Rommel in Olie maar geen ijzer! en het blijft plakken

bram1991

Die hard MF'er
19 feb 2012
260
0
Oosterwolde
Ik heb ff een vraagje,

Nu heb ik een aantal weken terug gesleuteld aan mijn blokje, dit blokje dicht gemaakt, een keertje gespoeld met action olie en toen Merk olie (castrol) erin gedrukt en getest (motor draaide circa 5 minuten). Heb ik perongeluk de kickstart niet op spanning gezet dus helft er weer af. kickstart er goed op gedrukt, en toen gevuld met goedkope action olie (eerst maar eens ff testen.) en hij loopt prima... (nu iets langer laten draaien, circa 10 minuten)

Toen dacht ik toch maar ff een goede pakking erin drukken (ipv vloeibare) en gelijk ff het ringetje van de kickstart vervangen. dus nu 2 weken later trek ik de kap eraf. zit er tegen die carterkap zwarte pitjes of iets dergelijks.

Ik kan ze gemakkelijk kappot drukken met mijn nagel en het lijkt wel op roet of zoiets. Onder de kraan geven ze ook geen andere kleur dan zwart.

Wat zou dit kunnen zijn?
Probeerde het op de foto te zetten maar dat werkt niet echt.

Het blokje loopt nu iets sneller ivm ander luchtfilter maar voor de rest niks.

Het rare is dat dit voorheen nog niet zichtbaar was en nu opeens wel.

Moet ik me zorgen maken?
 
ff voor de duidelijk die castrol was mineraal, action synthetisch.. na de castrol rommel vond ik nog niks in het blok. de action olie heeft het ff fijn schoongemaakt...

Synthetische olie stop je in motoren met een droge koppeling en Minerale in motoren met natte koppelingen... toch
De meeste motoren hebben een natte koppeling.
Het zou er uit zien als die niet op synthetische olie mochten rijden.
 
ff voor de duidelijk die castrol was mineraal, action synthetisch.. na de castrol rommel vond ik nog niks in het blok. de action olie heeft het ff fijn schoongemaakt...

Synthetische olie stop je in motoren met een droge koppeling en Minerale in motoren met natte koppelingen... toch
Synthestische stop je in schone motoren zonder sludge :P en voor de prijs hoeft je ook geen minerale te kopen.
 
ff voor de duidelijk die castrol was mineraal, action synthetisch.. na de castrol rommel vond ik nog niks in het blok. de action olie heeft het ff fijn schoongemaakt...

Synthetische olie stop je in motoren met een droge koppeling en Minerale in motoren met natte koppelingen... toch


Toch denk ik dat de Castrol olie voor het loskomen van het vuil heeft gezorgd. Het reinigende vermogen zit in de dopes die in de olie gaan. Mineraal of synthetisch gaat alleen over de oorsprong van de olie. En ik verwacht niet, dat er veel reinigende dopes in de action olie zitten, zelfs niet in de synthetische variant
 
ff voor de duidelijk die castrol was mineraal, action synthetisch.. na de castrol rommel vond ik nog niks in het blok. de action olie heeft het ff fijn schoongemaakt...

Synthetische olie stop je in motoren met een droge koppeling en Minerale in motoren met natte koppelingen... toch
JE zou eerder andersom verwachten.

Een motor met een dry sump, heeft aparte olie voor de bak/koppeling.
En het blok zelf heeft, net als bij een auto, gewoon standaard motorblok olie nodig. Zonder poespas, zonder allerlei dopes en frictie makers. Dan is zelfs mineraal voldoende.
Harley heeft dit in de meeste modellen. Yamaha TRX, en nog wel wat meer.

Bij motorfietsen is veruit het merendeel wet-sump: blok, bak en koppeling draaien in één badje. Die olie zorgt dus voor het verbrandingsdeel (blok), koppeling en versnellingsbak. Een soort wonderolie dus *O*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
JE zou eerder andersom verwachten.

Een motor met een dry sump, heeft aparte olie voor de bak/koppeling.
En het blok zelf heeft, net als bij een auto, gewoon standaard motorblok olie nodig. Zonder poespas, zonder allerlei dopes en frictie makers. Dan is zelfs mineraal voldoende.
Harley heeft dit in de meeste modellen. Yamaha TRX, en nog wel wat meer.
RSV milles, TDM/TRX en een aantal KTM's hebben wel dry sump, maar de bak draait wel in dezelfde olie als het blok. Bij Harley's heb je een aparte bak in een eigen/afgescheiden behuizing.
Bij motorfietsen is veruit het merendeel wet-sump: blok, bak en koppeling draaien in één badje. Die olie zorgt dus voor het verbrandingsdeel (blok), koppeling en versnellingsbak. Een soort wonderolie dus *O*
Dry sump/wet sump gaat dus niet om de scheiding tussen bak en rest van het blok.
 
het gaat om een honda cmx250 rebeltje... van 1985. ben nu de verbouwing beetje aan het afronden.

Het is semi synthetische olie voor de duidelijkheid w10-40. maargoed nog een keertje spoelen dan maar en gewoon rijden denk ik... geen idee hoeveel kwaad die kleine koekdeeltjes kunnen, maar ik neem aan dat het blok gelijk niet vastloopt/afbreekt.
 
RSV milles, TDM/TRX en een aantal KTM's hebben wel dry sump, maar de bak draait wel in dezelfde olie als het blok. Bij Harley's heb je een aparte bak in een eigen/afgescheiden behuizing.Dry sump/wet sump gaat dus niet om de scheiding tussen bak en rest van het blok.
You're right!

Ik spitste mijn relaas teveel toe op harley (freud....).

Het grote verschil in oliëen zit in het feit of het ook voor koppeling geschikt is, even los van de olie in de bak.


Ik had wel wat beter mijn best mogen doen :Y
 
het gaat om een honda cmx250 rebeltje... van 1985. ben nu de verbouwing beetje aan het afronden.

Het is semi synthetische olie voor de duidelijkheid w10-40. maargoed nog een keertje spoelen dan maar en gewoon rijden denk ik... geen idee hoeveel kwaad die kleine koekdeeltjes kunnen, maar ik neem aan dat het blok gelijk niet vastloopt/afbreekt.
10w40 semi voor motorfietsen pakken.
Wss komt het wel goed.
 
Als je de motor opknapt dan moet je het goed doen in mijn ogen, no offence :W Als er zoveel prut is losgekomen in het blok van de Castrol olie, dan moet je jezelf afvragen hoe vuil dat blok dan wel niet is. Na dertig jaar mag hij ook wel een keer van binnen gereinigd worden. Ik zou 'm sowieso nog een keer spoelen.
 
ff voor de duidelijk die castrol was mineraal, action synthetisch.. na de castrol rommel vond ik nog niks in het blok. de action olie heeft het ff fijn schoongemaakt...

Synthetische olie stop je in motoren met een droge koppeling en Minerale in motoren met natte koppelingen... toch
Dus jij wilt zeggen dat alle auto's minerale olie hebben? Kortom, lees de handleiding en kijk wat er in mag.
 
Action olie kan ook goed semi-syntetisch zijn (de 5 liter 10w40 zijn dat), kun je prima mengen met vol mineraal. Een motor met natte koppeling moet olie hebben zonder dopes/toevoegingen (vaak frictie modifiers, extra glibberig spul dus wat interne delen beter laat glijden). 10 min met verkeerde olie draaien kan geen kwaad.

Vol synthetische olie zit in hoogvermogende nieuwe motorfietsen, heeft te maken met viscociteit, dopes en nog wat zaken, heeft in ieder geval geen verband met droge of natte koppelingen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan