Micrometer aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo.

Om klepstelshims op te kunnen meten wil ik graag een micrometer aanschaffen.
Ik zie dat ze worden aangeboden van 7,50 tot heel duur.
Maar ik weet er helemaal niks vanaf.

Wat is nu verstandig? Voldoet zo'n merkloos 7,50-metertje ook wel voor klepstelshims? Of toch voor een bekend merk gaan? Welk merk dan precies?

Jurrien
 
X1685

Allemaal lullen, maar lezen ho maar.

Nog èèn laatste keer dan:

Een micrometer wordt zo genoemd vanwege de micrometrische schroefdraad van de spindle waarmee de meting verricht wordt. Heeft dus niets te maken met de schaalverdeling of nauwkeurigheid van het apparaat.

Zie dit zelfde verhaal bovenaan de pagina.

Opeens begrijp ik Zot's laatste topic wel..


Verklaar de woorden "micrometrische schroefdraad"
of zit jij wikipedia maar wat na te lullen.
 
Dat wil ik ook wel weten, ben het nog niet tegen gekomen nl.
Meet of afleesnauwkeurigheid wordt niet bepaald door het draadspindeltje.
Ik durf te stellen dat de spindels gelijk zijn, in zowel analoge, digitale schroefmaat of microschroefmaat(beugel).
Klepstelplaatjes meten met een digitale schuifmaat voldoet, komt echt niet op een honderste.
En aan zo'n schuifmaat heb je meer.
En wat K@W@ zegt, die dingen zijn al gemeten. En wel nauwkeuriger dan wij ooit kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Omdat antwoorden op de vraag wat nou eigenlijk een micrometrische schroefdraad is uitblijven en dat google alleen een link van het mf vinden en het stukje van wiki dat hier al geplakt was bij deze een uitleg volgens een leerboek.


©
2011 EduTechSoft.nl
Technologie Techniek
Pagina
-
10
-
Beugels
chroefmaat.
Een schroefmaat wordt vaa
k micrometer genoemd. Dat is alleen juist wanneer je, zoals
de naam suggereert, op een duizendste millimeter nauwkeurig kunt meten.
De onderstaande schroefmaat is nauwkeurig tot op een honderdste millimeter.
Deze
schroefmaat wordt ook wel beugelschroefmaat
genoemd. Met deze schroefmaat kun je
buitenmaten meter. Bijvoorbeeld de buitendiameter van een as of de breedte van een
blokje.
De schroefmaat bestaat uit een aantal onderdelen. Deze moet je kennen voordat je er
mee gaat meten.
In de onderstaande tabel st
aan deze benamingen. Schrijf de benamingen op de juiste
plek in het kader van de onderstaande figuur. Zet een kruisje voor de benaming die je
ingeschreven hebt. Je mag natuurlijk internet gebruiken.


http://www.mettech.nl/Download/Technologie metaal meten.pdf
 
Ik heb een heel assortiment van dergelijke meters.
Een kilometer voor het meten van kilometers.
Een hectometer voor het meten van honderden meters.
Een decameter voor het meten van tientallen meters.
Een meter voor het meten van, tsja, vul maar in. Ik heb zelfs meters van twee, drie, vijf en tien meter. Haast niet voor te stellen.
Een decimeter voor het 10 cm werk.
Een centimeter voor het meten van guess what.
Een millimeter voor de millimetertjes.
Een micrometer voor de micrometertjes.
De eerste twee instrumenten liggen wegens hun formaat helaas buiten, verder heb ik nog een nanometer en een picometer, deze zijn me onlangs gevallen en vind ik helaas nergens meer terug. Mijn femtometer heb ik zelfs nog nooit gezien...
Dit zijn dus allemaal maateenheden, geen instrumenten. Anders zou ik ook net zo makkelijk millivolts of microampères kunnen meten met een millivolt of microampère. Gaat niet lukken.
 
Ik heb een heel assortiment van dergelijke meters.
Een kilometer voor het meten van kilometers.
Een hectometer voor het meten van honderden meters.
Een decameter voor het meten van tientallen meters.
Een meter voor het meten van, tsja, vul maar in. Ik heb zelfs meters van twee, drie, vijf en tien meter. Haast niet voor te stellen.
Een decimeter voor het 10 cm werk.
Een centimeter voor het meten van guess what.
Een millimeter voor de millimetertjes.
Een micrometer voor de micrometertjes.
De eerste twee instrumenten liggen wegens hun formaat helaas buiten, verder heb ik nog een nanometer en een picometer, deze zijn me onlangs gevallen en vind ik helaas nergens meer terug. Mijn femtometer heb ik zelfs nog nooit gezien...
Dit zijn dus allemaal maateenheden, geen instrumenten. Anders zou ik ook net zo makkelijk millivolts of microampères kunnen meten met een millivolt of microampère. Gaat niet lukken.

dus jij zegt dan ook dat je met een meter niets kunt meten omdat het een eenheid is |(
 
nu ken ik jouw natuurlijk niet maar ik heb het donker bruine vermoeden dat sacco dit soort dingen iets beter weet dan jij

voor mij is het feit dat hij zegt dat micro meter genoeg om het vanaf nu zeker ook zo te noemen...

Nou,

Andersom, waarom zou je het een micrometer noemen? Dat is taalvervuiling. Kijk hoe Mitutoyo het noemt: link naar PDF

Daarom dus.
 
een micrometer

aangezien google al enige tijd de standaard is in ons leven; micrometer - Google zoeken


eerste afbeeldingen:
86317.jpg

110060_1.jpg

33962.jpg


Das de micrometer als meetinstrument.

Nu de micrometer als lengte eenheid:
Micrometer (eenheid)
Grotere en kleinere eenheden
Fac-
tor Naam Sym-
bool
10-15 femtometer of fermi fm
10-12 picometer pm
10-10 ångström Å
10-9 nanometer nm
10-6 micrometer of micron µm
10-3 millimeter mm
10-2 centimeter cm
10-1 decimeter dm
100 meter m
101 decameter dam
102 hectometer hm
103 kilometer km
106 megameter Mm
109 gigameter Gm
1012 terameter Tm
Een micrometer (officieus: micron of mu) is een lengtemaat uit het SI-systeem. De maat heeft het symbool µm. Een micrometer is gelijk aan 10-6 meter, oftewel 0,000 001 meter, een miljoenste deel van een meter, of een duizendste deel van een millimeter.
Dat komt van wiki, tweede hit op google.

Een beugelmicrometer is bedoeld op op een specifieke plek van een item te kunnen meter, zonder met andere, dikkere, delen 'in gevecht te komen'. Zoals bij een schuifmaat wel zou zijn.

De rest is technisch bekvechten, heeft 0,0 nut, TS heeft inmiddels allang gevonden wat hij wilde hebben, en is bezig met meten (ga ik even van uit) :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan