Zuiger gezocht

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Ik heb een kleine 1 cylinder.
Een Honda NX250J om precies te zijn.
Deze heeft een aluminium cylinder met nicasiel wand waardoor er geen overmaatse zuiger kits voor bestaan.
Op verschillende buitenlandse fora zie je echter telkens terug komen dat ze menen dat er zo een grotere honda zuiger in kan.
Oftewel effe de cylinder opboren zuigertje erin wat afstellen en karren maar.
Dus zij menen dat de hoogte van de zuiger en de holte voor de kleppen en het gewicht ongeveer overeen komen als ook de afmetingen van de piston pen en drijfstang.
Wie kan mij nu vertellen wat sprookjes zijn en wat echt is?
Bij wie kan ik terecht voor kennis van zaken?

Zoals op de foto te zien heb dus een zuiger-cylinder en cylinderkop over, en kan dus de orginele zuiger ter vergelijk meenemen, maar naar wie want niemand heeft wat op voorraad en op die stomme fiche's zijn ze allemaal hetzelfde.
Mijn NX is 249cc met honda nummer 13101KW3000 en dat is een zuiger van 70mm
De CBR900 is nummer 13101MCJ750 een 74mm zuiger en dan zou het een 278cc worden.
De CBR250 is nummer 13101KYJ900 een 76mm zuiger en dan zou het 294cc worden.
De XRE300 is nummer 13011KVK900 een 79mm zuiger en dan zou het 317cc worden.
Oftewel 294cc met een cbr250r zuiger lijkt een mooie stap.
Maar waar vind ik de verschillen tussen mijn en die zuiger?
full
 
Laatst bewerkt:
waarom vraag je het niet aan jan smit powerparts?
is wiseco dealer en die hebben vaak een big bore kit.

www.jspp.nl/producten.html
Bigbore gaat veel geld kosten wanneer het echt een nicaseal cilinder is, tenzij je zonder nicaseallaag wil gaan rijden.
Wat ik wel weet is dat er voor nicaseal cilinders ook wel overmaten tekoop zijn, maar dit gaat in kleinere stappen van honderdsten ipv millimeters. Weet alleen niet of dit voor elk type opgaat.

Ts, weet je zeker dat deze cilinder een nicaseal wand heeft?
 
Laatst bewerkt:
Zo een nicasiel wandje is niet goedkoop, dat klopt.
Hij heeft een aluminium cylinder, vandaar die laag.
Als je echter bij partszilla.com kijkt heb je de orginele Honda zuiger-zuiger veren-pistonpen-clips en koppaking voor 72euro (okee zonder verzendkosten).
En die geringe prijs maakt weer een hoop goed.

Maar Powerseal is een goed idee.
Volgens hun site zijn die een beetje dealer van alle merken zuiger.
Ik zal eens bij die gasten binnenlopen, bedankt voor de tip.
 
Zo een nicasiel wandje is niet goedkoop, dat klopt.
Hij heeft een aluminium cylinder, vandaar die laag.
Als je echter bij partszilla.com kijkt heb je de orginele Honda zuiger-zuiger veren-pistonpen-clips en koppaking voor 72euro (okee zonder verzendkosten).
En die geringe prijs maakt weer een hoop goed.

Maar Powerseal is een goed idee.
Volgens hun site zijn die een beetje dealer van alle merken zuiger.
Ik zal eens bij die gasten binnenlopen, bedankt voor de tip.
Ik had een aantal jaren terug met de brommer ook een nicaseal cilinderwand, maar daar waren wel overmaten van, overmaten met 2,5 honderste bijvoorbeeld. Dat was kwestie van nieuwe hoonsporen aanbrengen met de hoon zonder verlies van de nicaseal. Ik weet niet of zoiets te krijgen is voor jouw motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan