Bougies vervangen of niet? ZX6R '07

Dimis

MF veteraan
27 nov 2007
1.016
18
Hallo,

Zoals de titel zegt ik heb een ZX6R 2007 met om en nabij de 25000 km. Nu staat er in mijn boekje dat ik om de 12000 km de bougies moet vervangen.
Nu neem ik de adviezen uit het boekje af en toe serieus, zoals jaarlijks de olie, maar moet ik dat ook doen met de bougies? De motor loopt verder prima zowel lage als hoge touren.

Vooralsnog krijg ik geen enkele 'aanwijzing' van mijn motor dat hij niet goed zou lopen of in verkeerde conditie verkeert.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
 
het enige wat je zal merken van oudere bougies is dat ze voor een wat hoger brandstofverbruik zorgen. Het luchtfilter is voor je brandstofgebruik wat belangrijker, met een verstopt/oud luchtfilter gaat ie zuipen :+ en minder mooi lopen. [te rijk]

dat is mijn ervaring tenminste, ik vervang bougies eens in de 5 jaar oid. :] als ik eraan denk...
uiteraard hangt de veroudering ook samen met een wilde of rustige rijstijl.







don't fix it if it aint broken ;) Club Pan-European Nederland
 
Laatst bewerkt:
Bougies zijn een voorbeeld van onderdelen waar je niet naar om hoeft te kijken tenzij er symptomen zijn die op een probleem wijzen. Fabrikanten dekken zich natuurlijk in, maar ermee doorrijden kan geen kwaad.

Kost echter niet veel, en als je je er beter bij voelt kun je ze uiteraard gewoon vervangen.
 
Dus het ene wel en het andere niet :?

Onderhoud is preventief. Bij een beurt pak ik altijd bougies mee. Doorgaans niet de hoofdprijs, en minder extra werk.
 
Bedankt voor de reacties. Kijk olie doe ik ieder jaar, en let ook goed op mijn KVS, remolie en remblokken.
Maar er staat ook in mijn boekje dat ik sommige zaken moet vervangen die nog helemaal niet kapot zijn. Als daar niks mis mee is doe ik dat niet. Daarom vroeg ik me af hoe het met de bougies zit.
had laatst een kawa Z750 met 43000 km die verrot liep.

Zaten de originele bougies nog in die zo verrot waren dat de staaf bobines ook aangetast waren.

Klant dringend aangeraden ook de kleppen te laten stellen. Bleek echt nodig. Stond er 1 op 0.05 ipv 0.22 tot 0.30 :')
 
tja, inderdaad. :Y

ik ben voornamelijk een mooiweerrijder en maak maar max 4/5000 in een jaar,

áls ik er al aan kom,
[ik heb/rijd dan wel 2 motoren]



dus die bougies zitten mij voorlopig prima, laatste keer vervangen in 2010 geloof ik. :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan