ZX-9R stottert en houd in vanaf 3000/4000 rpm

8 mrt 2009
36
0
Hallo beste motorvrienden.

Nu de sneeuw terug gesmolten is, en de zon begint te schijnen op onze koude wegen, heb ik mijn oude ZX9 uit de garage gehaald. Stond nu toch al weer een hele tijd stil, nog getracht batterij op te laden maar tevergeefs. Dus gisteren nieuwe Yuasa batterij (eerst volledig opgeladen) en dan starte het beestje alsof hij nooit had stilgestaan. Blij was ik, kun je geloven.

Eerste toer dus gisteren gemaakt, slechts enkele KM's want zo warm was het nu ook niet. Tot mijn verbazing geraakt de motor echter niet boven de 3000 à 4000 toeren, daar begint hij te stotteren, alsof er een vod of zo in de uitlaat steekt (dat is uiteraard niet he :-)

Vanavond zal ik de bougies er nog eens uithalen, checken/schoonmaken, en dan nog wat gaan toeren. Misschien is er vuile benzine in de carburators gekomen waardoor hij zo raar doet, ik weet het niet.

Alle voorstellen zijn welkom.

Sinds ik op dit forum ben terechtgekomen ben ik nu al zo dikwijls geholpen geweest, dit is echt een goed forum. Alvast bedankt voor al jullie spontane reacties en mogelijke voorstellen om tot oplossingen te komen.
 
Probeer het eens met verse benzine na carbs te hebben afgetapt (of gewoon ff doorrijden)


Goed idee, vanavond laat ik de carbs leeglopen en dan nieuwe benzine erin en KM's doen ...
Ik was ook aan het denken aan zo een 'motor reiniger' of dergelijke, zoals Forte I & II, om dat er eerst bij te kappen, hebben jullie daar ervaring / mening over ?
 
Goed idee, vanavond laat ik de carbs leeglopen en dan nieuwe benzine erin en KM's doen ...
Ik was ook aan het denken aan zo een 'motor reiniger' of dergelijke, zoals Forte I & II, om dat er eerst bij te kappen, hebben jullie daar ervaring / mening over ?
Ik zou het eerst zonder proberen, mocht je daarna nog problemen ondervinden kan je het altijd proberen. Wel Forte I nemen, Forte II is voor (winter)stalling/wegzetten.
 
Ik denk dat je er beter aan doet om je carburateurs ultrasoon te laten reiningen. De meningen over die benzinetoevoegingen zijn verdeeld. Ze maken carbuarteurs etc schoon, nadeel is dat dit ook geldt voor de binnenkant van je tank, waardoor je vaak nog veel meer rotzooi in die tank krijgt. Ik denk dat je er beter aan doet je carb's te reinigen en je tank leeg te gieten en daarna te voorzien van verse benzine. Dat moet het wel doen.
 
De gasbuizen zijn verstopt. Carburateurs en gasbuizen demonteren dan met een naald alle kanalen open prikken. Injectie reiniger door de benzine. En stukje rijden dan een nachtje laten staan.
 
De gasbuizen zijn verstopt. Carburateurs en gasbuizen demonteren dan met een naald alle kanalen open prikken. Injectie reiniger door de benzine. En stukje rijden dan een nachtje laten staan.


Hoi Dutchgixxer,

Mijn motorfiets is van 98 en heeft carburators, nog geen injectie. Wat bedoel je juist met gasbuizen ? En bedoel je met injectie rieniger zo'n bus Forte I ?

:)
 
Goed nieuws fellow motards...

Gisterenavond tank en luchtfilter er af gehaald, zag ik dat een darmpje voor de luchtinlaat gekneld zat. Dat verklaard natuurlijk veel... Spijtig was het al zo laat, ik kon moeilijk de buren wakker maken om nog snel een testritje te maken om middernacht... Carbs gisteren ook nog laten leeglopen en bougies beetje opgeschuurd.

Vanavond dus de grote test ^^

Offerte van nieuwe verzekering is ook binnen dus alles komt toch terug op zijn wieltjes ;-)
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws fellow motards...

Gisterenavond tank en luchtfilter er af gehaald, zag ik dat een darmpje voor de luchtinlaat gekneld zat. Dat verklaard natuurlijk veel... Spijtig was het al zo laat, ik kon moeilijk de buren wakker maken om nog snel een testritje te maken om middernacht... Carbs gisteren ook nog laten leeglopen en bougies beetje opgeschuurd.

Vanavond dus de grote test ^^

Offerte van nieuwe verzekering is ook binnen dus alles komt toch terug op zijn wieltjes ;-)
Dat zal het wel zijn, want als je darmen bekneld zitten rijdt het niet zo lekker. :+
Doe anders wat laxeermiddel in de tank.
 
Haha :P. Ben benieuwd wat je nu bedoeld met 'darmpje', klinkt als een grote smeerboel hehe.

bron : http://www.cmsnl.com/kawasaki-1998-d1-zx900_model12954/partslist/E1131.html#results

Air_Duct_schema.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan