Motor wordt binnen een minuut extreem warm? Kawa GPZ 750;

Besh

MF'er
26 jun 2011
63
0
Hoofddorp
Weten willen wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb een kawasaki gpz 750 uit 82-83.

Als de motor 30 seconden stationair loopt voel je de warmte direct onder de tank komen. Daarna ruik je verbrand rubber of iets anders en vervolgens zie je witte/grijze rook uit de cilinder koppen komen.......

Wat denken jullie dat het is? Verstopte radiator? Het is wel een lucht gekoelde motor met een radiator achtig iets aan de voorkant.

Of moet ik vrezen voor het ergste? :(
 
dat ding aan de voorkant is een oliekoeler.
is de motorolie nog op peil en is de juiste olie er in gegaan?
klinkt een beetje als een lekke koppakking maar begin bij het begin dus olie contoleren.
 
Olie heb ik vandaag vervangen. toen ervoor zat er wel te weinig olie in.
Vandaag 10w40 erin gedaan. verse olie, nieuwe filter enz.

En idd is de oliekoeler! Dank dat woord zocht ik
 
Als je de cilinderkoppen hebt aan de bovenkant. komt de rook precies daar vandaan. ik denk precies uit de koppakking dus. Want daar zit de koppakking volgens mij ook?

Het eerste waar ik als leek aan denk is dat me cilinders zelf verbrand zijn ...
Uitlaat wordt niet zo warm, en het wordt echt heel snel heel heet aan de boven voorkant van de motor
 
de uitlaatbochten bij de cilinderkop zijn het eerste onderdeel aan de buitenkant, dat heet genoeg word om olie te laten verdampen.
dat duurt ongv zo'n 30 sec.
cilinders zelf kunnen niet verbrand zijn, wel vastgelopen.

als het werkelijk uit de bovenkant van de cilinderkop komt, dan kan het alleen maar de klepdekselpakking zijn die olie lekt.
 
Laatst bewerkt:
de uitlaatbochten bij de cilinderkop zijn het eerste onderdeel aan de buitenkant, dat heet genoeg word om olie te laten verdampen.
dat duurt ongv zo'n 30 sec.
cilinders zelf kunnen niet verbrand zijn, wel vastgelopen.

als het werkelijk uit de bovenkant van de cilinderkop komt, dan kan het alleen maar de klepdekselpakking zijn die olie lekt.

Duidelijk. De uitlaat bochten heb ik wel eerder af gekregen en vandaag ook weer vast gezet.
Is het mogelijk dat als de uitlaat bochten niet perfect vast zitten dat dit kan gebeuren?

En hoe weet ik of het de koppakking is of de klepdekselpakking?
 
de koppakking zit onder de aansluitingen van de uitlaatbochten.
de klepdekseing zit veel hoger.
als je wil weten waar de lekkage vandaan komt, kun je het beste alles schoonmaken en zoveel mogelijk vetvrij.
dan de motor starten en kijken waar de lekkage begint.
 
Oke dat ga ik eens uitzoeken.

Een lekkage is mij nog helemaal niet opgevallen.
Maar het is niet mogelijk dat het motorblok zelf van binnen extreem heet wordt waardoor die gaat roken met erg veel stank naar verbrand materiaal?
 
Laatst bewerkt:
@bananeman.


Maar is er bij een lekke koppakking geen sprake van vermogensverlies en/of slecht starten?

Daar heeft TS het nog niet over gehad.
 
Duidelijk. De uitlaat bochten heb ik wel eerder af gekregen en vandaag ook weer vast gezet.
Is het mogelijk dat als de uitlaat bochten niet perfect vast zitten dat dit kan gebeuren?

En hoe weet ik of het de koppakking is of de klepdekselpakking?

Gebaseerd op deze opmerking kan het zijn dat je uitlaatbochten niet goed vast zitten, en dat daar dus de warmte en rook vandaan komen. Geen idee of er bij jou pakkingringen onder de bochten (dus in de kop) horen te zitten, misschien dat die beschadigd zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan