Hel remleidingen

SphinXken

MF'er
16 feb 2013
97
0
Halle
Hallo iedereen,

Ik zou graag mijn rubberen remleidingen vervangen door een setje van 'Hel'
Nu is mijn vraag kan ik dit zelf doen (technis aangelegd) of laat ik dit doen?

Wat zijn jullie ervaringen met Hel of andere producten.

Mvg, *O*
 
Is goed zelf te doen. Heb zelf ook Hel leidingen geïnstalleerd (voor en achter, het setje met 2 kabels vanaf de hoofd remcylinder voor) met alleen voor wat uitdagingen met het ontluchten. Uiteindelijk gewoon gelukt met een beetje prutsen :-)
 
Prima zelf te doen. Enkel moet je soms wel geduld hebben met het ontluchten.

En oppassen met remvloeistof op lak en dergelijke is echt troep mocht je morsen gelijk een paar gieters water erover gooien.
 
Ik lees veel over ontluchten. Ik veronderstel dat dit is de lucht die nog in de leidingen zit er uithalen nadat je het gevuld hebt, hoe doe je dit ( wil eerst info) want remmen zijn je leven
 
Ik lees veel over ontluchten. Ik veronderstel dat dit is de lucht die nog in de leidingen zit er uithalen nadat je het gevuld hebt, hoe doe je dit ( wil eerst info) want remmen zijn je leven
*O*
 
Als je een kant-en-klaar setje voor je motorfiets koopt, dan zit alles al precies goed en is het niet meer dan een kwestie van oude er af, nieuwe erop schroeven en de boel ontluchten.

Als je geen kant-en-klaar setje koopt, dus slangen en losse (schroef)koppelingen, dan is het wat meer gepruts. De slangen zijn niet te torderen, dus de koppelingen moeten er goed op gezet worden. Maar bij het vastdraaien wil de kabel nog wel eens rond gaan draaien en dan begint het gepruts.

Maar ik vind geschroefde koppelingen wat veiliger dan gekrimpte (gekrompen, geklonken) koppelingen.

Edit:

HEL is wel een goed merk.
 
Laatst bewerkt:
Als je een kant-en-klaar setje voor je motorfiets koopt, dan zit alles al precies goed en is het niet meer dan een kwestie van oude er af, nieuwe erop schroeven en de boel ontluchten.

Als je geen kant-en-klaar setje koopt, dus slangen en losse (schroef)koppelingen, dan is het wat meer gepruts. De slangen zijn niet te torderen, dus de koppelingen moeten er goed op gezet worden. Maar bij het vastdraaien wil de kabel nog wel eens rond gaan draaien en dan begint het gepruts.

Maar ik vind geschroefde koppelingen wat veiliger dan gekrimpte (gekrompen, geklonken) koppelingen.

Edit:

HEL is wel een goed merk.

Bij de Hel leidingen zijn de koppelingen overigens ook te draaien (en was in mijn geval ook nodig om de leidingen er mooi op te krijgen).
 
Bij de Hel leidingen zijn de koppelingen overigens ook te draaien (en was in mijn geval ook nodig om de leidingen er mooi op te krijgen).
De koppelingen zijn wel om de banjo bout te draaien, maar niet t.o.v. de leiding zelf. Tenminste, bij het setje (hel) wat ik afgelopen weekend heb gemonteerd niet.

Vond trouwens dat de leidingen wel wat aan de lange kant waren, ik weet niet waarom dat zo gedaan is. En bij eentje zat de banjo niet helemaal in de juiste hoek (was wel het juiste setje).
 
Hel is goed materiaal...Noud's motorbazaar levert die, goede ervaringen met die man
Idd, remmen zéér belangrijk (net als de remolie, remblokjes, remschijven en de banden en veringen)

Als de banjo wat verkeerd zit, kan je die normaal gezien voorzichtig verdraaien naar de juiste hoek (met bv. lange schroevendraaier ofzo, staat in de handleiding erbij)

Ik heb zo'n Mityvac-pistool met accessoires, gaat goed hiermee, gewoon opletten dat er nooit remolie in de pomp geraakt, zo agressief dat de rubber dichtingen vergaan (dus pompje omhoog houden), hier snel es gezocht op www en dit vb vond ik
http://r.twenga.nl/g3.php?pg=VDsyMT...2IzMDNlNzk0YWFhZWExNDcwM2Y5Yzk5NWE0Mw==&dac=3
 
De koppelingen zijn wel om de banjo bout te draaien, maar niet t.o.v. de leiding zelf. Tenminste, bij het setje (hel) wat ik afgelopen weekend heb gemonteerd niet.

Vond trouwens dat de leidingen wel wat aan de lange kant waren, ik weet niet waarom dat zo gedaan is. En bij eentje zat de banjo niet helemaal in de juiste hoek (was wel het juiste setje).

Zeker weten? Het lijkt 1 geheel maar de ring waar de banjo bout doorheen gaat is een los onderdeel en zit niet vast aan de rand die om de leiding geperst is. Met een tang en wat kracht kun je deze gewoon draaien (staat ook met kleine letters in de handleiding kwam ik later achter).

Zie het plaatje hieronder voor het 'draaipunt'.

full
 
Moet er Teflon rond of niet om lekken te voorkomen? als je leidingen en de bout afzonderlijk koopt,

Waarschijnlijk koop ik een setje in het rood :d past bij de moto zwart en hier en daar een detail rood :d
 
Zeker weten? Het lijkt 1 geheel maar de ring waar de banjo bout doorheen gaat is een los onderdeel en zit niet vast aan de rand die om de leiding geperst is. Met een tang en wat kracht kun je deze gewoon draaien (staat ook met kleine letters in de handleiding kwam ik later achter).

Zie het plaatje hieronder voor het 'draaipunt'.

[afbeelding]
Net nog even de handleiding doorgenomen, maar dat staat er bij mij toch echt niet in. Kan het ook niet op de site vinden, behalve voor de versie die je zelf krimpt.

Maar goed, ik zal eens proberen of ik op die manier de kleine twist in de leiding eruit kan krijgen.

Moet er Teflon rond of niet om lekken te voorkomen? als je leidingen en de bout afzonderlijk koopt,

Waarschijnlijk koop ik een setje in het rood :d past bij de moto zwart en hier en daar een detail rood :d
Nee, geen teflontape. Het systeem dicht af op de koper/alu ringen en niet op de schroefdraad. Bovendien zit het schroefdraad binnen de koper/alu ringen dus kan het ook niet via het schroefdraad lekken.
 
Besteld bij Nouds motorbazaar,zit ook op dit forum.
:^ Aanrader!

Zelden zo'n goeie support gehad.

Oh, in het boekje staat bij mij ook dat je inderdaad de banjo kan draaien.
Dit moest ik ook doen omdat hij anders niet uitkwam.
Tangetje op het draaipunt (8 hoekig of zo), en met een schroevendraaier door de banjo en draaien. Hoefde niet zo veel kracht te zetten.
 
Laatst bewerkt:
neem hier eens een kijkje.

http://www.hoogstraautosport.nl/shop/index.php?route=product/category&path=120_59

met deze onderdelen kun je zelf je staalflex remleidingen samenstellen en de banjo,s draaien in de stand die jij wil.

ook is het stukken goedkoper dan hel remleidingen.

ik heb dit materiaal ook toegepast bij mijn kawasaki z650 restauratieproject en het werkt

perfect.

de handleiding voor de montage van de banjo,s heb ik volgens mij gelezen op de site van roukama onder goodridge remleidingen.

Goodridge Remleiding : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

de mandrell waarover ze daar spreken heb ik overigens niet gebruikt.


dat is een soortgelijk systeem maar wel duurder dan het materiaal van hoogstra.
 
Laatst bewerkt:
Moet er Teflon rond of niet om lekken te voorkomen? als je leidingen en de bout afzonderlijk koopt,

Waarschijnlijk koop ik een setje in het rood :d past bij de moto zwart en hier en daar een detail rood :d

Laat het aub doen.Het stel allemaal niets voor maar door te kijken terwijl iemand het doet kun je het de volgende keer zelf.Aan de vragen te zien die je stelt ben je nooit verder gekomen dan het inknijpen van je remhendel of heb je er uberhaupt ooit iets over gelezen.
 
Zeker weten? Het lijkt 1 geheel maar de ring waar de banjo bout doorheen gaat is een los onderdeel en zit niet vast aan de rand die om de leiding geperst is. Met een tang en wat kracht kun je deze gewoon draaien (staat ook met kleine letters in de handleiding kwam ik later achter).

Zie het plaatje hieronder voor het 'draaipunt'.

[afbeelding]
Van het weekend hier even naar gekeken, en ik kon ze inderdaad verdraaien met een tang (met een stukje stof tussen de bekjes). Thanks voor de tip, de leidingen lopen nu een stuk mooier! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan