monteren zijkoffers laten doen of zelf doen

Zoals eerder opgemerkt; wat voor merk en type motor, welke kofferset?
Een BMW kofferset op een BMW is appeltje-eitje. Maar als je een Givi set wil monteren op een ZZR1200 is het een heel ander verhaal.
 
In de regel is het heel makkelijk zelf te doen. Het wordt pas een probleem als je bestaande bouten/moeren van de motor zelf los moet gaan draaien die door de jaren heen vast zijn gaan zitten... Dan is de kennis en het betere gereedschap van de dealer ineens wel handig. De belangrijkste tip is denk ik om de tijd te nemen... gewoon op je gemakje...
 
In de regel is het heel makkelijk zelf te doen. Het wordt pas een probleem als je bestaande bouten/moeren van de motor zelf los moet gaan draaien die door de jaren heen vast zijn gaan zitten... Dan is de kennis en het betere gereedschap van de dealer ineens wel handig. De belangrijkste tip is denk ik om de tijd te nemen... gewoon op je gemakje...
Als je al naar de dealer moet omdat je een boutje niet los krijgt met je waterpomptang en houten schroevendraaier moet je gewoon nergens aan beginnen.
 
Als je niet bang bent voor een klein beetje (eenvoudig) sleutelwerk en weet hoe een doppenset er uitziet is het makkelijk zelf te doen. Bij zo'n rek zit een "how to" instructie waar je met een beetje fantasie wel uitkomt.
 
8-) Je hoeft niet handig te zijn, als je maar handige vrienden hebt _O-


ik bedoel hiermee, is er in je omgeving niemand die daar een beetje kijk op heeft,
misschien kun je het dan samen doen, maar op de vraag of je het zelf kunt,
moet je denk ik eerst je CV ff plaatsen voor een zinnig antwoordt.
Gr HansD
 
Laatst bewerkt:
Kom op zeg, het is zelfs mij (vrouw, 47, 0,0 sleutelervaring) gelukt!

Dat zal meestal ook wel lukken, is in ruim 90% van de gevallen een kwestie van wat boutjes losdraaien, rekje er op en weer vastdraaien.
Maar een enkele keer kom je dan toch een probleem tegen (past het nét niet oid.) en dan is het wel handig als je weet hoe je dat kunt oplossen. Die handleidingen van Givi bv. zijn trouwens ook niet de helderste.

Bij m'n huidige motor (Z1000SX) zat het monteren van het kofferrek bij de koopprijs in. De dealer had 'm nog niet ontvangen toen ik de motor ophaalde. Och zei de verkoper, over een week of wat rijd je even langs als het rek er is, dan zetten we hem er in een uurtje op.
Ik kwam een week later langs, maar kon weer weg met een leenmotor, er moest van alles gebeuren (verlengen/verleggen van bedrading/kont, van alles moest er af enz.) en het lukte ze écht niet in een uurtje, zelfs geen twee. Het was me zelf ook gelukt, maar het was een hoop werk en niet simpelweg wat boutjes losdraaien....
 
Dat zal meestal ook wel lukken, is in ruim 90% van de gevallen een kwestie van wat boutjes losdraaien, rekje er op en weer vastdraaien.
Maar een enkele keer kom je dan toch een probleem tegen (past het nét niet oid.) en dan is het wel handig als je weet hoe je dat kunt oplossen. Die handleidingen van Givi bv. zijn trouwens ook niet de helderste.

Bij m'n huidige motor (Z1000SX) zat het monteren van het kofferrek bij de koopprijs in. De dealer had 'm nog niet ontvangen toen ik de motor ophaalde. Och zei de verkoper, over een week of wat rijd je even langs als het rek er is, dan zetten we hem er in een uurtje op.
Ik kwam een week later langs, maar kon weer weg met een leenmotor, er moest van alles gebeuren (verlengen/verleggen van bedrading/kont, van alles moest er af enz.) en het lukte ze écht niet in een uurtje, zelfs geen twee. Het was me zelf ook gelukt, maar het was een hoop werk en niet simpelweg wat boutjes losdraaien....
Ts weet niet eens wat voor motor hij heeft, die basiskennis lijkt me toch wel belangrijk hoor..
 
Eergister rek en koffers opgehaald , gister gemonteerd.

Miste een aantal beugels wat niks af doet.aan stevigheid maar moest slijpen en buigen om ze erop te krijgen.


Geen handleiding geen uitleg.

Totale tijd: 3 uurtjes met rotte boutjes verwijderen , solderen in de vrieskou , en weigerende isolatietape omdat het bevroren was. *O*
 
Als je al naar de dealer moet omdat je een boutje niet los krijgt met je waterpomptang en houten schroevendraaier moet je gewoon nergens aan beginnen.
In de regel kom ik zelf een aardig eind, maar bij het monteren van een beugelset moesten 2 bouten los, en die zaten volledig vast ( roest? ). Elke poging met een sleuten of waterpomptang zorgde alleen maar dat de hoeken van de bout en moer ronder en ronder werden. Dus naar de dealer gereden, en de dealer kreeg ze er ook alleen maar uit met een sokkentang, waarvan de bouten zelf dus niet mooier werden. Maar ik kreeg 2 nieuwe bouten en moeren mee, zodat ik het geheel vervolgens zelf verder kon afmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan