Kawasaki GPz550 startproblemen

5 mrt 2013
3
0
Dreihuis
Ik heb een Kawa GPz550 uit 1983 met het volgende probleem; als de motor warm is wil de startmotor niet meer dan 1x rond gaan. Als ik een 1/2 uurtje wacht kan ik weer normaal starten. De accu geeft 12,4V en met draaiende motor 14,4V, dus dit lijkt me in orde en ook het startrelais schakelt normaal.

Kan het probleem in de startmotor zitten (bv koolborstels)?
 
12,4 is eigenlijk te weinig voor een goede accu. Heb je al eens geprobeerd in zo'n situatie een starthulp erbij te zetten, of startkabels aan een auto om te kijken of hij dan wel wil rondgaan?

Als dat niet het probleem is, dan iemand de startknop laten indrukken en een tik met hamer/doorslag op de startmotor geven. Was een truc bij oude auto's. Een startmotor van een motor werkt wel anders, maar als koolborstels geen goed contact maken, dan kun je dat wel eens met zo'n tikje uitproberen.
 
Laatst bewerkt:
He GT550, de startmotor zit achter een kap waar ook het koppelingsmechnisme in verwerkt zit. Ik vermoed dat als ik startmotor demonteer en schoonmaak het probleem wel (tijdelijk) over zal zijn. Ik heb de massa nagekeken (SpeakR) en die is in orde.
 
te grote overgangsweerstand startrelais contact maybe ?
Bij warm worden ergens een aansluit bedradingsprobleem ?
Koolborstels ?

daar moet je het in zoeken denk ik
 
Laatst bewerkt:
Probleem opgelost; na het ontroesten van alle betreffende contacten en het (hoog nodig) schoonmaken van de start motor had ik nog steeds het zelfde probleem. Bij toeval de spanner van de distributie nagekeken en deze bleek veel te strak te staan (moertje achter de veer). Moertje vervangen door 2 ringetjes en het probleem was opgelost; de distributiespanner stond kennelijk te strak.

Andere vraag: kan er 10W40 SL/CF (halfsyntetisch) in de motor of krijg ik dan problemen met de koppelingsplaten? De Action heeft ook 15W40 SF te koop voor "weinig".
 
Terug
Bovenaan Onderaan