Z1000 stuurt anders?

toniperic

MF'er
7 apr 2013
41
0
Een week of drie geleden heb ik een Z1000 gekocht uit 2004 met 30k op de teller. Mijn maat heeft er ook een gekocht, 2005 met 16k.

Vandaag wisselden we even van motor en kwamen erachter dat de mijne veel, veel zwaarder stuurt. Zowel bij lopen en draaien aan het stuur als in bochten.

Is dit instelbaar? Kan het aan het type voorband liggen? Misschien de lagers? Iemand een idee?
 
Kan inderdaad liggen aan bandentype. Maar of je dat ook merkt bij lopen met de motor vraag ik me af.. dus bandenspanning eerst checken inderdaad. Welke banden zitten er bij beide onder?
 
Eigenlijk een goeie maar dat is t niet, om een indicatie te geven hoe zwaar - voor het verschil zou ik dan zo ongeveer met een half lege bamd moeten rijden, of erger.
 
Kan inderdaad liggen aan bandentype. Maar of je dat ook merkt bij lopen met de motor vraag ik me af.. dus bandenspanning eerst checken inderdaad. Welke banden zitten er bij beide onder?

Ik zal t bandentype nagaan en melden. Zijn er redenen waarom je een motor op deze manier zou willen afstellen? (als dat al mogelijk is)
 
Balhoofdlager zou ook kunnen, wiel van de grond en voelen of er geen zware punten in zitten.

Weet niet of je beschikt over een krik/plankje hout om je voorwiel van de grond te krijgen.
 
Balhoofdlager zou ook kunnen, wiel van de grond en voelen of er geen zware punten in zitten.

Weet niet of je beschikt over een krik/plankje hout om je voorwiel van de grond te krijgen.

Thanks voor de tip van de balhoofdlager, ik zal kijken of er zware punten in zitten. Als je daar nog tips voor hebt zijn ze welkom.

Ik las net na je tip in een ander forum dat t kan liggen aan de verkeerde afstelling ervan? Te strak afgestelde balhoofdlager?
 
Dôh... Je weet toch hopelijk wel of je eigen fiets zo'n ding heeft... en ja maat idem :o

Met Google kijken of je een lekke band hebt.... da's ongeveer 't zelfde ;)
 
Dôh... Je weet toch hopelijk wel of je eigen fiets zo'n ding heeft... en ja maat idem :o

Met Google kijken of je een lekke band hebt.... da's ongeveer 't zelfde ;)

Als t onderhuids weggewerkt kan worden dan bestaat er een kans (echter niet vermeld tijdens aanschaf bij de garage), zoniet dan is er geen stuurdemper.
 
Thanks voor de tip van de balhoofdlager, ik zal kijken of er zware punten in zitten. Als je daar nog tips voor hebt zijn ze welkom.

Ik las net na je tip in een ander forum dat t kan liggen aan de verkeerde afstelling ervan? Te strak afgestelde balhoofdlager?


Als je vooriwiel vrij van de grond is moet je even je stuur naar links en rechts bewegen. Dit moet soepel gaan zonder haperingen.

Meestal zit het zware punt in de rechtuit stand. Dus stuur recht en beetje naar links en rechts bewegen.
 
Zelfs een volle (of lege...) tank kan al een behoorlijk verschil in stuurgevoel geven.
Daarnaast de banden/bandenspanning (leeftijd en profiel/karkas van de banden). Dan nog de vering-instelling, te strak/los balhoofd/speling, verrotte wiellagers, speling op de achterbrug, noem maar op.
Het kan zelfs zo zijn dat de licht sturende fiets een probleem heeft.....

Die vraag ga je dus niet zomaar beantwoorden vanaf een forum.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs een volle (of lege...) tank kan al een behoorlijk verschil in stuurgevoel geven.
Daarnaast de banden/bandenspanning (leeftijd en profiel/karkas van de banden). Dan nog de vering-instelling, te strak/los balhoofd/speling, verrotte wiellagers, speling op de achterbrug, noem maar op.
Het kan zelfs zo zijn dat de licht sturende fiets een probleem heeft.....

Die vraag ga je dus niet zomaar beantwoorden vanaf een forum.

Dank, uiteindelijk zal ik ermee naar de garage gaan, ik heb nog een maand of 5 bovag garantie.

Wel prettig om enigszins te weten wat t kan zijn.

Op dit moment zegt mn gevoel dat het een te strak getrokken balhoofdlager is. Mede omdat het zo duidelijk aanwezig is bij t lopen al en te groot verschil is om aan de banden te kunnen wegschrijven.
 
Dank, uiteindelijk zal ik ermee naar de garage gaan, ik heb nog een maand of 5 bovag garantie.

Wel prettig om enigszins te weten wat t kan zijn.

Op dit moment zegt mn gevoel dat het een te strak getrokken balhoofdlager is. Mede omdat het zo duidelijk aanwezig is bij t lopen al en te groot verschil is om aan de banden te kunnen wegschrijven.

Een te strak aangedraaid balhoofdlager merk je tijdens het rijden, mooi strak rechtuit rijden wordt dan moeilijker...
 
Dank, uiteindelijk zal ik ermee naar de garage gaan, ik heb nog een maand of 5 bovag garantie.

Wel prettig om enigszins te weten wat t kan zijn.

Op dit moment zegt mn gevoel dat het een te strak getrokken balhoofdlager is. Mede omdat het zo duidelijk aanwezig is bij t lopen al en te groot verschil is om aan de banden te kunnen wegschrijven.


Ik heb zelf ook gehad dat mijn motor, die normaal stuurt als een fiets, erg zwaar ging en bijna niet de bocht om te krijgen was. Raar weggedrag iig.

Bleek ook het balhoofd te zijn.

Maar goed, zoals gezegd, er kunnen meer oorzaken zijn. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan