Relais

StanCypers

Rookie
19 apr 2012
29
0
Hallo

Heb 4 leds op mijn 87' suzuki 400 gsx impulse, bestaat er een led relais voor mijn moto zodat de pinkers pinken? en niet zoals nu blijven branden

Grtz
 
een led-pinkdoos *O*


kijk eens naar led-relais of led knipperlicht realais of weerstandonafhankelijk relais.

Bij elke motorzaak te krijgen, bij veel ook gewoon op voorraad.
Ook te bestellen op vele internetsite van motor-onderdelen-verkopers.
 
Thx, voldoet elk 12v relais voor led? Want vind heel veel 2 polige, zelfs bij scootparts voor 10 euro, maar zal hier in de buurt in de motorzaak eens een kijkje gaan nemen ;)
 
Thx, voldoet elk 12v relais voor led? Want vind heel veel 2 polige, zelfs bij scootparts voor 10 euro, maar zal hier in de buurt in de motorzaak eens een kijkje gaan nemen ;)

Je zin "voldoet elk 12v relais voor led?" kun je op twee manieren lezen:

Voldoet elk 12 volt relais?

of

Voldoet elk 12v relais dat geschikt is voor led knipperlichten.


Ik weet niet welke van de twee vragen je wilde stellen, dus ik beantwoord ze beide maar:

Nee, niet elk 12v relais voldoet. Je moet een lastonafhankelijk relais hebben.

Ja, elk 12v relais dat lastonafhankelijk is (dus voor led knipperlichten) kun je in theorie pas maken op je motor als je weet hoe je de bedrading aan moet passen. Wil je je kabelboom niet aanpassen, dan moet je een relais hebben met hetzelfde aantal aansluitingen en dezelfde 'vorm' van de aansluitingen als je originele relais.



verdere uitleg:

Elk normaal 12v relais werkt met een bimetaal. En dat werkt nu niet goed (led knipperlichten verbruiken veel minder stroom waardoor het bimetaal niets doet) en daardoor blijven je knipperlichten gewoon branden. Een last onafhankelijk knipperlicht relais heeft geen bimetaal en knippert altijd op een constante snelheid, wat je er ook aan koppelt.

Voordeel van een traditioneel bimetaal relais is dat de knipper snelheid veranderde als er een lampje stuk was, maar dit voordeel werkt nu tegen je want je relais 'denkt' dat alle lampjes stuk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Thx, voldoet elk 12v relais voor led? Want vind heel veel 2 polige, zelfs bij scootparts voor 10 euro, maar zal hier in de buurt in de motorzaak eens een kijkje gaan nemen ;)

Zoek de versie met evenveel polen als je nu hebt.
En dan de variant tbv leds.

Zal ongeveer in die prijsklasse zitten: 10 tot max 20 euro.
 
Je zin "voldoet elk 12v relais voor led?" kun je op twee manieren lezen:

Voldoet elk 12 volt relais?

of

Voldoet elk 12v relais dat geschikt is voor led knipperlichten.


Ik weet niet welke van de twee vragen je wilde stellen, dus ik beantwoord ze beide maar:

Nee, niet elk 12v relais voldoet. Je moet een lastonafhankelijk relais hebben.

Ja, elk 12v relais dat lastonafhankelijk is (dus voor led knipperlichten) kun je in theorie pas maken op je motor als je weet hoe je de bedrading aan moet passen. Wil je je kabelboom niet aanpassen, dan moet je een relais hebben met hetzelfde aantal aansluitingen en dezelfde 'vorm' van de aansluitingen als je originele relais.



verdere uitleg:

Elk normaal 12v relais werkt met een bimetaal. En dat werkt nu niet goed (led knipperlichten verbruiken veel minder stroom waardoor het bimetaal niets doet) en daardoor blijven je knipperlichten gewoon branden. Een last onafhankelijk knipperlicht relais heeft geen bimetaal en knippert altijd op een constante snelheid, wat je er ook aan koppelt.

Voordeel van een traditioneel bimetaal relais is dat de knipper snelheid veranderde als er een lampje stuk was, maar dit voordeel werkt nu tegen je want je relais 'denkt' dat alle lampjes stuk zijn.
Maak eens zo'n relais open.
Die bimetaalrelais passen ze al meer dan 25 jaar niet meer toe.
Niet ieder bellastings onafhankelijk relais voldoet.
Er zijn er die geen 12 volt geven maar maar zo'n 9 volt en dat is voor veel led raw's te weinig.
Ook als je maar 1 indicatielampje hebt krijg je met de mee3ste relais het probleem dat ze alle 4 gaan knipperen ipv. alleen links of alleen rechts.
Er zijn speciale relais om dat te voorkomen. deze hebben meer aansluitingen.
 
Duss, issr nog een andere oplossing voor? Heb nu led lampjes van 1W en een led relais, en het werkt voor geen meter, het ori relais werkte zelfs beter, dan kon ik de pinkers nog gebruiken als sierlampjes, nu krijg ik zo goed als geen licht :p
 
Laatst bewerkt:
heb je de + en - van de RA's goed aangesloten ? led's zijn tov gloeipeertjes wel afhankelijk van hoe ze aangesloten zijn.. een led geeft namelijk maar in één richting licht, in de andere richting staat de diode (light emitting Diode) in sper.

Een ballastonafhankelijk knipperlichtrelais zal het normaal gesproken gewoon moeten doen, zelfs als je maar 1 RA hebt aangesloten per zijde.

is het originele relais ook maar 2 polig ?? zoniet, dan zit daar je probleem :+
 
Laatst bewerkt:
Duss, issr nog een andere oplossing voor? Heb nu led lampjes van 1W en een led relais, en het werkt voor geen meter, het ori relais werkte zelfs beter, dan kon ik de pinkers nog gebruiken als sierlampjes, nu krijg ik zo goed als geen licht :p
Op het relais dat je hebt besteld staat 2x10watt+3-4 watt
Dat heb jij toch helemaal niet :?
Je moet een relais hebben dat werkt vanaf 1 watt.
En je moet ook nog 12 volt op je raw's krijgen.
Iedereen die die relais on line besteld zit met problemen omdat de shop niet weet wat ze verkopen of ze weten het wel en naaien je een oor aan.
Heb je er wel eens aan gedacht om die dingen in een motorzaak te halen waar ze weten waar ze op moeten letten?
 
Originele is ook 2 polig, en ben in 2 motorzaken geweest, zelfs bij een bekende suzuki dealer, hij keek me aan alsof hij niet wist wat ik bedoelde, ik heb het nog moeten uitleggen en drna wist hij wat ik bedoelde, en dat bestaat niet zei hij, led pinkers hebben altijd een weerstand erop -.-
 
Originele is ook 2 polig, en ben in 2 motorzaken geweest, zelfs bij een bekende suzuki dealer, hij keek me aan alsof hij niet wist wat ik bedoelde, ik heb het nog moeten uitleggen en drna wist hij wat ik bedoelde, en dat bestaat niet zei hij, led pinkers hebben altijd een weerstand erop -.-
De helft van dit forum gaat over die led raw's en meneer de monteur weet niet wat je bedoeld :?
Volgende keer maar naar een motorzaak gaan die enig verstand heeft van motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan