Vraag over de cardanas van een BMW R1150R uit 2001

Roelof Louwes

Rookie
9 apr 2013
2
0
Dag forumleden,
Ik heb een BMW 1150R van het jaar 2001 en er staat nog geen 60.000 km op de teller.
Vorige week heb ik tijdens groot onderhoud bij de dealer het advies gekregen de cardanas te vervangen ivm slijtage.
Tot maart dit jaar heb ik tijdens het rijden geen bijzonderheden vernomen.
Wie heeft ervaring met zo'n relatief snelle slijtage van dit betreffende BMW onderdeel uit deze periode?
Groet,
Roelof
 
As kan stukgaan als de rubber afdichthoezen van de cardantunnel door ouderdom of door uitdroging gaan scheuren, of verkeerd worden gemonteerd en er vocht in de tunnel komt. Daar kunnen de kruiskoppelingen niet zo goed tegen. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat de cardanas er een keer uit is geweest en zonder vet op de spiebanen terug is geplaatst.

Zonder vet slijten de spiebanen uit, een rotte kruiskoppeling breekt op ten duur en slaat met name op hoge snelheid een gat in de achterbrug of eindoverbrenging. Wellicht kan je dus iets specifieker zijn over wat de motorzaak slecht vindt aan de huidige as.
 
Laatst bewerkt:
Dag forumleden,
Ik heb een BMW 1150R van het jaar 2001 en er staat nog geen 60.000 km op de teller.
Vorige week heb ik tijdens groot onderhoud bij de dealer het advies gekregen de cardanas te vervangen ivm slijtage.
Tot maart dit jaar heb ik tijdens het rijden geen bijzonderheden vernomen.
Wie heeft ervaring met zo'n relatief snelle slijtage van dit betreffende BMW onderdeel uit deze periode?
Groet,
Roelof


Ja, ervaring mee. Als je een beetje aan het gas hangt met die dingen dan gaat dat stuk.
Ik heb het over het rubber in de cardan as, niet over splines of kruiskoppelingen.
( die gaan weer rammelen als je graag onderin het toeren gebied rijdt)

maar, zou pas vervangen als je een stil komt te staan, niet preventief.
 
Laatst bewerkt:
Dag forumleden,
Ik heb een BMW 1150R van het jaar 2001 en er staat nog geen 60.000 km op de teller.
Vorige week heb ik tijdens groot onderhoud bij de dealer het advies gekregen de cardanas te vervangen ivm slijtage.
Tot maart dit jaar heb ik tijdens het rijden geen bijzonderheden vernomen.
Wie heeft ervaring met zo'n relatief snelle slijtage van dit betreffende BMW onderdeel uit deze periode?
Groet,
Roelof
Kruiskoppelingen gaan eigenlijk alleen kapot bij zeer hoge kilometer standen, vaak in combinatie met een flink verhoogde achterkant dmv kortere trekstang of langere schokbreker. Aandrijfas is om trillingen te dempen in elkaar gevulkaniseerd, die bij een stevige rijstijl, lomp schakelen of een opgevoerde motor wel eens de geest geeft. Kan geen kwaad als tie kapot gaat, nadeel is dat het meestal niet uitkomt. Aandacht verdient niet teveel ruimte op je achterwiel ( haaks op de rijrichting), wat kan duiden op een kapot cardan lager, of rotte naaldlagers in cardan draaipunt. Gaat het grote kogellager in de cardan kapot, trekt de lagerkooi de kering stuk, met gevolg een flinke klets olie op de achterband. Een keer olie verversen geeft ook duidelijkheid over de staat van de lagers en kost weinig. Pak dan wel een Castrol 75W140, ook heel fijn voor de bak.
Rotte splains zou kunnen, dan zou de voorganger verkeerd vet gebruikt moeten hebben. Oem Staburag vet is SUPER, ook goed voor de koppelingsas, maar dat is meer werk. Laat anders de motorzaak je beter uitleggen, anders blijft het gissen. Zelf heb ik altijd een reserve aandrijfas bij, voor op het circuit, dat dan weer wel. Doe je niet "effe" op de vluchtstrook van de A2... Gaat ie kapot licht de achterste balg vol rubber bende. Zijn je kruiskoppelingen rot hoor je het bij in z'n 1 zetten en wegrijden. Bij vervangen zet ik wel de v/a kruiskoppeling in lijn, wel lastig om te zien/doen, maar is beter voor de kruisjes en trillingen(minder). Voor de rest zie uitleg hiervoor. Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan