Piranha Buggy project, HONDA CBR 1000F

joostkolken

MF'er
16 feb 2010
58
0
Dirkshorn
Hallo iedereen,


Ik ben bezig met het bouwen van een Piranha buggy.
Dit is een model buggy die door het bedrijf The Edge Products uit Australië is ontworpen.
Ik ben van plan om hier een blok van een honda cbr 1000f er in te plaatsen.

Ik heb een motor op het oog met een frame uit 92 en het blok is jonger, omdat bij ze andere blok iets was afgebroken toen hij de lagers van zijn aandrijf as wilde vervangen.
Toen heeft hij een donor blok gekocht hier stond toen 25000 km op deze kwam uit een schade motor zelf weet hij niet meer uit welk jaartal hij kwam, zelf dacht hij uit 95.
Hij zij wel toen hij het nieuwe blok in het frame zetten dat hij een andere aansluiting moest maken voor koelwater op het blok zelf.
Weet iemand vanaf welk jaartal deze aansluiting is verandert?
Alleen als het blok koud is heeft hij een kleine tik maar als hij warm is heeft het blok het niet meer.
Wat kan het probleem van de tik wezen is dit een probleem waar je me kan rijden of moet het worden verholpen? Ik heb al diverse dingen gehoord die het kunnen wezen zoals: Nokas ketting spanner, de kleppen zelf en de hydrolische kleppen stoter maar later vertelde iemand mij dat er helemaal geen hydrolischekleppen stoter in zit :? ?
Tips en uitleg zijn van harte welkom.
Heeft er iemand nog een honda cbr 1000f te koop staan of een andere motor met maximaal 1000cc laat het me horen.


Hier een paar foto's van het bouwen van het frame:

P1040047.jpg

P1030835.jpg

P1040212.jpg

Met de hand uitgezaagde bevestiging punten voor de ophanging.
P1040254.jpg

P1040250.jpg

P1040492.jpg

Laser gesneden platen voor achter aandrijving.
4568.gif

verbreden van de buggy
P1050427.jpg

P1050231.jpg

P1050285.jpg

RSP_A0107awmdgt.jpg

RSP_A0111tw.jpg
 
Ja daar heb ik ook al veel onderdelen besteld *D Super goede service, snelle bezorging, goede prijs en alles zeer netjes. Echter verkopen ze er geen individuele bouten.. Wel enkele setjes moeren.
 
Je tekening zien er zeer goed uit Guido.
Ben gister en vandaag bezig geweest aan het monteren van me blok.
Dat is een grote klus zeg. Het is zeker makkelijk als je je blok er al in teken op de computer.
Jammer genoeg moet ik het 3d tekenen nog leren op school dus heb ik het niet kunnen gebruiken.

En waar kun je nou het goedkoopste je materiaal laten uit snijden zelf wil ik ook nog wat laten uitsnijden?
 
Dank je Joost, 3D tekenen is mijn werk, en tis al de 2e buggy die ik in 3D zet, mijn eerste was met Inventor een Badland, maar dit frame beviel niet, te groot ed. Maar nu werk ik op mijn werk met SolidWorks en dus deze Piranha in SW getekend. Het frame was maar overtekenen, alleen de achterwielophanging was het nodige uitzoekwerk. Dit moet ik zelf uitzoeken.

Ik laat de platen u bij lasersnijden-online maken. ik moet ze dan wel zelf ophalen maar dat is goedkoper dan 45 euro voor het verzenden. Ze geven ook vrij snel een prijs opgave. 1 á 2 dagen. Maar Nederland zit vol met lasersnijders. Als je DXF bestanden hebt, kun je deze per email naar verschillende bedrijven sturen en de goedkoopste mag het dan doen.
 
Ja Guido, dat laatste heb ik ook gedaan.. ik wilde het laten snijden bij Merford maar nu ga ik inderdaad ook even bij lasersnijden-online.nl proberen! Dat is in Oss, hier opzich vlak bij.

Eventjes kijken wat daar de prijs is, anders ga ik alsnog naar Merford ook al is dat iets verder weg.


Welk type Badland buggy heb jij in Solidworks getekend?
 
Haha ik heb een offerte opgevraagd bij Lasersnijden-online en kreeg een prijs van €260 terug, hoogstwaarschijnlijk exclusief BTW maar dat staat er niet specifiek bij vermeld.

Bij Merford betaal ik voor hetzelfde 140 euro excl.

Ik weet dus wat het gaat worden ;)


Morgen eventjes bestellen..
 
Erwin, Ik heb gedeeltelijk een Badland ST2 met inventor getekend, ik had alles een beetje van plaatjes van internet afgeschaalt, omdat ik er geen tekeningen van had, maar het frame bleek te groot. Per toeval kwam ik de tekeningen van de Piranha tegen op internet en ga hier nu mee verder. Die heb ik nu met SolidWorks getekend.

Joost, ik werk bij vmliftinggear.com wij maken kraanblokken en andere hijsmiddelen voor de Off-Shore. Voorheen heb ik met Inventor getekend bij SPIE en Delmeco in Goes.

Inventor is net als SolidWorks ideaal om dergelijke dingen als cross buggy's mee te tekenen. Je kan alles laten bewegen en kijken of alles mooi langs elkaar draait. Alleen vloeiende gietvormen is wat lastiger omdat deze moeilijk op te meten zijn. Het motorblok van de Suzuki is ook "ongeveer" na getekend. Als de bevestigingsogen, het tandwiel en de uitwendige maten maar overeen komen.
 
Let je wel op dat zo'n motorblok niet gemaakt is om 'rechtop' door een bocht te gaan? Bij een bocht zal de olie zich dus naar links of naar rechts in je blok verplaatsen, en komt een deel van je blok zonder olie te staan (net als bij een wheelie, maar dat is nog veel erger omdat de krukas dan zonder olie komt te staan :)).

Je kunt voor zo'n blok een dry-sump modificatie kopen. Dan gaat je blok een stuk langer mee.

Leuk bedacht, maar waar ligt de olie als je plat door een bocht gaat? ook links of rechts in het blok ;)

Leuk project! ben benieuwd naar het eindresultaat :]
 
Laatst bewerkt:
Guido, ik begrijp je redenering, ik ga hem zelf gewoon lekker optekenen, het is dan niet mijn beroep maar heb tijdens stages en natuurlijk met de studie ook het nodige moeten tekenen.
Ik zal hem dan in solid works zetten.

Momenteel ligt het project even op zn gat... sidewinder/pirahna? of toch die motorvakantie naar noorwegen/zweden?.... zoals een wijs man zei, het loopt niet weg. ;)

Ik blijf het in ieder geval volgen!
 
Hier een update van me buggy project:

P1060165.jpg

Motor bevestigings punten

Alleen heb ik een probleem met het tandwiel hij zit te dicht op een kant waardoor hij tegen de A arm aan komt.

P1060155-1.jpg

P1060164.jpg

P1060169.jpg


Ik heb nog een vraag over mijn uitlaat die ik zelf passend ga maken.

Ik wil hem graag van rvs maken, maar welke soort kan ik daarvoor het beste gebruken en de dikte er van?

En kan ik beter 2 dempers nemen of 1 demper of het verloop van de uitlaten van 4 naar 1 of van 4 naar 2 en dan 2 naar 1?
 
Als er de ruimte voor is zou ik denken aan 4 aparte uitlaten .... staat ook nog eens vet stoer vind ik en rechtop al helemaal mooi ....

Jammer, nog maar een jaartje of zo geleden vond ik plaatjes op Net van quads en trikes met rechtop-pijpen achterop .... niet meer te zien.
 
Uitlaat zou ik maken van RVS 316 L. Deze is het beste bestand tegen verschillende weeromstandigheden. Ik zou qua dikte geen dunnere plaat/buis nemen dan 1.5 mm.

Mooi project zeg!

Gr Just
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan