Afstellen met of zonder dB-killer

supersillie

MF veteraan
13 okt 2010
3.141
0
Grevenbicht
Ik heb afgelopen weekend een leovince SBK gekocht voor op de soes.

Nou word hij er nu nog niet opgezet. Dat doe ik in juli als de motor ontgrensd en afgesteld word.

Nou wilde ik eens graag jullie mening horen over het afstellen.

Aangezien ik vlakbij de eifel woon, ga ik regelmatig het buurland in. Aangezien ze daar nogal vies zijn op rijden zonder dB-killer wil ik hem daar gewoon erin hebben.
Echter, nooit zonder dB-killer rijden is ook niet leuk als je zon geluidje hebt O-)

Ik denk dat ik 60-70% van de tijd met dB-killer zal rijden. Dus in eerste instantie lijkt het me het beste als ik hem met killer laat afstellen.
Maar als ik dan zonder killer ga rijden loopt hij hoogst waarschijnlijk weer te arm.

Ga ik hem afstellen zonder killer, dan loopt hij uiteraard weer te rijk als ik de killer erin stop.
Nou kan die beter te rijk lopen dan te arm, aangezien je door een te rijk mengsel alleen wat vermogen gaat missen. Maar het kan geen kwaad voor het blok. (correct me if I'm wrong)

Dus wat denken jullie wat het beste is? :)
 
Ik snap wat je bedoeld te zeggen.
Feit is alleen, als ik hem op de testbank zet met en zonder killer krijg je uiteraard verschillende waarden.
Vermogen (kan zijn dat die hetzelde blijft), lucht benzine verhouding. Het is duidelijk dat er 2 verschillende waardes uit zullen komen. Ik kan daar alleen niets mee.
Ik weet de waarden dan wel , echter geeft dat geen oplossing voor het rijden met of zonder dB-killer.
Hij zal meer verbruiken zonder killer, en dan...hoe ga ik het oplossen.
Ok, het kan zijn dat de verschillen in waarden zo goed als te verwaarlozen zijn, daar kom ik idd alleen achter door een testbankrun.
Maar gezien alle onduidelijkheid denk ik ook dat er geen echte oplossing voor is.

Dat zou betekenen dat je hem moet afstellen zonder dB-killer en dan te rijk rijd als er een killer inzit.
En vice versa...

Dan is het de overweging maken wat het minst schadelijk is voor je blok.
Persoonlijk denk ik dat hij beter te rijk kan lopen.. Maar ook hier zijn weer de meningen over verdeeld.
Is je Soes trouwens Carbs of injectie??
Sommige "afstelcomputers" kan je 2 mappings inzetten maar dat is alleen bij injectie.
 
Ben je zeker dat je 2 verschillende waardes krijgt?

Het is toch logisch dat je eerst test wat het verschil is en niet gaat speculeren wat het verschil zou kunnen zijn?

Nadien kan je kiezen op welke je wil afstellen.

Beter een klein beetje te rijk dat te arm vindt ik alhoewel beide niet echt problemen geven tijdens het rijden.

Lange termijn of zware belasting is misschien wel schadelijker vooral bij te arm.
 
Laatst bewerkt:
Het verbruik is zo minimaal dat ga je niet merken!
Lekker zonder afstellen, dat beetje wat hij te rijk word ga jij niet merken, je verliest toch al een beetje vermogen door de killer.
En jij merkt het kwa rijden gewoon niet, hij zal geen rare dingen gaan doen of slecht lopen. Maar als hij die hoeveelheid te weinig krijgt per slag, gaat het blok het wel op den duur "merken", niet dat het direct killing is, maar dat beetje extra zou net een beetje beter zijn

Yesh!

Het was ook puur en alleen voor het blok.

Ik ga dat idd niet merken, zo iemand als mij kan toch al niet alle pk's gebruiken.
Thanx :)
 
Ben je zeker dat je 2 verschillende waardes krijgt?

Het is toch logisch dat je eerst test wat het verschil is en niet gaat speculeren wat het verschil zou kunnen zijn?

Nadien kan je kiezen op welke je wil afstellen.

Beter een klein beetje te rijk dat te arm vindt ik alhoewel beide niet echt problemen geven tijdens het rijden.

Lange termijn of zware belasting is misschien wel schadelijker vooral bij te arm.

Ben ik met je eens.
Ik zei het alleen omdat het in theorie zo is, en vaak ook in de praktijk.
 
Heb je eigenlijk een systeem om bij te kunnen regelen?

Het bekenste zal powercommander zijn?

Wat fighternorrie al aankaarte.

Trouwens de bestaande injectie kan toch al een klein beetje bijregelen?

Is dit voldoende bij bv een db killer of geen db killer?

Lambda sonde is smallband allesinds als ik keek naar de r6 2003 van een kameraad van me.

Alhoewel ik zelfs al sommige injectie motoren heb gezien zonder lambda sonde?
 
Laatst bewerkt:
Heb je eigenlijk een systeem om bij te kunnen regelen?

Het bekenste zal powercommander zijn?

Wat fighternorrie al aankaarte.

Trouwens de bestaande injectie kan toch al een klein beetje bijregelen?

Is dit voldoende bij bv een db killer of geen db killer?

Lambda sonde is smallband allesinds als ik keek naar de r6 2003 van een kameraad van me.

Ik heb geen powercommander nee..
Wat betreft dat injectie dat zelf iets bij zou sturen, nee dat geintje gaat helaas ook niet op. :N

Ongeacht carbs of injectie.....wat dat betreft is het gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon lekker zonder db killer, iets te rijk merk jij niet, maar op de lange duur is het blok je dankbaar :) evt compleet meenemen naar de dynobank en een run met en zonder doen.. kijken wat het resultaat is. Bij mij maakte het gewoon verschil ;)
 
Laat je niet gek maken,gewoon laten afstellen zonder. Met een DB-killer zal de motor gewoon fractioneel rijker lopen, daar zal je motor zeker geen schade van ondervinden. ;)

In het slechtste geval -stel dat motor veel te rijk zou staan met de killers er in- zullen je bougies eerder de geest geven dan de rest, dus de kans op aanzienlijke motorschade is zowat nihil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan