Koppakking kapot?

Sara021

MF'er
31 okt 2012
96
0
Enschede
Dag allen,Ik heb +/- 1500/2000 km geleden onder andere mijn olie en koelvoeistof volledig vervangen. Sinds kort loopt er soms koelvoeistof uit het overloop slangetje. Na mijn zoektocht op het forum zat ik te deken aan een lekke koppakking, maar mijn motor wordt niet te warm oid. Mijn vraag is dus, kan een koppakking lek zijn met als gevolg dat de koelvoeistof overloopt zonder dat de motor te heet wordt.
 
als een koppakking lekt dan ontsnapt er meestal verbrandingsdruk naar het koelsysteem.
dat zet het koelsysteem onder druk, waardoor de dop opengaat en er te snel en teveel vloeistof naar het vaatje loopt.
durf het eigenlijk niet te zeggen of de koppakking ook lek kan zijn zonder dat de motor te warm word.
maar als de dop in orde is en het systeem zit niet verstopt of een luchtbel ergens, dan is meestal de koppaking wel lek in het geval er vloeistof verlies is.
 
Je pakt 1 van de koelvloeistof slangen en maak je los en je blaast er hard op , zie je bij de dop belletjes komen dan is ie niet goed meer .









:+









:')
 
Laatst bewerkt:
Als eerste krijg je al problemen bij het starten, ten tweede vermogensverlies én, wat je zelf al aangeeft, oververhitting, maar zolang daar geen sprake van is hoef je je voor wat betreft een lekke koppakking geen zorgen te maken.
Ik denk dat 'bananeman 1001' in zijn reactie van 13.23 met 'teveel koelvloeistof in de overlooptank?' gelijk heeft.
 
Dus als ik het goed begrijp kan ik ook alleen de dop los naar een garage brengen om te laten testen? als ik de hele systeem wil laten testen moet ik weer de kappen los halen

je kan de dop inderdaad los laten testen, en het hele systeem testen/afpersen gebeurt via de radiateurdop aansluiting dus als je daar bij kan hoeven er geen kappen af.
 
Als je koppakking lekt naar het koelsysteem heb je negen van de tien keer ook een startprobleem en mogelijk ook witte rook ...
Waarom ...??

Je koelsysteem staat onder druk , das algemeen bekend , als nu je koppakking lekt neemt de druk door de lekkende verbrandingsgassen nog meer toe [[[ extra koelvloeistof in je expansievaatje ]]] ....

Als je de motor uitzet stopt het verbrandingsproces, daarmee is de druk in de cilinders dus weg..
Omdat je koelsysteem nnog wel onder druk staat kan er dus via dat lekje in de koppakking koelvloeistof weglekken in de desbetreffende cilinder ...

Bij de eerstvolgende start uit zich dat in slecht starten [ water verbrand niet] en witte rook .
En als het lek echt groot is en er dus veel vloeistof naar je cilinder kan lopen krijg je hem niet gestart,,,, water is niet samenpersbaar .

Als je een lekje hebt is dat dus erg klein ,omdat je geen startproblemen lijkt te hebben .

Laat je koelsysteem even testen bij een garage , daar hebben ze speciale apparatuur voor die de samenstelling van je koelvloeistof kan testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen etc ......
 
Laatst bewerkt:
Knijp met lopende motor eens een paar keer in je koelslangen, als dat mogelijk is.
grote kans dat er inderdaad ergens lucht in je systeem zit.
Als die lucht bij bij waterpomp zit, zou je wel eens een probleem kunnen ontwikkelen.
Motor wordt dan loeiheet, omdat de waterpomp alleen lucht pompt, maar net niet hard genoeg om de luchtbel door te pompen naar je reservoir.....
 
als de dop lek is, zou het ook kunnen dat je vaatje overstroomt omdat door het gemis aan overdruk de KVS begint te koken..

ps. om wat voor motor gaat het hier?

ps2. last van witte rook uit de uitlaat?
 
Laatst bewerkt:
- Controle koelsysteem en werking waterpomp
- Detectietest CO in koelvloeistof (vaststellen of kopp. lek is)
- Controle werking dop expansievat/radiateur.

Dan moet je wat vinden, maar een luchtbel in het koelsysteem geeft ook deze klachten.
Sommige motoren hebben een doodlopend stuk met een onluchtingsschroef, om de laatste lucht eruit
te krijgen. Raadpleeg het WPH voor de juiste werkwijze voor koelvloeistof wissel.
 
Als je koppakking lek is en je reservoir stroomt over zal de koelvloeistof op een gegeven moment ook zichtbaar vervuild raken door motorolie die er in komt. Als dat niet het geval is zou ik zoeken richting eerder genoemde oorzaken (te vol, lucht, dop/ontluchting lek/defect)
 
Terug
Bovenaan Onderaan