Kabelboom Xv920 Virago Yamaha zelfbouw met schema

GAZ

Rookie
10 feb 2013
4
0
Goedemiddag,

Nu ik van mijn virago een kale motor wil maken is ook de kabelboom uiteraard aan de beurt.

Ik heb een schema uit een ander topic gehaald en deze nog kaler gemaakt.

Wat doet de solenoid in dit schema, wat is het, en is het nodig?
Hoe ziet dit onderdeel eruit op mijn bestaande kabelboom?

Kunnen jullie mij bevestigen dat dit schema klopt? Vergeet ik wat? Moet ik meer zekeringen plaatsen?

Graag hoor ik jullie commentaar.

Alvast bedankt,
full
 
Laatst bewerkt:
Dat wil die niet als ik naar zijn schema kijkt.

Solenoid is een zwaar relais die je startmotor in en uit schakeld
Deze kan vaak meer dan 200 amp aan .
Ook kan het zijn dat die mechanisch aan je startmotor gekoppeld is zoals in een wagen waar die een tandwiel in de starterkrans trekt .
 
Goedemiddag,

Nu ik van mijn virago een kale motor wil maken is ook de kabelboom uiteraard aan de beurt.

Ik heb een schema uit een ander topic gehaald en deze nog kaler gemaakt.

Wat doet de solenoid in dit schema, wat is het, en is het nodig?
Hoe ziet dit onderdeel eruit op mijn bestaande kabelboom?

Kunnen jullie mij bevestigen dat dit schema klopt? Vergeet ik wat? Moet ik meer zekeringen plaatsen?

Graag hoor ik jullie commentaar.

Alvast bedankt,
[afbeelding]

De solenoid en startrelais zijn dubbel je hebt er maar 1 nodig.
 
Jongens, wat ik in het schema heb staan wil ik er op hebben, enkel voor en achterlamp. Richtingaanwijzers zijn niet verplicht tot een bepaald bouwjaar.
Ik hou hem kaal.

Aangezien het gebruikelijk is om zowel met voor als achterrem tegelijk te remmen gebruik ik geen voorremschakelaar.

Verlichting schakelt gewoon in zodra ik het contact omdraai.

Vanaf de startmotor loopt een superdikke kabel naar een ronde unit, dit zal dan wel het startrelais zijn.
Ik hoef dus niet op zoek naar de solenoid.

Hopelijk volgen er nog meer tips. Bedankt alvast tot nu toe
 
Jep van af een bepaalde leeftijd net zo als spiegels is dit niet verplicht.
Een 920 is maar tot 1983 gemaakt maar weet zo niet van af welk jaar dit verplicht is om knipperlichten te hebben.

En de ronde unit is de startrelais
 
Laatst bewerkt:
Ja ik maak de motor zoals ik het wil, en daarop vind ik verlichting belangrijk, praktisch en veilig.

Het schema is nu nóg kleiner geworden,

full
 
Scheelt het mag bij voertuigen van voor 31-12-96
Zie hier maar.

En natuurlijk moet je de motor zo maken zo als jij hem wilt hebben.
Maar het moet natuurlijk wel veilig blijven.
Als een type motor typegoedkeuring heeft gehad mèt raw, moet dat er gewoon op zitten. En dat is zo bij elke XV. Bovenstaande is onvolledig.

Persoonlijk maakt het me niet uit. Ik heb ook geen raw of spiegel. En mijn kabelboom is nog summierder dan die van hier.

Let idd even op de zekeringen. Het handig zijn om ontsteking en de rest apart te zekeren. Met een storing in je licht is de motor nog verplaatsbaar en met een ontstekingsdefect kun je jezelf nog wel zichtbaar maken.
Je kunt de startknop dicht bij starter/relais zetten. Dat scheelt draad.
 
Ik vind het helemaal top zo'n minimaal schema.
Nu heb ik nog de vraag, er zitten toch 5 draadjes in de kabelboom cdi die uit de bobine kant komen met de kleuren
rood , oranje , witgrijs , zwart ,zwart met wit streep de laatste kan ik niet helemaal plaatsen.
plus , bobine , bobine , min , ????

Waar moet die zwart/wit aanvast?side stand
 
Laatst bewerkt:
@TS: Ik begrijp dat je maar één remlichtschakelaar wil hebben om de spaghetti toestanden minimaal te houden, maar als ik jou was zou ik dan toch voor de voorrem gaan: als je je voet aan de grond zet vlak voor het stoplicht rem je toch net effe ietsje langer met je voorrem. En als het goed is rem je sowieso 80% op je voorrem.

Kost je net een beetje langer draadje, maar naar mijn mening net effe beter/veiliger. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Ook heb je grotere kans dat je bij politiecontrole met alleen een voorremlicht er nog wel doorheen komt zonder boetes, maar dat terzijde.
 
Een wijziging is dat ik nu een startslot ga gebruiken ipv een contactslot en een losse startknop.

Hebben jullie hier nog opmerkingen over/tips voor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan