Hoe het beste een pijp door te zagen

Sp33ddragon

MF'er
5 sep 2012
48
1
Aangezien ik (na een mislukte popnagel uitbooractie, slecht boortje dat brak en door het carbon knalde) aan het inkorten ben.

Zou ik graag wat tips krijgen over hoe het best een pijp door te zagen )ik heb alleen de beschikking over een ijzerzaag en een verstekbak.(en natuurlijk materiaal om het netjes af te tekenen)

Op een paar oefenpijpjes heb ik het zo gedaan:
-Eerst aan de bovenkant beginnen, toen pijp omdraaien naar de onderkant, daar een begin maken, dan aan de zijkant en zo doorwerken. Erg recht werd dit niet..



Nu twijfel ik er alleen over wat dan wel beter is..:

Op 1 punt beginnen en dan doorzagen zodat het zaagblad in het midden eigenlijk aan 2 kanten tegelijk zaagt (1 een keer naar beneden)



Op 1 punt beginnen en dan de pijp steeds een stukje meedraaien tijdens het zagen zodat je op 1 punt verder zaagt en uiteindelijk bij het ander punt uitkomt (je gaat hem dan dus rond)



Het Moet in 1 keer goed dus ik dacht, vraag het maar aan mensen die meer ervaring hebben :)
 
Is er nou echt niemand meer die dit uit de losse pols met een oerdegelijke beugelzaag kan??

Waar zijn de vakmensen gebleven, die gewoon een pijp recht kunnen afkorten :-(
Daar sla je de spijker op de kop. De meeste mensen hebben thuis een bouwmarkt ijzerzaag liggen die aan de voorkant van de pijp een andere lijn volgt dan aan de achterkant, zie dan maar eens recht te zagen......
 
Is er nou echt niemand meer die dit uit de losse pols met een oerdegelijke beugelzaag kan??

Waar zijn de vakmensen gebleven, die gewoon een pijp recht kunnen afkorten :-(

nee kon ik op de LTS al niet, en nu 40 jaar later nog steeds niet...zelfde als vijlen...uren op dat kutblokje staan vijlen, werd maar niet haaks......wachten tot de leraar een keer de klas uit was, en stonden we te dringen voor de schaafbank om hem vlug recht te maken....

Nu heb ik een Frees en draaibank, en dat werkt wel, en pijpen doe ik met een pijpensnijder
 
nee kon ik op de LTS al niet, en nu 40 jaar later nog steeds niet...zelfde als vijlen...uren op dat kutblokje staan vijlen, werd maar niet haaks......wachten tot de leraar een keer de klas uit was, en stonden we te dringen voor de schaafbank om hem vlug recht te maken....

Nu heb ik een Frees en draaibank, en dat werkt wel, en pijpen doe ik met een pijpensnijder
Ook als het een carbon pijp betefd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan