Tips nodig ringen maken

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik moet tussen mn cilinderkop en koppakking ringen hebben. (gemaakt van lasdraad)

Nu ben ik zelf al flink aan het kloten geweest maar het lukt me gewoon niet om wat bruikbaars te fabriceren. -O- :$

Ik heb al een soort van walsje gemaakt om het draad te buigen, dat werkt een beetje, maar de ringen zijn nog niet mooi rond.

Dus, heeft iemand een tip hoe ik dat wel mooi rond krijg?

Voor de mensen die tips hebben als, gebruik een regenpijp; please, ga eerst de uitdaging eens aan!

Alvast bedankt
 
Plaatwerkertip: De uiteindelijke diameter moet 81 mm zijn. Zorg dat je jouw diameter in het voorwerkstadium kleiner krijgt dan 81mm. Bijv. alles tussen de 60 en 70mm is goed. Zorg dat de lengte van de gebogen draad wel lang genoeg is voor een diameter van 81.
Als je dan een veervorm hebt van zeg maar iets van 65mm, dan neem je een as van rond 40 of 50 of 60, wat je maar hebt liggen. En Tik je met een hamertje over de hele lengte van de veer, aan de buitenkant, (veer schuif je op de as) tot de veer de goeie diameter heeft.
Zo kom je vanzelf op exact de goeie diameter, na lang genoeg rondkloppen. Hierna knip je de draad af op de goeie lengte en buig je hem nog een beetje bij, zodat ie vlak is.

Walsen word een moeilijk verhaal omdat de binnenste walsrol een stukkie kleiner moet zijn dan rond 81.
Daarom zou ik de draaibankmethode nemen. Even proberen met een as van rond 40 of zo, ik denk zelfs nog kleiner. En dan de draad eromheen trekken tot je een lange veer krijgt.

Hierna afknippen en de diameter groter kloppen op een as. Werkt perfect.
 
Plaatwerkertip: De uiteindelijke diameter moet 81 mm zijn. Zorg dat je jouw diameter in het voorwerkstadium kleiner krijgt dan 81mm. Bijv. alles tussen de 60 en 70mm is goed. Zorg dat de lengte van de gebogen draad wel lang genoeg is voor een diameter van 81.
Als je dan een veervorm hebt van zeg maar iets van 65mm, dan neem je een as van rond 40 of 50 of 60, wat je maar hebt liggen. En Tik je met een hamertje over de hele lengte van de veer, aan de buitenkant, (veer schuif je op de as) tot de veer de goeie diameter heeft.
Zo kom je vanzelf op exact de goeie diameter, na lang genoeg rondkloppen. Hierna knip je de draad af op de goeie lengte en buig je hem nog een beetje bij, zodat ie vlak is.

Walsen word een moeilijk verhaal omdat de binnenste walsrol een stukkie kleiner moet zijn dan rond 81.
Daarom zou ik de draaibankmethode nemen. Even proberen met een as van rond 40 of zo, ik denk zelfs nog kleiner. En dan de draad eromheen trekken tot je een lange veer krijgt.

Hierna afknippen en de diameter groter kloppen op een as. Werkt perfect.

de walsen die ik ken [jorg] hebben walsrollen van ong. 50mm, mijn oude baas had zelfs een walsje van 600mm breed met rollen van ong. 30 mm.
maar dat moet je maar net hebben staan.
ik weet dat de loodgieter hier nog diverse plaatwerk machines heeft staan,vandaar dat ik over een loodgieter begon.
 
Kan je niet aan een conische doorn komen ?

Zoiets wat een juwelier gebruikt om een ring op te rekken, maar dan een maatje groter.

ring van draad maken - klein beetje te klein
oprekken naar rond en juiste maat...
 
Vandaag weer even serieusmee bezig geweest.

1 ring heel redelijk gekregen, maar nog niet goed genoeg!
Lasdraad eerst even gloeien hielp erg goed tegen het terug veren, het in de groef kloppen werkte helaas niet.
Even nieuw draad gehaald, gewoon ijzerdraad van 0.9mm dik, dit spul werkt al een heel stuk beter, maar nog niet goed genoeg.
Ook dit draad viel niet echt in de groef te kloppen, maar ging wel beter!
Vandaag maar even 1.0mm lasdraad van mn werk meenemen, hopen dat ik dit wel in de groef kan kloppen, want dat lijkt toch de beste manier...
 
Terug
Bovenaan Onderaan