Welk onderdeel stuurt het vermogen van de benzinepomp aan?

chrissie

MF'er
20 okt 2002
234
0
Headville
Geachte techneuten,
Ik heb het volgende probleem:
Mijn Ducati Monster 620 stottert boven de 6000 toeren. Boven de 8500 (hij gaat ongeveer tot 9500) doet ie het wel weer redelijk. Wanneer ik tijdens rijden contact uit en weer aan zet, doet ie het even prima (500 meter).
Even wat historie:
Vorig jaar had ik dit probleem ook, maar toen eigenlijk al bij lagere toeren. Na bij de dealer alles gecontroleerd te hebben of er iets verkeerd afgesteld stond (kleppen, gasstand, compressie, druk van bezinepomp en andere zaken)kwam ik er uiteindelijk achter dat mijn tank verroest was en het pas vervangen benzinefilter alweer helemaal vol zat. Ik heb er toen een andere tank op gezet en een nieuw filter geplaatst. De motor deed het een stuk beter en na een flesje Moto Forte liep hij weer als van ouds. Helaas is hij dus, na zo'n 5000 km probleemloos gereden te hebben, dezelfde symptomen weer gaan vertonen.
Ik denk zelf dat de benzinepomp niet meer goed functioneert, omdat bij het uit en aan zetten van het contact, de pomp eventjes vol vermogen pompt en er dan dus wel voldoende benzinedruk wordt opgebouwd.
Ik wil natuurlijk niet een nieuwe pomp kopen, wanneer blijkt dat het dat dan toch niet het probleem was. Het zou namelijk ook kunnen liggen aan de aansturing van de pomp. Maar welk onderdeel vertelt aan de pomp hoe hard ie moet draaien?

Iemand een verklaring voor het feit dat ie bij contact uit en aan wel eventjes goed loopt?

Overigens heb ik er bijna geen last van als de motor nog niet heet is (tot 70 graden), maar dan geef ik ook nog niet heel veel gas. Ik zou dat verklaren, door het feit dat een koude motor meer benzine ingespoten krijgt.

Kortom, heel verhaal. Dealer zegt ( na een uur wachten op de techneut ): "moet je even afspraak maken", maar de vorige keer heeft de controlebeurt (380 euri) dus ook niks opgeleverd. De tekst van de dealer "even aan de computer hangen en we weten wat er aan de hand is" heeft bij alle problemen die ik met deze motor heb gehad, nog nooit gewerkt. Overigens ben ik prima tevreden over de dealer en de motor, alleen nu effe niet!
 
Weet je zeker dat de pomp zijn snelheid aanpast? Volgens mij is het vaak een kwestie van altijd draaien als de motor loopt en het teveel aan druk weer afvoeren naar de tank (via een overdruk ventiel).

Als hij wel regelt, is de drukschakelaar nog wel in orde? Is de pomp niet gewoon versleten / defect(onvoldoende opbrengst). Waaruit concludeer je dat het probleem in de brandsotftoevoer zit?

Er zijn meer zaken die elektronisch geregeld worden. Pas op dat je niet teveel in 1 richting denkt.

Ik ben trouwens bang dat dit soort problemen bijna niet op te sporen zijn zonder de juiste meetapparatuur / kennnis. Misschien eens rondvragen of er een bedrijf is wat wel serieus naar je probleem op zoek wil.
 
Nee, weet niet zeker of het aan de brandstoftoevoer ligt. Het lijkt alsof de pomp variabel loopt (bij contact aan hoor ik hem luid en duidelijk, bij stationair draaien hoor ik een zacht piepje). Ik heb liefdevol met mijn oor op de tank gelegen afgelopen week. De buurman zal me wel voor gek hebben verklaard... ;). Het liefst wissel ik de pomp even uit, maar de Monster-modellen met deze pomp zijn er niet zo veel.
Zit net nog even op forum te zoeken. Daar kwam ik de " actuator " tegen. Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Zal het wph-boek er is bij pakken of die hier iets over zegt.
Dank voor je reactie!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem een keer op een vermogens testbank zetten. Als het probleem zich dan voordoet kan je aan de uitlaatgaswaarden wel zien of er een brandstofgebrek is en bij welke cilinder het probleem zit als men beide uitlaten apart meet.
 
Jammer, bij de dealer aan de computer niks kunnen vinden behalve een geoxideerd stekkertje wat waarschijnlijk een oud probleem heeft opgelost. Iemand nog ideeen? Bij uit en aan zetten van het contact gaat hij ook automatisch 3000 toeren op choke stand. Dus spuit ie bij 6000 toeren een halve minuut flink wat rijk mengsel in. Je zou dus zeggen dat de motor standaard te arm zou staan.
 
de Pomp levert een vaste druk (meer dan 3 Bar), na de injectors zit een drukventiel die zorgt dat de druk gelijk blijft (3 bar).
druk in het systeem kan eenvoudig met een drukmeter gemeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Het zit hem dus inderdaad niet in de benzinepomp. De monteur gaf dinsdag al aan dat ie wat arm stond. Vanochtend in wph-boek opgezocht hoe dit aan te passen. Twee schroefjes een halve slag ingedraaid en vanmiddag testritje gemaakt. En dat heeft de boel een stuk verbeterd! Snap niet hoe de afstelling in een paar dagen tijd kan veranderen. Aan het einde van een circuitdag ging hij iets slechter lopen. In de week daarna liep ie iedere dag een stukje slechter, maar hij bleef het wel doen.
De afstelling kan toch niet zomaar zoveel slechter worden? Ook snap ik niet dat de monteur niet naar de afstelling heeft gekeken. Misschien heeft ie teveel naar mijn opmerkingen geluisterd? Ik zal het hem nog is vragen op een rustig moment. Heb overigens nog wel vertrouwen in hem. Hij is tijdje geleden nog naar monteur-kampioenschap geweest in Italie bij Ducati. Daarbij is het ook nog een relaxte vent. Weet alleen niet of ik ze zal vragen om de motor nog is goed af te stellen. Ga daarvoor maar een afspraak maken bij iemand met een vermogensbank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan