Klepstelschroefje trilt steeds los

Kronan

Rookie
2 apr 2013
5
0
Rotterdam
Sinds kort heb ik een Honda XR600r uit '94. Ik ben er zeer tevreden mee maar er is 1 probleempje.
Er zat een tikkend geluid in de kop. Een klep ( de linker uitlaatklep) bleek zeer los te staan. Deze gesteld en toen was het weg. Naar 20 km was het echter weer terug.
Weer dezelfde klep! weer gesteld en nu de borgmoer muurvast gedraaid. Na 20km weer hetzelfde liedje. :(
Wat is hier aan de hand? Komt dit vaker voor? of stel ik gewoon verkeerd?
Ik heb een kleppenlichter met een hendeltje aan het stuur. misschien dat dit uitmaakt?

Groet,

Floris
 
Klep verbrand?

Trilt de borgmoer los of zit deze bij nastellen gewoon vast? In het laatste geval zet ik mijn geld op een verbrande klep, zo niet, dan zou ik de borgmoer en het schroefje vervangen.
 
Laatst bewerkt:
En wat zou de oorzaak van een verbrande klep zijn geweest? Te weinig speling? ik heb er slechts 150 km op gereden. de motor loopt verder soepel en trekt als een beest!
Hoe kan ik testen of de klep verbrand is? of moet ik dan gelijk de hele kop eraf halen
 
Ik ga denk ik maar beginnen met een nieuw stelschroefje en borgmoer. Zal me de kop niet kosten.

Deze stelprocedure is toch goed?
  • Cylinder in BDP zetten zodat alle kleppen gesloten zijn
  • Speling meten tussen de tuimelaar en de subtuimelaar (BIJ een XR)
  • afstellen op 0.1mm
bormoer vastdraaien

die kleppenlichter hoef ik verder geen rekening mee te houden toch?

Bedankt voor de hulp trouwens
 
Laatst bewerkt:
Ik ga denk ik maar beginnen met een nieuw stelschroefje en borgmoer. Zal me de kop niet kosten.

Deze stel procedure is toch goed?
  • Cylinder in BDP zetten zadat alle kleppen gesloten zijn
  • Speling meten tussen de tuimelaar en de subtuimelaar (BIJ een XR)
  • afstellen op 0.1mm
bormoer vastdraaien

die kleppenlichter hoef ik verder geen rekening mee te houden toch?

Bedankt voor de hulp trouwens
Ik weet niet je bedoeld met subtuimelaar.
Je meet met een voelermaat tussen je klepsteel en je stelschroef in de tuimelaar.
 
Zit er geen slijtage gaatje in je klepsteel, en/of is het stelboutje aan de klepsteelzijde nog goed in de hardingslaag :?
Ook hebben deze motoren weleens last van gebrekkige nokkenas smering waardoor het heel vlug bovenin de kop fout gaat.
 
Ik weet niet je bedoeld met subtuimelaar.
Je meet met een voelermaat tussen je klepsteel en je stelschroef in de tuimelaar.
Volgens mij heeft een XR600 een radiale klepopstelling met twee tuimelaars per klep, zal eens een plaatje zoeken.

Edit: foto van de binnenkant kleppendeksel: klik

Ts: iets in je kleppentrein is erg snel aan het verslijten, kan je het stelboutje eruit draaien en hier een foto posten?

Te mooi om te missen zoek ik naar plaatjes van een XR600 kop, kom ik dit tegen:
zelfbouw stermotor obv XR600 koppen :}
 
Laatst bewerkt:
hmmm niet allemaal al te beste berichten :( van het weekend haal ik de kop wel even uit elkaar en dan zullen we het zien.
Als ik het oplos post ik wel een verhaaltje.

bedankt allemaal voor de hulp!
 
hmmm niet allemaal al te beste berichten :( van het weekend haal ik de kop wel even uit elkaar en dan zullen we het zien.
Als ik het oplos post ik wel een verhaaltje.

bedankt allemaal voor de hulp!
deksel kan er naar achter af met blok in frame. ff carburateur verwijderen en het ken net. Denk aan het ontluchten van de oliepomp na reparatie!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan