Extra versnelling op- of inbouwen

jwillems

MF veteraan
12 aug 2011
1.145
1
Jipsingboermussel
Wie weet of er motoren zijn waarbij eenvoudig een extra versnelling toegevoegd kan worden?

Indien niet eenvoudig, hoe dan wel....


Wat voor mogelijkheden zijn er?
 
Hoe kun je merken/weten of je een beetje in het juiste toerental rijdt om je krukaslagers heel te houden?
Dat lage toeren slecht was wist ik wel, ik heb echter geen idee waar de grens een beetje ligt.
Met die ouwe motor van mij kun je rustig met 3000rpm in de 5 rijden... (draait ook maar zo'n 8500/9000rpm max.)
Met een eenpitter merk je wel als hij er echt geen zin in heeft.. Maar bij een viercylinder? Geen idee, mijn Blade trekt altijd wel weer door, maar soms heeft hij het er even zwaar mee..
 
Met een eenpitter merk je wel als hij er echt geen zin in heeft.. Maar bij een viercylinder? Geen idee, mijn Blade trekt altijd wel weer door, maar soms heeft hij het er even zwaar mee..

Maar, dat een motor bij een bepaald toerental goed begint te trekken ligt aan de configuratie (om het maar even een naam te geven) van het blok, dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dat ook het juiste toerental voor de lagers in/aan/om de krukas is...
 
@Reinhoud: Jaha, dat verschilt per soort motorblok.

Elk soort motorblok is ontwikkeld om in een bepaald toerengebied maximaal te presteren, en natuurlijk vooral ook heel te blijven in zo'n beetje ALLE overige toerengebieden - binnen redelijke grenzen natuurlijk.

Bij warme motor daalt de oliedruk, want de olie is dunner bij hogere temperatuur.
Stationair kan dit 1 bar zijn, maar da's onbelast. In bedrijf (dus belast) is een bepaald toerental noodzakelijk om een juiste oliedruk te waarborgen vandaar het verhaaltje toerental in relatie tot belasting van de motor.

Bij gebrek aan toerenteller rijdt ik meestal op gevoel, je weet natuurlijk wat je stationair is en de meeste motoren hebben bij een al te laag toerental ook geen fatsoenlijke "drive-ability" - met andere woorden: als je een beetje lekker en soepel wilt rijden zit je altijd in het goede toerengebied.
 
Maar, dat een motor bij een bepaald toerental goed begint te trekken ligt aan de configuratie (om het maar even een naam te geven) van het blok, dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dat ook het juiste toerental voor de lagers in/aan/om de krukas is...
Los van wanneer hij trekt, je voelt echt dat het blok zelf minder soepel loopt (veel gas bij te lage toeren) en meer mechanisch geluid gaat produceren. Maar goed, dan nog weet ik inderdaad niet of dat gewoon een bokkende motor is die een verkeerd mengsel krijgt voor het toerental of dat hij te zwaar belast wordt.

Wel een mooie vraag, dat van die lage toerentallen.. Moderne motoren (vierpitters) hebben zoveel koppel dat je ze echt moeiteloos met hele lage toerentallen kunt rijden. Japanners kennende is dat dus ook getest en blijft het ook heel.
 
Pitting op welke tandwielen? Da's de reinste onzin, die tandwielen worden namelijk niet op druk gesmeerd maar op het oliebad/nevel waar ze in zitten. Een laag toerental veranderd daar niets aan.

De onderdelen die last kunnen krijgen van een te laag toerental verduren 2 zaken:
- bij een toerental rond of lager als stationair is de "klop" (te) heftig, dus aan beide kanten van de drijfstang (big-end, da's je krukas, en small-end da's je pistonpen die door de zuiger zit) is een hoge piekbelasting te zien, en dit echte gedreun zet zich voort in de gehele aandrijflijn
- door dit lage toerental draait de oliepomp ook langzamer. Gevolg: lagere oliedruk, dus een minder dikke oliefilm tussen de belaste lagers (dit het toch al zo zwaar te verduren hadden bij dit toerental!)

Voor de meeste motoren geldt wel, dat als je op zo'n 2000-2500rpm zit dit soort problemen zich niet zal voordoen.
De vraag wordt dan wel of een motor nog fatsoenlijk presteert bij dit relatief lage toerental - maar dat is dan weer afhankelijk van het soort motor (een 1, 2, 3, 4, 5 of 6 cilinder, V4 of 4 in lijn, slagvolume, enz)
 
pitting op de versnellingsbak tandwielen...zoiets dus:
106-0690_img.jpg



het gaat hier over een 1 cilinder...en ik denk dat die eerder last van pitting hebben dan een 2-3-4 cilinder

komen gewoon harde klappen op de versnellingsbaktandwielen bij een 1 cilinder die (te) laag in toeren zit
 
Laatst bewerkt:
Een te laag toerental heeft wel degelijk gevolgen.
Niet voor niets dat (heel) laag toerige onderdelen met vet worden gesmeerd.

De olie heeft een viscositeit , dwz die loopt tussen de vlakken weg als daar een druk op staat. Bij een oneindig laag toerental (stilstand ) zal de olie weglopen en de metalen delen zullen elkaar raken.
Bij een hoog toerental krijgt de olie geen kans om weg te lopen. Natuurlijk wel de juiste viscositeit gebruiken. Voordat de olie er tussenuit is gelopen zijn de tanden al los van elkaar.
Bij lage toeren moet er dus olie met een hogere viscositeit worden gebruikt. Of je moet de tanden breder maken zodat de spanning in de olie minder is en die ook minder snel wegloopt.

Stationair toerental is zodanig dat dat nog steeds een veilig toerental is, er vanuit gaande dat de tandwielen dan ook niet worden belast.

De krachten van de zuiger bij stationair toerental zijn aanmerkelijk lager dan bij vollast.
 
Laatst bewerkt:
BMR heeft een dubbele krukas gebouwd:

BMR-Team - Sondermaschinenbau und Motoren-Entwicklung

Een 6 bak in een xt zou wel kunnen maar die moet je dan op maat laten maken.
Er is geen enkele 6 bak die gaat passen zonder het blok te verzagen en lassen.
Een andere mogelijkheid is nieuwe carters laten frezen voor een bestaande 6 bak en en dan de rest van de xt te gebruiken.

Ik weet dat in de supermono vooral xtz blokken worden gebruikt met lange slag krukas en grotere boring , maar nog wel met een 5 bak.

Dat was toch de Neander motor met de dubbele krukas.
 
Das'n goed punt idd, van de olie die van de tandwielen afloopt. Maar goed, als je boven de 2500 rpm zit moet 't toch wel voldoende zijn?

Is wel iets wat relatief moeilijk in beeld te brengen valt ook, iemand suggesties?

Eerste gedacht om hier minder last van te hebben: Motorblok kantelen zodat er meer olie wordt meegenomen door de tandwielen en/of een hoger oliepeil in het blok mogelijk is (of oliehoeveelheid want 't is dry sump)
 
Terug
Bovenaan Onderaan