voor de carb. guru's al hier..

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Bij mijn Kawa ZR7 (2000) loop ik tegen het volgende aan:
Als ik mijn "brandstof bij meng schroefjes" op de fabrieksstand zet, handboek, zowel een Duits "kort maar bondig" boek als een engels-Amerikaans boek, geven aan dat die 1 hele slag en 3/4 slag is (dat zijn dus 630 graden uit gedraaid vanaf de aanslag).

Kan ik de motor NIET stationair laten lopen, hij gaat dan wel of 2000 toeren draaien, of hij valt stil. (daar tussen is het of klimmen naar 2000 of inzakken naar 0). Ook synchroon stellen is eigenlijk ondoenlijk, omdat hij of begint te racen (nog hogere toeren) of stilvalt.

Wanneer ik de "brandstof bij meng schroefjes" op standje 2 hele slagen uit zet (das dus 720 graden gedraaid vanaf de aanslag, 90 graden verder dan dat ze stonden) krijg ik dat de stelschroef voor het stationair toerental niets meer bijdraagt, het toerental komt dan rond de 1000 rpm te liggen en verder uitdraaien van de stel schroef (de handmatige stationair toerental verstelling) draagt niets meer bij. Afstellen kan wel, maar volgens mij klopt hier iets niet.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar wat meer kennis over de werking van mijn carbs. Ik vermoed namelijk een verstopping. Maar een grondige renovatie van de carbs betekend enkele dagen geen vervoer, en dat wil ik liever alleen doen als het noodzakelijk is.
ik vermoed dat mijn stationair sproeier(s) verstopt zijn. Hierdoor krijgt de motor een te arm mengsel bij het "correct" afstellen van de "brandstof bij meng schroefjes". Met als resultaat eerder beschreven symptomen. wanneer ik dan de "brandstof bij meng schroefjes" rijker (verder uit is rijker mengsel) zet krijgt de motor een lekker "smeuïg" mengsel en heeft zogezegd de stationair sproeiers wat minder hard nodig om netjes rond te gaan op een fatsoenlijk toerental. Als ik rijd, dus op grotere gasklepopeningen, is er niets aan de hand.

Ik heb de DEOproef van de ons ontvallen Willem ook reeds tweemaal gedaan, resultaat: Lekker ruikende motor, maar geen veranderende toerentallen bij spuiten. De inlaatrubbers tussen kop en carb zijn nieuw.

Zijn er nog proefjes/dingen die ik kan testen/uitvoeren om met wat meer zekerheid vast te stellen of ik een verstopping/iets anders aan de haak heb?
 
Zo. de kerstvakantie is op zijn hoogte punt.

De afgelopen dagen goed bezig geweest met de carburateurs.

eerst maar eens gedemonteerd:
hier een shotje van 2 stuks (van de 4) voor schoonmaken.
2012-12-27%2012.59.55.jpg


hieronder een shotje van de carburateur waar de stationair bijstel schroef nog aan hangt, evenals het vuil...
2012-12-27%2013.00.11.jpg



nog een van 2 stuks naast elkaar...

2012-12-27%2013.00.04.jpg

en dan na wat noeste arbeid, en geduld... en nog wat meer arbeid...
het resultaat voor wat betreft de buitenkant (visueel)... de binnenkant is er ook op vooruit gegaan, alleen al te oordelen aan de rommel die uit de kanaaltjes kwam bij het doorspoelen... :)
2012-12-27%2013.27.41.jpg


Ook de individuele onderdelen (dus denk sproeiers, schroefjes etc.) zijn grondig schoongemaakt... (niet van alles fotos gemaakt..., maar ook hier was er een verschil van dag en nacht... van donkere zwarte aanslag, naar weer mooi egaal messing kleurig :)

2012-12-27%2013.27.47.jpg


Alles weer netjes in elkaar gezet... op de motor gemonteerd, gelijk wat andere onderdelen vervangen die op hun retour waren...

Al met al een aardig stukje dankbaar werk...

Nog geen test-tijd gehad, dus proefrijden en afstellen (synchroon) komt morgen hoop ik.

Ohja... een van de dingen die ook vervangen is... is de accu.... de oude was al aardig op leeftijd... bouwjaar... 1999... wouw...
2012-12-27%2016.57.17.jpg
 
Laatst bewerkt:
Visueel is de tank schoon, vlotterbakken waren dat van binnen ook. Er is dan toch niet direct reden om aan te nemen dat de tank viezigheid bevat? Of kan je dat zo niet vaststellen??
 
Visueel is de tank schoon, vlotterbakken waren dat van binnen ook. Er is dan toch niet direct reden om aan te nemen dat de tank viezigheid bevat? Of kan je dat zo niet vaststellen??

Ehh, kun jij tot onderin de tank kijken dan? Maar waarschijnlijk wil je morgen proefrijden, dus dan zou ik het ook even met een benzinefilter doen.

Ik ben er trouwens pas geleden achter gekomen dat visueel ook niet alles zegt.
De zitmaaier van mijn zwager wilde niet blijven lopen. Carburateur eraf. Vlotterbak eronderheen. Hmm, niets te zien. Oke, lichtelijk bruin laagje in de vlotterbak. Maar sproeiers zo op het oog niets aan te zien.
Toch maar even schoonmaken in een bak benzine. Hierna liep ie gelijk weer.
 
OMG :O je carbs waren erg vuil, best dat je ze gekuised hebt. Volgens mij maak je een olifant van een kliene mug. Carbs proper maken is niet zo dannig moeilijk en kost je een klein uurtje werk. Als je ze regelmatig onderhoud en dat wil zeggen een keer op drie maanden tijd, dan heb je nog minder tijd nodig.

Nu de mengschroef. Als je de ultime positie wilt, dan is er maar een manier, en ik ga die delen met jouw. Hierbij heb je enkel je schroevendraaier nodig en beetje stilte. Als Je carbs synchroniseerd zijn mbv
images
en je hebt een schroeven draaier in je handen waarmee je de mengschroef begint te toe te draaien tot aan de hoogste toerental. Maw de laatste hoogste torental voor dat de motor begint te zaken in toren is de ultime positie van de mengsel. je doet dat voor alle vier de schroeven. Je kan het duidelijk horen als je goed luistert. Anders je kan altijd zo een kitje kopen die je veel moeite zo besparen
0__289_l_ms2.rvf_1.jpg
colortune pro, een echte aanraden voor de motoliefhebbers.

groeten en prettige feestdagen aan iedereen
 
Laatst bewerkt:
OMG :O je carbs waren erg vuil, best dat je gekuised hebt. Volgens mij maak je een roze olifant van een kliene mug. Carbs proper maken is niet zo dannig moeilijk en kost je een klein uurtje werk. Als je ze regelmatig onderhoud en dat wil zeggen een keer op drie maanden tijd, heb je nog minder tijd nodig.

Nu de mengschroef. Als je de ultime positie wilt weten, dan is er maar een manier en ik ga die vertellen naar jouw. Hierbij heb je enkel je schroevendraaier nodig en stilte. Je carburators zijn synchroniseerd mbv [afbeelding] en je hebt een schroeven draaier in je handen waarmee je de mengschroef begint te toe te draaien tot je de hoogste toerentaal komt, waarachter de toren beginnen te zaken. Hierbij de positie van je mengschroef is ultiem. je doet dat voor alle vier de schroeven. Je kan het duidelijk horen als je goed luistert. anders je kan altijd zo een kitje kopen die je veel moeite zo besparen [afbeelding] colortune pro, een echte aanraden voor de motoliefhebbers.

groeten en prettige feestdagen aan iedereen
:? de gewoane man ferstiet der gjin fuck fan.

Ook fijne dagen! (kerst hebben we hier al gehad btw..)
 
Zo, Kerstvakantie is dus voorbij en inmiddels is het motor seizoen al weer een poosje in volle gan.... oh wacht ...dat komt pas aanstaand weekend :)
zoals ook al door Mechanism werd geschreven heb ik er goed te tijd voor genomen....
Zot is (als ik zo vrij mag zijn) een aanpakker, een technicus. De techneut cq aanpakker krijgt kromme tenen als door "tijdgebrek" gekozen wordt voor een oplossing in een flesje. Dit gezien alle aanpakkers en techneuten weten dat een flesje nooit (of hoogstens tijdelijk) de oplossing is.

De carburateurs zitten (en dat "zie" ik vanaf mijn toetsenbord ;) ) vol met gom, aanslag en vuil. Ze moeten gedemonteerd, goed schoongemaakt en netjes terug gemonteerd worden. Vervolgens vervang je het benzinefilter en rij je weer een paar jaar zonder problemen.

Bij gebrek aan tijd om dat te doen, zijn er mensen zoals Zot die het graag voor je doen (en meestal beter dan de gemiddelde B. de Haas, niet dat ik impliceer dat TS een B. de Haas is).

De carburateur zijn weer gemonteerd, paar nieuwe onderdelen gebruikt (pilot airscrews en vlotternaalden zijn vervangen) en de hoogte van het brandstofniveau in de vlotters is gecheckt (ligt op het pasvlak vlotterbak/behuizing).

Echter, een van de eerst beschreven problemen: Het niet lager stationair willen draaien dan ca. 1200 rpm als de mengsel bij mengschroeven (pilot air screws) op een bepaalde stand staan.
Is niet voorbij, dus ik ben het advies van Zot
ik zou de kabels eerst wat meer speling geven
gaan opvolgen en heb de kabels op het stuur los gemaakt. Dit geeft elke (zijn er 2) kabel zo'n 2 a 3 cm vrije slag. Tevens met de hand tussen de gaskleppen voelt en de gaskleppen "dicht" geduwd, hierbij bewoog er niets.

Motor gestart, warm laten draaien (15 minuutjes, eerst met choke, daarna zonder).
Het stationair toerental komt dan op 1200 (wph stelt 1100 plus of min 50 voor (even uit mijn hoofd)). Dus dat is eigenlijk helemaal niet zo gek, hij pakt ook goed op, en het toerental blijft niet "hangen", maar zakt gelijk terug naar de idle!!

ECHTER.... Als ik het stationair toerental LAGER wil stellen (gewoon om dat het a: zou moeten kunnen en b: dus eigenlijk "officieel" IETS te hoog staat).

Kan dat niet.

De stationairschoef komt gewoon los van het aandruk vlakje tussen de carbs, de gaskabels hangen los (gedemonteert aan het stuur op advies van oa. Zot).

Wat kan ik als "B. de Haas" nu nog zelf doen.... (voor mij is de volgende halte de proffesional....), maar mogelijk zie ik gewoon iets over het hoofd.
 
synchroon stellen

Eh.. shit.. even mijn eigen tekst nagelezen,vergeten te melden. Afgelopen zondag is dat gedaan, de actie hierboven zijn van gisteren(avond)... :z

Dus, goed punt, ik zal hem vanavond eens warm rijden (als het weer mee zit) en dan nog eens afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan