Knipperlichten reageren traag

Xiao

MF'er
26 jun 2011
52
0
Ik heb een Honda Varadero 125 van 2001, en sinds enkele werken reageren mijn knipperlichten (zowel links als rechts) traag.

Als ik de schakelaar aan zet, duurt het 5 tot 15 seconden voor hij begint met knipperen.

Anticiperen gaat niet, omdat het de ene keer 5 seconden duurt en de andere keer 15 seconden.

Heb het relais reeds vervangen (€40 *O*), maar dit loste niets op.
Lampjes zijn niet veranderd ofzo, vroeger werkten ze wel correct.

Heb al rondgezocht, maar (buiten het relais) niet echt een oplossing gevonden :/

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
 
ha, mede varadero 125 rijder.
Dat probleem heb ik nog niet, maar ik denk inderdaad vanwege de kou.
Een relais werkt met magnetisme.
Een metaal plaatje wordt dan aangetrokken door de magnetische spoel.
En als het dan koud is duurt het langer voordat het plaatje in beweging komt.

Maar als het eenmaal in beweging is maakt het niks uit.
Vergelijk het maar met je vinger, als ie koud is beweegt ie ook moeilijker.
(dat heeft met spieren te maken, maar daar gaat het nu even niet om ;) )

Ben dan wel is benieuwd wat het verband is tussen contactspray (of wd40) in de schakelaar spuiten en de tijdspanne die dat metalen plaatje nodig heeft om bij koud weer in beweging te komen.
Voertuigen zitten vol met relais, als die allemaal vertraagd zouden werken enkel en alleen omdat het koud is buiten.
 
Hallo motorfans
Ook ik heb de problemen met de knipperlichten...later in werking treden....vertraging......en had gelezen dat het door de kou zou komen....dus een föhn erbij gehaald en goed verwarmt....en wat bleek na 5minuten verwarmen deed het knipperlicht het perfect....maar als het koud is is het probleem nog niet opgelost...wie heeft een oplossing...???
Topic lezen te moeilijk ??
 
Ben dan wel is benieuwd wat het verband is tussen contactspray (of wd40) in de schakelaar spuiten en de tijdspanne die dat metalen plaatje nodig heeft om bij koud weer in beweging te komen.
Voertuigen zitten vol met relais, als die allemaal vertraagd zouden werken enkel en alleen omdat het koud is buiten.

Het knipperlichtrelais zit bij de Varadero vlak achter de kuip dus op een koude plek die ook niet opwarmt tijdens het rijden.

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn varadero en gisteren een nieuw relais gehaald. 25 euro bij mijn dealer, geen 40 gelukkig.
Nog niet gemonteerd dus ik ga eerst de föhn maar eens proberen en als dat helpt het relais isoleren met iets of verplaatsen naar een warmer plekkie en kijken of dat helpt.
 
Dat bedoel ik nou net.
Veel van de gelijkaardige verhalen hier geraken opgelost door contactspray in de schakelaar te spuiten. Die kan je dan toch niet meer verhalen op 't relaiis en koude.
Vraag mij niet hoe het kan, maar dat de schakelaar niet goed meer werkt heb ik nu al twee keer gehad en beide keren met koud weer (Rond het vriespunt). En heb hetzelfde ook van anderen gelezen. Of de boel dan krimpt door de kou en dan niet meer lekker loopt (Vuil in de schakelaar dan erger tegenwerkt) of dat het iets anders is weet ik niet. Contactspray gebruik ik zelf niet, het is vrij agressief spul. Open maken, goed schoonmaken en wd40 erin werkt voor mij goed.
 
Laatst bewerkt:
Relais vandaag vervangen, probleem opgelost! Bij mij zat het dus in het relais. Het warmmaken van het oude relais hielp niet. Dus ik denk dat ie gewoon stuk was.


Helaas vandaag toch weer hetzelfde probleem gehad. Ik heb de schakelaar op het stuur al open gehad en alles blinkt en is niet gecorrodeerd. Ik ga toch maar contactspray proberen. Baat het niet schaadt het niet........

Het is wel vervelend. Ik stoor me regelmatig aan mensen die hun knippers niet gebruiken en nu hoor ik daar onbedoeld ook bij.
 
Laatst bewerkt:
Vraag mij niet hoe het kan, maar dat de schakelaar niet goed meer werkt heb ik nu al twee keer gehad en beide keren met koud weer (Rond het vriespunt).

Dat is ook mijn ervaring, haperende knipperlichten bij koud weer maar het probleem wel opgelost door de schakelaar goed door te spoelen met WD40. Mijn aanname is dat de weerstand toeneemt als de temperatuur lager wordt en je dus eerder last hebt van corrossie in de schakelaar.
 
Nou, net als bovenstaande, was het bij mij toch ook weer present. Heb het weer opengemaakt en gereinigd, maar toen begon het te sneeuwen. Dus maar weer dichtgemaakt (Kon niet binnen sleutelen). Truukje werkte deze keer dus niet zo goed als de vorige keer. Naar rechts doet ie het nu wel iets sneller dan hij voor het schoonmaken deed. Dus t zit wel in de schakelaar.
 
Ik heb er vanavond contactspray in gedaan. Morgenvroeg testen in de kou (ik vertrek om half 7).
Toen ik vanmiddag naar huis reed deed ie het rechts prima en links maar matig.
 
Ik zat meer te denken aan van die handkappen maar dan bij de voetsteunen. :+

Maar ik ga volgend jaar misschien wel van die verwarmde kousen of inlegzolen proberen.
Over mijn verwarmde handschoenen ben ik ook uiterst tevreden.
 
Dat is ook mijn ervaring, haperende knipperlichten bij koud weer maar het probleem wel opgelost door de schakelaar goed door te spoelen met WD40. Mijn aanname is dat de weerstand toeneemt als de temperatuur lager wordt en je dus eerder last hebt van corrossie in de schakelaar.
De weerstand neemt af bij lagere temperatuur.
Bij -273 graden is de weerstand zelfs helemaal weg: supergeleiding.
 
Ik heb er vanavond contactspray in gedaan. Morgenvroeg testen in de kou (ik vertrek om half 7).
Toen ik vanmiddag naar huis reed deed ie het rechts prima en links maar matig.
Als er verschil zit in de reactie links en rechts zou ik de rest van de stekkers en contacten in de bedrading van je knipperlichten ook maar nakijken/reinigen/inspuiten met zuurvrije vaseline. Aangezien het met 1 relais werkt, kan deze niet de oorzaak zijn in verschil tussen links en rechts.
 
Het verschil tussen links en rechts kwam ook niet door het relais. Die doet het prima. Het zat hem in de schakelaar op het stuur. Die heb ik gedemonteerd, schoongemaakt en weer inelkaar gezet en contact spray erop gedaan. En nu werkt alles weer. Gelukkig.
 
Zet nou gewoon eens een multimeter over de schakelaar en meet hoeveel spanning dat er overheen valt. Dingen vervangen en schoon maken terwijl je niet weet of 't de oorzaak is, is meer symptoombestrijding dan een probleem oplossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan