Afslaan Suzuki GSX 600 F bij starten met choke

sce600katana

Rookie
5 mrt 2013
28
5
Utrecht
Toffe en behulpzame MF-ers,

Ik ben sinds januari van dit jaar in het gelukkige bezit van mijn eerste motor, een GSX 600F uit 2003. :) Eigenlijk zit ik al vanaf het begin met de volgende vraag:

Als de motor koud is en ik start m, dan doe ik dat met de chokeklep gesloten, naar mijn mening zoals dat hoort bij een koude motor. De motor start eigenlijk altijd direct, loopt op zo'n 900 TPM, maar slaat na een paar seconden alweer af, en krijg ik hem met de chokeklep (deels) gesloten nauwelijks meer gestart. Ik moet dan de chokeklep volledig open zetten (zoals je met een warme motor rijdt), en dan start hij wel weer. De motor is dan echter natuurlijk nog volledig koud, hij heeft nog maar n paar seconden gedraaid. Ik moet dan gewoon een tijdje aan de gashendel hangen om ervoor te zorgen dat ie niet opnieuw afslaat, en als ie wat warmer is loopt ie als een zonnetje (1100 TPM stationair). Ook tijdens het rijden vervolgens nooit problemen, geen haperingen of schokken e.d.

Wellicht een waardevolle toevoeging, er is op de fiets een dynojet kit gemonteerd, mede waardoor hij altijd zo lekker loopt :]

Uiteindelijk loopt ie dus altijd lekker, en heb het moeilijke starten nooit erg gevonden. Kan het misschien te maken hebben met de dynojet kit, eventueel icm het koude weer van de afgelopen tijd? Of is het luchtfilter aan vervanging toe? Dat laatste lijkt mij vreemd aangezien dit probleem juist bij n koude motor speelt.
 
Kort gezegd:

Ja....


Langer antwoord:
Laat een testrun maken bij bijvoorbeeld Paul Ritzen, dan weet je precies wat er met je mengsel aan de hand is. Eventueel kan Paul je motor nog mooier afstellen, zodat je nog tevredener bent....
 
De choke dien je te gebruik als de motorfiets koud is.

Wat bedoel je met de chokeklep open zetten want dat klinkt alsof je dan choke gebruikt?

Wat je moet doen bij koude motor en niet bij warme motor, dat weet je wel al maar jouw taalgebruik voor de choke bedienen klinkt verwarrend.

Als je probeert te starten moet je ook geen gasgeven want dan doe je het choke circuit teniet.

Ten eerste is 1100 toeren stationair warm wat aan de lage kant, zet hem maar op 1300-1500.

Dan zal die ook beter draaien en kan je makkelijker vertrekken.

Aangezien je geen problemen hebt met warm start en stationair draaien zou ik toch zeker eens kijken of het choke circuit goed werkt.

Maar probeer eerst eens om je stationair toerental hoger te zetten.

Dynojetkit en andere luchtfilter geven normaal niet echt problemen voor koudstart en stationair.

Zaten er bij jouw dynojetkit andere sproeiers voor stationair?

Bij mijn stage1 set voor gsx-r750W allesinds niet.

Er is trouwens een testje voor te weten of je stationair ongeveer goed afgestelt staat (jaja via de testbank en een brandstof/lucht verhouding meter is misschien beter maar dit werkt ook).

http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html
 
Laatst bewerkt:
De choke dien je te gebruik als de motorfiets koud is.

Wat bedoel je met de chokeklep open zetten want dat klinkt alsof je dan choke gebruikt?

Ten eerste is 1100 toeren stationair warm wat aan de lage kant, zet hem maar op 1300-1500.

Dan zal die ook beter draaien en kan je makkelijker vertrekken.

Aangezien je geen problemen hebt met warm start zou ik toch zeker eens kijken of het choke circuit goed werkt.

Maar probeer eerst eens om je stationair toerental hoger te zetten.

Dynojetkit en andere luchtfilter geven normaal niet echt problemen voor koudstart en stationair.

Zaten er bij jouw dynojetkit andere sproeiers voor stationair?

Bij mijn stage1 set voor gsx-r750W allesinds niet.

Er is trouwens een testje voor te weten of je stationair ongeveer goed afgestelt staat (jaja via de testbank en een brandstof/lucht verhouding meter is misschien beter maar dit werkt ook).

http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html

Old Skool tuning *O*
 
Waarom geef jij geen advies harry?

Trouwens heb jij nooit vroeger geprobeerd met sproeiers en naaldsproeiers te modificeren?

Is nog niet zo goed gelukt als ik wil, alhoewel dat hoofdsproeier uitboren geen problemen gaf maar mijn naaldsproeier aanpassen wel (teveel remlucht of teveel onderdrukverlies waardoor er meer lucht ipv benzine wordt aangezogen en dus te arm draaien).

Want dat is blijkbaar DE referentie dat ik volgens jullie eigenlijk niks zou weten van carburateurs?
 
Laatst bewerkt:
Bij starten met koude motor gebruik ik de choke, zoals ik misschien wat omslachtig beschreef. O-) Bij het warmer worden van de motorfiets schuif je normaal gesproken de hendel dan weer wat terug, tot ie weer helemaal van de choke af is. De chokeklep staat dan helemaal open. Ik heb nauwelijks verstand van dit soort zaken, maar ik dacht dat dit het principe is. Bij een koude motor condenseert de benzinedamp namelijk, en wil je dus minder luchttoevoer voor een rijker mengsel.

Verder heb ik geen idee hoe de dynojet kit geleverd is en door wie deze er op is gezet en afgesteld, het zat er al op toen ik m kocht.

Het lijkt wel of de motor verzuipt als ik de choke gebruik, maar dat vindt ik dus vreemd omdat de motor helemaal koud is. Dit gebeurt zelfs als ik de choke maar voor de helft gebruik.

Ik zal de volgende keer dat ik m goed warm heb gereden het toerental s wat opschroeven, kijken of dat helpt :)
 
Toffe en behulpzame MF-ers,

Ik ben sinds januari van dit jaar in het gelukkige bezit van mijn eerste motor, een GSX 600F uit 2003. :) Eigenlijk zit ik al vanaf het begin met de volgende vraag:

Als de motor koud is en ik start m, dan doe ik dat met de chokeklep gesloten, naar mijn mening zoals dat hoort bij een koude motor. De motor start eigenlijk altijd direct, loopt op zo'n 900 TPM, maar slaat na een paar seconden alweer af, en krijg ik hem met de chokeklep (deels) gesloten nauwelijks meer gestart. Ik moet dan de chokeklep volledig open zetten (zoals je met een warme motor rijdt), en dan start hij wel weer. De motor is dan echter natuurlijk nog volledig koud, hij heeft nog maar n paar seconden gedraaid. Ik moet dan gewoon een tijdje aan de gashendel hangen om ervoor te zorgen dat ie niet opnieuw afslaat, en als ie wat warmer is loopt ie als een zonnetje (1100 TPM stationair). Ook tijdens het rijden vervolgens nooit problemen, geen haperingen of schokken e.d.

Wellicht een waardevolle toevoeging, er is op de fiets een dynojet kit gemonteerd, mede waardoor hij altijd zo lekker loopt :]

Uiteindelijk loopt ie dus altijd lekker, en heb het moeilijke starten nooit erg gevonden. Kan het misschien te maken hebben met de dynojet kit, eventueel icm het koude weer van de afgelopen tijd? Of is het luchtfilter aan vervanging toe? Dat laatste lijkt mij vreemd aangezien dit probleem juist bij n koude motor speelt.

hoe ouder/ verstopter je luchtfilter is, des te rijker zal je mengsel zijn. :)

bij jou klinkt het alsof ie veel te rijk staat en daarom je choke precies andersom zou moeten werken, :/ O-)
als je motor koud is start je hem met een rijk mengsel dmv de choke, als je die eraf haalt>> klep open zet, terwijl de motor nog koud is zou je hem niet meer moeten kunnen starten.

het feit dat dit bij jou wel kan zegt mij iddg dat je afstelling [stationair] veel te rijk staat, en dat het lijkt dat>> zodra de choke ERAF gaat [chokeklep open] >> meer lucht! het mengsel pas goed wordt. ;)


edit; dat je ook dan nog gewoon gas kunt geven met KOUDE motor zonder dat ie afslaat bevestigt die stelling, voor mij dan. :)
als je gas geeft [gashendel opentrekken] gaan je gasschuiven omhoog en krijgt de motor/mengsel nog meer lucht toegediend, eigenlijk zou je dat kunnen zien met een koude motor als tegengestelde choke,

mits de choke correct werkt. :]
 
Laatst bewerkt:
Jouw probleem lijkt mij idd een mengselprobleem. Controleer eerst eens je luchtfilter, de carterontluchting komt ook uit bij het luchtfilter volgens mij, kan ook een hoop vettigheid / troep doorheen komen.

Ik heb zelf de GSX 750 F van 1994, bij mij is het starten met de choke. Dan stationair laten draaien, toerental loopt langzaam op en als deze ca. 4000 rpm wordt doe ik ineens de choke dicht en speel dan een klein beetje met het gas. Op deze manier kan ik normaal wegrijden en is de choke-procedure het kortst. Steeds een stukje dichtzetten werkt in mijn ervaring minder prettig.
 
Bij het warmer worden van de motorfiets schuif je normaal gesproken de hendel dan weer wat terug, tot ie weer helemaal van de choke af is. De chokeklep staat dan helemaal open.
Dit is inderdaad bij sommige carbs het geval. Maar veel andere carbs hebben geen chokeklep (minder lucht) maar een choke-kanaaltje die juist opengaat als je de choke gebruikt (extra benzine). Als ik dit plaatje zie heeft een katana dit laatste ook.
Ik heb nauwelijks verstand van dit soort zaken, maar ik dacht dat dit het principe is. Bij een koude motor condenseert de benzinedamp namelijk, en wil je dus minder luchttoevoer voor een rijker mengsel.
Bij een koude motor verdampt de benzine moeilijker, en daarom wil je een rijker mengsel
 
Laatst bewerkt:
Helaas, het omhoog zetten van het stationair toerental mocht niet baten. Hij start gewoon even moeilijk. Ik merkte trouwens wel met het warmere weer van de afgelopen dagen dat ik soms (halverwege de middag) de choke helemaal niet hoef te gebruiken. Ik kan m zo starten.. Vervolgens ff warm laten draaien, en dan op pad. Op zich ideaal, maar ik vindt t wel bijzonder.. :)

Jouw probleem lijkt mij idd een mengselprobleem. Controleer eerst eens je luchtfilter, de carterontluchting komt ook uit bij het luchtfilter volgens mij, kan ook een hoop vettigheid / troep doorheen komen.

Ik heb het luchtfilter gecheckt, maar die was nog goed schoon. Heb m voor de zekerheid maar even schoongeblazen, maar dr kwam niet veel troep los ofzo.. Het filterhuis was inderdaad wel n beetje vettig, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dat het probleem was.

Dit is inderdaad bij sommige carbs het geval. Maar veel andere carbs hebben geen chokeklep (minder lucht) maar een choke-kanaaltje die juist opengaat als je de choke gebruikt (extra benzine).

Klopt, dit is bij mn gsx ook het geval. Het heet dan ook officieel geen choke volgens mij, maar werkt wel hetzelfde. Het mechanisme van de choke werkt in ieder geval goed, zo dacht ik te hebben kunnen zien.

Ik heb zelf de GSX 750 F van 1994, bij mij is het starten met de choke. Dan stationair laten draaien, toerental loopt langzaam op en als deze ca. 4000 rpm wordt doe ik ineens de choke dicht en speel dan een klein beetje met het gas. Op deze manier kan ik normaal wegrijden en is de choke-procedure het kortst. Steeds een stukje dichtzetten werkt in mijn ervaring minder prettig.

No way dat bij mij het toerental zo ver oploopt. Sterker nog, bij koude motor zit ik iets onder de 1000 toeren per minuut. Als ik de choke gebruik - en dat is dus het probleem - slaat ie af (toeren tal van 0 komma 0 dus)
 
Laat me raden dynojet kit is ooit gemonteerd en daarna nooit afgesteld.
Begin hier mee om alles netjes af te laten stellen synchroon en mengsel.
Verwacht dat het probleem dan al weg is.

Zie een advies om het stationair omhoog te draaien naar 1500
Waarom? omdat die dan blijft lopen? Mijne loopt stationair prima rond de 950
Het lost "misschien" het probleem op dat die goed wil starten maar de veroorzaken neem je er niet mee weg.

Hoe ik de choke gebruik in de koude maanden. Volledig erop Starten. Motor zal rond de 3 a 4k gaan lopen. Ik druk de choke wat terug totdat die rond de 1500 gaat lopen. Rij hier op weg en een paar straatjes verder druk ik hem verder terug uit. Nooit problemen mee ondervonden.
hoog zomer maanden eigenlijk geen choke nodig.
 
Ik herken je probleem .

onder mijn r1 zit ook een dyno-kit en in het begin sloeg die ook bij mij steeds af .

ik heb toen het stationaire toerental omhoog gedraaid naar 1200 sindsdien nooit
geen problemen meer gehad .

dus vind het vreemd dat dit bij jou niet werkt
 
Laatst bewerkt:
Afstellen na dynojet-kitje zou alleen hoeven, indien ook de stationair sproeiers zijn vervangen.
Zo niet, dan heeft het er niks mee te maken.

Afstellen/controleren kan nooit kwaad.

Valse lucht.
Synchroon (liefst na klepspeling 100% goed).
luchtmengselschroeven goed.
Stationair toerental goed.
Choke werking controleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan