Beginner :)

Zomoeilijk

MF'er
20 nov 2012
67
1
Hallo.

Ik had een vraag over een willekeurige motor , wel een nieuw model.
Bijvoorbeeld neem ik de Kawasaki z750 of z800.
Stel ik monteer daar een andere uitlaat onder , bijvoorbeeld een akraprovic.
Hoe zit dit dan met afstellen? heb al veel research gedaan maar kom er niet echt uit.
Ben zelf nu 16 jaar en zit al aantal jaren in de scooters.
Dat is dan een kwestie van de transmissie en de carburateur aanpassen.
Maar hoe zit dit met motoren? past de injectie zichzelf aan of hoe kan dit?
Weet niet of hier een speciaal topic of iets voor is dus heb het daarom maar hier neer gezet..
Dus kort samengevat , hoe stel je een motor af? en dan met name een uitlaat bijvoorbeeld.

Bvd :)
 
Je kan vóór het vervangen eens naar de kleur van de bougies kijken, en duizend kilometer ná het vervangen.

Ik geloof persoonlijk niet dat de veiligheidsmarge van motorfietsen zo klein is dat een ander luchtfilter, uitlaat, of honderd meter hoogteverschil fataal is voor de afstelling.

wél geloof ik dat het uiteindelijke resultaat van een andere uitlaat beter word wanneer je ook de injectie aanpast. Qua vermogen dan.
 
Je kan vóór het vervangen eens naar de kleur van de bougies kijken, en duizend kilometer ná het vervangen.

Ik geloof persoonlijk niet dat de veiligheidsmarge van motorfietsen zo klein is dat een ander luchtfilter, uitlaat, of honderd meter hoogteverschil fataal is voor de afstelling.

wél geloof ik dat het uiteindelijke resultaat van een andere uitlaat beter word wanneer je ook de injectie aanpast. Qua vermogen dan.

Oké.
Alleen de injectie aanpassen doe je dat zelf of hoe gaat dat in zijn werk?
 
Ik geloof persoonlijk niet dat de veiligheidsmarge van motorfietsen zo klein is dat een ander luchtfilter, uitlaat, of honderd meter hoogteverschil fataal is voor de afstelling.

Think again.

Voor oude carburateurfietsen en de eerste injectiefietsen heb je misschien nog wel gelijk. Maar op moderne fietsen wordt de boel ontzettende gestuurd door milieuregels, en de ECU is dan een compromis. De motoren worden af-fabriek zo arm mogelijk afgeregeld zodat ze in elk land kunnen voldoen aan de milieuregels.

Ga je iets aan het inlaat of uitlaattraject veranderen, dan staat het blok dus NOG armer. En dan kun je schade op gaan lopen.
 
Laatst bewerkt:
De injectie is een "map" in de ECU. De computer zoekt aan de hand van een aantal parameters (hoeveelheid lucht, temperatuur verbrandingskamer, wat wil de bestuurder, etc) op welk vakje hij uit komt.

Af fabriek is deze map ook ontwikkeld om aan emissie eisen te voldoen, wat ten koste kan gaan van andere aspecten (met name rijgenot)

Je kunt de bestaande map soms aanpassen (met auto's gaat dit volgens mij véél makkelijker dan met motoren) , óf een "piggyback" ecu monteren, die met de parameters kloot zodat de computer bij een ander vak uit komt.

Powercommander en Rapidbike zijn van die "piggyback ECU's "
 
Think again.

Voor oude carburateurfietsen en de eerste injectiefietsen heb je misschien nog wel gelijk. Maar op moderne fietsen wordt de boel ontzettende gestuurd door milieuregels, en de ECU is dan een compromis. De motoren worden af-fabriek zo arm mogelijk afgeregeld zodat ze in elk land kunnen voldoen aan de milieuregels.

Ga je iets aan het inlaat of uitlaattraject veranderen, dan staat het blok dus NOG armer. En dan kun je schade op gaan lopen.

Ik claim niet dat je ongelijk hebt (enkel dat ik je niet geloof *D ). Heb je gevallen waarin het desastreus mis is gegaan? vijf jaar oude motorfiets met open uitlaat en gesmolten zuigers of kromme kop?

Ik heb zelf enkele motorfietsen in handen gehad die waren uitgegeven in Californië, waar de regels echt absurd scherp zijn: hagelwitte bougies, en na dik twintig jaar reden die apparaten toch nog!

Ik praat dat niet goed, maar het heeft mij toch wel aan het denken gezet over de marges die we aanhouden (koffiebruin, enz).
 
Als iedereen nu eerst eens ophoudt met naar de kleur van de bougies te kijken, dat is met de moderne benzine niet meer betrouwbaar.
Alleen meten op een testbank of met een uitlaatgastester geeft uitkomst.


Bij het monteren van een nieuwe open uitlaat, zal het motormanagement proberen het mengsel aan te passen. Meting gebeurt via de lambda sonde in de uitlaat. Dit gaat echter binnen bepaalde grenzen en meestal kan het motormanagement de boel niet voldoende bij regelen. Het gevolg is te arm lopen en dat kan tot schade leiden. Mooi gat in de zuiger gesmolten b.v.

SuperKris in "voeck! motor verliest vermogen en olie i..."

Dus bij een andere open uitlaat de motor altijd laten testen en indien nodig opnieuw afstellen.
 
Ik claim niet dat je ongelijk hebt (enkel dat ik je niet geloof *D ). Heb je gevallen waarin het desastreus mis is gegaan? vijf jaar oude motorfiets met open uitlaat en gesmolten zuigers of kromme kop?

Ik heb zelf enkele motorfietsen in handen gehad die waren uitgegeven in Californië, waar de regels echt absurd scherp zijn: hagelwitte bougies, en na dik twintig jaar reden die apparaten toch nog!

Ik praat dat niet goed, maar het heeft mij toch wel aan het denken gezet over de marges die we aanhouden (koffiebruin, enz).


Ik heb ook al 2 keer de kleppen gesteld van een Californische VFR 700 en moest bij beide alle 16 kleppen stellen, omdat de boel te strak stond, met Europese VFR's dit nog nooit meegemaakt. Toch een indicatie van hetere verbranding. Ze zoeken wel de grens op.
 
Twee keer een uitlaat veranderd (ene open demper, andere voordemper eraf) en de bank opgegaan, beide keren was de afstelling al perfect. :')

De tuner vertelde dat het bij hele hoogtoerige machines nog wel eens voorkomt dat er iets aangepast moet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan