;) ;) ;) ;)
 
Ziet er niet slecht uit *D

Advies voor de remmen monteer staalommantelde remleidingen. Want na meer dan 35 jaar zijn de rubberenleidingen echt over de vervangstermijn heen.... :X Heeft bij mijn XS-en veel effect, het worden daardoor natuurlijk geen R1 remkwaliteiten, maar je kan gewoon veilig aan het wegverkeer deelnemen :Y zonder dat je druk hoeft te maken aan gebrek aan remkracht.

Goedkope nieuwe remleidingen Motorrad Stahlflex Bremsleitungen und mehr - Bremsen wie Profis Zelf geen ervaring mee, maar hier op MF goede berichten over gelezen.

Zo te zien wordt de motor goed gekieteld voor hij (of is het een zij) op reis mag ;)

Je weet hopelijk dat dergelijke Yamaha's weleens van een slokje olie houden ? Dus regelmatig controleren dat peil. Als je dat doet en het peil goed houdt kunnen ze lang mee.

Verder nog een advies loop de kabelboom goed na op doorslijtplekjes. Dat kan rare storingen voorkomen... (kost ook weinig ;) ) En zoals je op de foto laat zien heb je de motor al een keer in zijn blootje gezet, en dan is het relatief eenvoudig zoeken *D

Verder nog een vraag: weet je wat voor XS750 het is ? Wat voor code staat er in het motorblok 1T5 of iets anders ?

Alvast veel plezier met sleutelen en met de reis natuurlijk.

Enne ik blijf dit topic wel volgen... :Y

Heb je eventueel een onderdeel nodig laat het hier weten, er zijn meerdere personen actief rond deze brikken/semi klassiekers
 
Hoi Daniëlle,

Leuk dat je ook een topic bent gestart, ik volg hem natuurlijk *O* *O*
Dat het maar een mooie 500 eypo fiets mag worden. (als die maar net mooier wordt dan mijn 500 eypo fiets :+ )
 
Haha zork, bedoel je net, of niet?

En WimVlis, bedankt voor alle tips. Ik heb al aardig wat van 'jullie' XS-sleutelaars gelezen. Heb nu de bediening uit elkaar liggen en toevallig vanmiddag de behuizing ervan van een nieuw kleurtje voorzien. Gelijk de bouten van de remschijven maar meegenomen. Er zat veel corrosie aan de binnenkant en ook vocht in de huls die om de bekabeling heen zat.
Binnenkort alle contactjes schoonmaken en alles (even) doormeten.

full


De claxon deed het niet, maar daar heb ik al een andere voor liggen. De knop is functioneel en er komt voldoende stroom uit de draadjes.
De koplamp had inderdaad wat kuren, groot licht ging aan wanneer het er zin in had. Maar het werkt in ieder geval wel, haha.
Ook had ik 'last' van cruise control, toen ik 'm van de verkoper naar huis reed. Wel handig, maar toch niet gewenst, dus ook daarom de boel los gehaald.
De motor staat er op het ogenblik dus nog iets kaler bij dan op de foto.
 
Laatst bewerkt:
Nee, hebben we zelf bedacht. Er is wel nog een deelnemer actief op MF, zie Zork1200 hierboven. Interesse? We zoeken nog een bezemwagen! *D
 
Goed bezig.... ;)

En ja bezemwagen, lijkt mij leuker om met de motor te rijden :+

Even een vraagje over de "regels" van jullie challange: de aanschaf is duidelijk, maar mag je het mindere in aanschaf ook nog gebruiken voor onderhoud ? Of levert dat extra punten op ?
Onderhoud dat is dus olie oliefilter luchtfilter bougies ed. Valt daar ook het visueel opknappen onder ?

Kan je wel de tip geven dat Action goedkope motorolie heeft (minerale olie Techno 15W40) geeft geen problemen met de koppeling, nog geen 10 Euro voor een grote can. Olie voldoet aan de specificaties die dit blok nodig heeft (het blok is qua ontwerp namelijk niet nieuw :+ dus het hoeft niet aan de allerhoogste/nieuwste eisen te voldoen)
Scheelt natuurlijk nadrukkelijk ten opzichte van motorolie bij de dealert. Hebben trouwens ook goedkope spuitbussen met verf (resultaat ziet er trouwens niet verkeerd uit), remmenreiniger en dergelijke. Je hoeft niet te vragen waar ik ook spullen vandaan haal

Succes met klussen en de verdere voorbereiding van jullie reis

Ben trouwens best benieuwd hoe het gaat aflopen met de 500 Euro brikken richting Italië ;)
 
Nog een tip, als je nieuwe onderdelen voor je remmen nodig hebt Van der Heiden Tuning in Amersfoort verkoop deze.

De XS650, de XS500, de SR500, XS400 en natuurlijk de XS750 zijn namelijk modulair qua remmen.
 
Was hem al tegengekomen op mp of speurders. Moest erg lachen om dat belachelijke zadel. Maar met een trip naar Italië voor de boeg zou ik het zeker laten zitten. Verder zijn het probleemloze motoren die na de tips van Wim altijd rijden.
Succes.

wel apart trouwens een grijs IT5 blok maar dat is vast ooit zo gespoten omdat de ronde rubber in het rechterdeksel ook grijs is.

oja hier nog een ebay linkje met betaalbare remleidingen.
Wezmoto Braided Brake Line Kit for Yamaha XS850 F&R Full Stainless Steel | eBay
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig.... ;)

En ja bezemwagen, lijkt mij leuker om met de motor te rijden :+

Even een vraagje over de "regels" van jullie challange: de aanschaf is duidelijk, maar mag je het mindere in aanschaf ook nog gebruiken voor onderhoud ? Of levert dat extra punten op ?
Onderhoud dat is dus olie oliefilter luchtfilter bougies ed. Valt daar ook het visueel opknappen onder ?

K ;)


We rijden allemaal liever motor, daarom hebben we ook nog geen bezem wagen :]
Van wat je minder dan 500 euro aan je fiets mag je de helft bij ze sleutel budget toevoegen.

Zal ik hier dan meteen maar het 500 euro challenge regelement neer plempen?
Ja laat ik dat dan maar doen :P

full


Enneeh Daniëlle, ik bedoelde idd NIET _O-
 
Dank voor de inzage in jullie reglement :}

Er is iemand heel creatief geweest... ;) echt hele mooie namen voor de deelprijzen

Dan was mijn laatst aangeschafte XS750 een hele leuke geweest, 75 Euro voor de gehele motor, wel het nodige werk aan gehad, maar hij rijdt weer :Y
 
Volgens mij ben je van plan om ook na de wedstrijd op de fiets te blijven rijden. Want anders zou je niet alles zo mooi opknappen....

Of is dit in het kader van ik wil de olie door die lekke keerringen niet op mijn remblokjes hebben ?
 
Dank voor de inzage in jullie reglement :}

Er is iemand heel creatief geweest... ;) echt hele mooie namen voor de deelprijzen

Dan was mijn laatst aangeschafte XS750 een hele leuke geweest, 75 Euro voor de gehele motor, wel het nodige werk aan gehad, maar hij rijdt weer :Y

Klinkt als een goede 500 euro fiets, of heb je 1000 Eypo aan het opknappen uitgegeven? :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan