XS400 DOHC - elektrische problemen na schoonmaken carbs

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Omdat mijn opknaptopic toch wel een beetje onduidelijk begon te worden, hier even een fris nieuw draadje.

Ik heb een probleem met mijn Yamaha XS400 DOHC uit '89. Het betreft de versie met vierkante koplamp, niet begrensd (dus 34 kW).

Mijn motor draait niet meer op de startmotor. Twee weken terug deed hij het nog, maar sinds ik de carbs voor de tweede keer eraf had om schoon te maken doet de startmotor niet zoveel meer.

De eerste keer dat ik de startknop indrukte hoorde ik de motor nog een halve slag slaan, maar daarna niks meer. Ik hoor wel een beetje gezoem/gekraak als ik de knop indruk.

De motor start ook niet bij aanlopen. Ik heb gecheckt:

- bougies slaan wel een beetje nat als ik hem aanloop
- de motor kan wel ronddraaien, ik kan hem immers aanlopen
- dodemansknop staat uit
- zijstandaard is in
- motor neutraal
- koppeling in
- benzine in de tank
- benzine komt in de carbs en loopt niet over
- zonder bougies draait ie ook niet op de startmotor, ook geen vonk tegen het blok
- accu is een maand oud en kwam vers van de ctek mxs5.0 druppellader, helemaal vol.
- verlichting doet het wel prima

Carbs lijken inmiddels okee, lopen niet meer over en zouden naar behoren moeten werken. Al had ik ze er wel af liggen om schoon te maken, omdat de motor niet mooi liep (erg onregelmatig en viel uit).

Het lijkt me nu dat dit een elektrisch probleem is geworden, wat mij verbaast. Maar goed, met een 23 jaar oude motor kan dat natuurlijk wel.

Waar moet ik gaan zoeken? De startmotor doormeten? Of zou het toch de accu zijn? Als ik de startmotor nog wel hoor zoemen, wat kan het dan zijn?
 
D'r zijn wel meer motoren die dit hebben. Soms de koppeling in de vrij los laten en weer aantrekken helpt. Soms een paar cm naar voor of achter kan soms helpen. Soms helpt het ook om de koppelingskabel opnieuw af te stellen. Let er op dat je bij deze xs400 de koppeling op twee plekken moet afstellen. Zie daarvoor ook de WPHB.

mvg

db
 
Volgens mij begon ik gewoon een beetje paranoide te worden voor meer dingen die mis waren. Inderdaad precies zoals db zegt, keertje koppeling los en weer in helpt vaak, soms een paar cm naar voor of achter.

In other news, de XS loopt nu als een zonnetje. Blijkt dat ik gewoon nog vast zat in de overtuiging dat de choke heel langzaam weer dicht moest, in plaats van na een paar honderd meter al. Vandaag eens wat sneller choke weer uitgezet, liep meteen mooi laag toeren stationair en is helemaal niet meer afgeslagen. Volgens mij heb ik een fatsoenlijke berijdbare motorfiets te pakken!

Denk dat ik inderdaad de winterdepressie er effe uit moest kloppen *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan