KTM 390 Duke

Als je gelimiteerd bent door een A2 rijbewijs zou ik geen leukere motor dan een duke 390 kunnen bedenken.

Ik wel, want de Duke 390 is namelijk standaard niet geschikt voor A2. Moet je 'm dus nog een beetje knijpen en dat kost weer een paar honderd euro extra.
Die extra centen om maar voor een paar kW de boel aan te moeten passen vind ik zo jammer.
 
Het gewicht is te laag voor een A2 rijbewijs, dat klopt, maar ook ik heb vaker gehoord dat het een A2 motor is. Ik denk dat we het pas zullen weten als hij te koop is.
 
duke 390 heef toch al op de beurzen gestaan, dat weten ze echt al wel.

zou ook raar zijn anders voor degene die hem wil bestellen, dedealer vertelde me aan de telefoon dat ze in Mei komen, hoop niet dat dit uitgesteld word anders zit ik wel lang zonder motor, en ga ik voor een andere
 
Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar volgens de ktm site heeft hij 32 kW en weegt hij 139 kg, wat neer komt op 0,23 kW/kg en met een A2 rijbewijs mag je motor maximaal 0,2 kW/kg hebben. Dus valt de duke 390 buiten deze regelementen, naar veel dealers zeggen wat anders, dus is de kans groot dat ze er wat op verzonnen hebben bij ktm
 
Zou adhv mapping gebeuren. Die wordt dan in de papieren opgenomen of iets dergelijks.
En als je 'vol' mag, worden mapping en papieren terug aangepast. Dat zou tegenwoordig kunnen (in Belgie).
Details weet ik niet, want heb maar half geluisterd.
 
Ik hoop niet dat hij standaard voor A2 wordt. Ik heb een volledig rijbewijs en ik hoef geen extra gewicht of een geknepen motor! Misschien dat als je zegt dat hij voor A2 is ze hem zelf geschikt maken daarvoor.
 
Zou adhv mapping gebeuren. Die wordt dan in de papieren opgenomen of iets dergelijks.
En als je 'vol' mag, worden mapping en papieren terug aangepast. Dat zou tegenwoordig kunnen (in Belgie).
Details weet ik niet, want heb maar half geluisterd.

In België is het net niet mogelijk volgens mij. Van zodra een motor hier begrensd is ingeschreven kan deze niet meer vol vermogen worden gezet (legaal, op de papieren)... En vice versa natuurlijk.
 
Vroeger kon het niet, klopt.
Maar er zou bij de DIV iets in beweging gezet zijn, onder druk/invloed van de constructeurs.
Verhaal kwam van de dealer.
Te verifiëren door betrokken partijen ;)
 
Het gewicht is te laag voor een A2 rijbewijs, dat klopt, maar ook ik heb vaker gehoord dat het een A2 motor is. Ik denk dat we het pas zullen weten als hij te koop is.

We zullen het zien. Op een Youtube filmpje met een Oostenrijkse KTM medewerker op een motorbeurs, sprak hij er over dat de Duke 390 waarschijnlijk niet geschikt zou worden voor A2. Maar dat is alweer een paar maanden terug en als KTM slim is, maken ze inderdaad een bepaalde constructie dat ie wel voor A2 geschikt is -> Hogere verkopen. Want waarom zou je met een 'volledig' motorrijbewijs een 390 kopen, als je met een 690 kan wegrijden? Juist.
 
Funfactor is wellicht net zo groot en met een 390 kan iedereen zo wegrijden.
Een 690 vraagt ervaring als je er echt alles uit wil halen.
De 390 zal wat meer vergevingsgezind zijn.
 
Duke 690 is idd wel 3,5cm hoger en voor vrouwen is dat net even wat vaker een punt van wel of niet kopen. Wat betreft de ervaring om alles er uit te halen, dat wil bijna geen enkele Nederlander, kijk eens hoeveel 600-1000cc 100pk motoren er rondrijden in vergelijking met motoren met een kleinere cilinderinhoud en max 50pk (en hoeveel mensen er echt alles uit halen)? Maar het bekt zo lekker in de kroeg 'mijn motor heeft meer dan 100pk'. :)
 
Veel vermogen went hoor, net als met te veel geld. (heb er 188 pk)
Maar op de openbare weg heb je zo rond de 20 Kw meer dan genoeg.
En lekkere secundaire kronkelwegen kan je nog steeds afraggen.
Dan pak ik altijd de Jawa. :]
 
Veel vermogen went hoor, net als met te veel geld. (heb er 188 pk)
Maar op de openbare weg heb je zo rond de 20 Kw meer dan genoeg.
En lekkere secundaire kronkelwegen kan je nog steeds afraggen.
Dan pak ik altijd de Jawa. :]

Hebbe gij maoa 188 _O-

Nee inderdaad, vermogen wen je wel aan.
Ik vind het soms nog leuker met weinig vermogen(en gewicht) te rijden.
 
Hebbe gij maoa 188 _O-

Nee inderdaad, vermogen wen je wel aan.
Ik vind het soms nog leuker met weinig vermogen(en gewicht) te rijden.
Ik heb alle toertochten vorig jaar met de Jawa gedaan, ook nog een paar voorgereden.
Op de Jawa.

Dikke fun en meer is niet nodig.. :]

Afgelopen januari in Zuid Spanje een week circuittraining gedaan met de Kawa en ook vorig jaar tien keer naar Zandvoort geweest. Dan beuk je iedere ronde toch weer vier keer tegen de toerenbegrenzer van de 188 pk.. het schiet gewoon niet op. :( ;)

Maar was even als schril contrast voor Monomuis met zijn 11 Kw, 25 en 35 Kw info/forum.
Meer kán ook genieten zijn. ;)

(en ik had ook altijd dikke pret op de 100 cc 11 Kw 125 cc scooter :+ ;) )
 
Laatst bewerkt:
Een dergelijke motor als een Jawa is een prima fiets om je dag mee door te brengen en brengt je ook van a naar b. Ieder z'n ding natuurlijk.
Tja, misschien is het wel beter ook om een supersnelle motor te hebben en dan een andere die je weer een beetje tot rust brengt.
Welja, dan koopt monomuis maar een 690 en een 390 :+
 
Maar was even als schril contrast voor Monomuis met zijn 11 Kw, 25 en 35 Kw info/forum.
Meer kán ook genieten zijn. ;)

Ik zeg zelf altijd dat een pk of 50 voldoende is om overal vlot te kunnen rijden.
Maar ik heb zowel plezier met 125cc met 15pk als met bijv. een FZ1S met 140pk.
Heerlijk om zo'n 1000cc even de sporen te geven op de snelweg, dan is een 600cc met 100pk en +/- 65nm ook maar een brommer. Kan me voorstellen dat je met 188pk nog even een stuk rapper kan zijn. Maar ik denk dat je met de Duke 390 ook een hele leuke machine hebt, alleen wat hoogtoerig op de snelweg. Maar de leuke weggetjes zijn binnendoor en daar is deze Duke echt wel snel genoeg mee.

Al vind ik het ook best knap dat ze nog zo'n 70pk uit een 690 bijv. weten te knijpen.
Zag laatst nog een 2-takt Jawa met zijspan in Utrecht rijden, denk dat ie ook naar de motorbeurs ging. Lachen, zo'n ding. Af en toe het wieltje van het zijspan omhoog door de bochten heen. :]
 
Ja bruin/oranje, zoals op de foto. :)
Ik reed er alleen achter, maar hij had dikke pret, dat ding lekker roken als een 2-takt.. ik even het raampje nog open doen voor het 2 takt geluid. De automobilisten hebben ook wel contact met 'm enzo, omdat het een aparte verschijning is. Dus ja... die valt wel op. Maar het is u?
 
Ja bruin/oranje, zoals op de foto. :)
Ik reed er alleen achter, maar hij had dikke pret, dat ding lekker roken als een 2-takt.. ik even het raampje nog open doen voor het 2 takt geluid. De automobilisten hebben ook wel contact met 'm enzo, omdat het een aparte verschijning is. Dus ja... die valt wel op. Maar het is u?
Hier is er maar eentje van in Nederland. ;)
Maar ik heb deze en de solo vorige maand verkocht.
Dus je hebt Morrits gespot uit Utrecht. :}
 
Laatst bewerkt:
Hier is er maar eentje van in Nederland. ;)
Maar ik heb deze en de solo vorige maand verkocht.
Dus je hebt Morrits gespot uit Utrecht. :}
In Bennekom stonden ook nog een paar (nieuwe) zijspannen

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan