Raaar probleem. Pleh !

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo menzen.

Ik heb een vreemd probleem. Mijn gsx 1200 inazuma begon ineens onder de 3 a 4000 toeren onregelmatig en op drie cilinders te lopen. Gas open en vanaf 3 a 4000 rpm deed hij vrolijk mee. Rechter cilinder gaat het om. Na een paar dagen deed hij helemaal niet meer mee. Advies gevraagd in het bandit topic, en daar was het advies, zoals ik al dacht, vuil in de carbs.

Carbs gedemonteerd, niet zo leuk met -2 in de tuin, en uit elkaar gehaald. Dit was voor mij de eerste keer maar met de tips en mijn wph redelijk gelukt. Echter was alles brandschoon. Uiteraard alles toch maar even door en schoon geblazen. Gasschuiven ed liepen soepel en allemaal genoeg tegendruk bij het dichtschuiven. Bij de rechtste nog even het membraam cover ( als dat zo heet, lekker belangerijk.. :? ) verwijderd en het membraan was nog heel. Leek echter wel wat "verfrommeld". Hoort dat ? Het leek wel wat uitgelubberd.
Was ook drama om het weer netjes terug te krijgen in het daarvoor bestemde gleufje.

Afijn, carbs weer gemonteerd en starten. Het leek even verbeterd te zijn, maar na een proefrit bleek hij toch nog af en toe "stotterig". Dit keer bij wat hogere toeren. Ook in de lage toeren stationair onrustig lopen en klappen uit de uitlaat. Dat was trouwens voor het schoonmaak verhaal helemaal alsof er oorlog uitbrak daar waar ik reed... Volgende gedachte was carbs synchroom stellen.

Dat kan ik niet dus mijn "mannetje" gebeld. Het apparaatje aangesloten en proberen te stellen. Echter komt er ergens een soort tik vandaan, wat er al is sinds ik de motor heb (3jr) maar meestal verdwijnt als die warm word. Vorig jaar om deze tik de nokkenasketting en spanner vervangen, dus dat was gelukkig ook voor niets, maar dat terzijde.. |(

Als de tik tikte zag je heel duidelijk op het syncroomapparaatje dat de druk veranderde. Het staafje deed een korte beweging omlaag of hoog en daarna bleef die carb ook weer onregelmatig lopen. Dit deed zich afwisselend voor bij cil 2 en 4. De tik is bijna niet traceerbaar wel goed te horen. Als je je hand onder de carb legt voel je ook duidelijk dat daar binnen wat gebeurt. De beste man heeft vervolgens ook nog eens de carbs gedemonteerd maar niets afwijkends kunnen vinden. Hij zit nu ook met zijn handen in het haar. Zijn vermoeden is nu dat er bij de verbranding iets niet goed gaat waardoor de cilinder benzine terug de carb in spuugt of weet ik veel. De complete motor demonteren om te kijken of daar iets niet hoort is wat veel werk. En best veel financieel duur. Ook omdat het een behoorlijk vaag probleem is.

Iemand enig idee of vermoeden waar dit eventueel vandaan kan komen ? Of waar ik nog naar kan kijken.

Mijn dank is alvast weer groot.
 
Noop. Door omstandigheden helaas geen tijd gehad.. Ben nog wel met de motor op pad geweest en hij blijft stationair goed lopen en het plofje lijkt meteen verdwenen zodra die wat warm is.

Echter wel een paar keer gemerkt dat ie bij een constant toerental van rond 5000 een beetje stottert. Zodra iets meer gas is het weg. Jmmer dat het vandaag niet gelukt is om langs te gaan..
 
mischien nog een overbodige aanvullig, maar makkelijk uit te zoeken: een te krappe electrode afstand op de bougie.
geeft ook backfire door de uitlaat, terwijl het bovenin op gevoel redelijk goed kan lopen.
 
Laatst bewerkt:
Zooo, probleem opgelost. Ik kon een mooie deal maken en heb den Gsx ingerolen voor een knappe Shadow 1100.. Altijd al een tsjoppert gewild om daar mijn metaalachtergrond eens op los te laten en helmaal uit elkaar te trekken en een bobberachtige custm homemade dikke fiets van te gaan maken. 8-)

Voor sommige mensen hier een anticlimax (sry arend..) maar iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Zullen andere ook wat aan hebben. :}
 
Als je de shadow gereed hebt na het verbouwen dan zou ik als ik jou was wel eerst de carbs goed schoon (laten) maken.
Anders heb je daar straks dezelfde klachten mee als met de gsx.
Verder veel plezier toegewenst met het verbouwen van en straks met het rijden op de shadow.
 
sure... scheep een ander op met je probleem |( B| :Z -O-


Ehh ok. Volgens mij was het probleem weg. En ik heb vermeld dat er een stationair probleem was onlangs en dit nu opgelost leek te zijn. En ik heb hem niet weggedaan omdat er een "probleem" was. Ik houd van motoren en wil graag er zo veel mogelijk ervaren. Als zich een mooie mogelijkheid voor doet waarbij je van een volgende kan gaan genieten moet je die gewoon pakken. En mocht de oude op een redelijke termijn problemen krijgen ga ik gewoon helpen om dat op te lossen. Op wat voor manier dan ook.

Dus houd je oordeel lekker voor jezelf. Je kent me niet, en suggereert hiermee dat ik een ander bewust een oor aan naai.

Dat doe ik alleen bij mensen die dat verdienen.
 
Als je de shadow gereed hebt na het verbouwen dan zou ik als ik jou was wel eerst de carbs goed schoon (laten) maken.
Anders heb je daar straks dezelfde klachten mee als met de gsx.
Verder veel plezier toegewenst met het verbouwen van en straks met het rijden op de shadow.

O, maar het rijden is al begonnen uiteraard.. Heul wat anders dan den gsx. Maar zeker tof.

En mocht ik ooit weer die problemen krijgen weet ik wat me te doen staat iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan