andere schokdemper

tinus-online

Die hard MF'er
2 okt 2011
352
2
Goudswaard
Voor mijn Suzuki GSX400X impulse ben ik op zoek naar een andere achterdemper.
Maar hoe word bepaald wat voor demper goed is ?
Nu lees ik in de diverse topics dat er regelmatig een andere veer van een vaak veel nieuwere fiets gemonteerd word. een gsxr1000 demper in een oude gsx750 etc.

Ik heb een 400cc motor uit 87, het lijkt mij dan niet verstandig om dan bijv. een '08 gsxr1000 demper te monteren gezien de grote verschillen tussen beide motoren. (als het uberhaupt al zou passen)
Is het motorgewicht een bepalende factor, of de manier van montage of iets anders ?
Wie kan mij hierover duidelijkheid verschaffen ?

De veer die ik wil vervangen is 290mm hart-hart dus ook meteen vrij kort dempertje wat het zoeken ook niet makkelijk maakt, ik kom dan vaak tussen de dual-shocks terecht. :)
Suggestie's over welke demper(s) ik kan gebruiken zijn uiteraard ook welkom. ;)
 
Motorgewicht, alsmede het gewicht van de berijder is bepalend voor de veersterkte.
Demper is weer afhankelijk van de veersterkte.
Demperslag (stroke) is afhankelijk van de veerweg (wieluitslag).
Lengte (HOH) is wat de fabrikant ervan denkt, hier kun je iets mee spelen.
Bevestiging van de demper is weer type (motormerk) afhankelijk (Oog-oog, vork-oog, Vork-vork).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een potje van opa gevonden op zolder. Wilde eerst een nieuwe helm kopen maar die zijn duurder dan de motor me gekost heeft.

Wanneer gaan mensen eens een keer beseffen dat vering net als remmen en banden gewoon met veiligheid te maken heeft.... |( |(
 
Laatst bewerkt:
Voor de volledigheid, informatie inwinnen bij bovengenoemde bedrijven is een goed idee, maar hun producten ga ik niet kopen, die kosten meer dan m'n motor zelf. ;)

Dan moet je er helemaal niets meer aan doen. elke andere schokdemper kost dan ook meer dan je motor zelf.

3x tanken is al te duur voor dat wrak.

Banden moet je helemaal oprijden tot je een soort draaden gaat zien.

Olie zou ik nooit meer vervangen en die remvloeistof moet je bijvullen met frituurolie.
(niet echt doen he)

_O-

Maar ff serieus waarom wil je een andere erop doen? Is de oude versleten? Wat wil je bereiken?
Dan kun je wat gerichter advies krijgen.
 
:') Vergeten ja, hoe duurder hoe veiliger toch!!? :z :z :z :z
Dat is doorslaan naar de andere kant. De zaak goed voor elkaar hebben (kleding, technische staat van de motor) zit een bepaald prijskaartje aan. Wil of kun je dat er niet aan uitgeven dan moet je goed voor ogen hebben dat je compromissen doet op het gebied van veiligheid.

In dit geval: een schokdemper die niet goed past bij de GSX 400 X kan ervoor zorgen dat de motor in een overwachte situatie onderuit schuift. Het hoeft niet, maar wie wil het risico lopen. Het hoeft maar 1x in 10.000 km te gebeuren of je hebt meer kosten en ongemak dan je met een oude of verkeerde schokdemper hebt bespaard.

[me="Dutch FZ750"]hoeft maar naar z'n linkerhand te kijken om er dagelijks aan herinnerd te worden[/me]
 
Voor de volledigheid, informatie inwinnen bij bovengenoemde bedrijven is een goed idee, maar hun producten ga ik niet kopen, die kosten meer dan m'n motor zelf. ;)
Tijdje terug de achterveer en voorvorkveren van mijn Triumph laten vervangen.
350 euro incl. olie en arbeid. Wereld van verschil. :9~

Maar in jouw geval zou ik graag ook de binnenkant van de achtershock geserviced willen zien. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan