Demper beter laten dempen?

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
Helaas produceert mijn demper 99db, en helaas omdat 96db de maximale waarde is wil ik het circuit op mogen...

Is er een manier om het beter te laten dempen, en toch mijn demper te behouden? Is de enige oplossing een standaard demper te halen?

Het merk en type van de demper is onbekend, en kan er geen db-killer voor vinden?
Ik heb er nu een slip-on op zitten, moet ik dan het hele uitlaatsysteem vervangen om er een bolt-on op te krijgen?
 
Nee joh je maak het veel te spannend door van slip-on naar bolt on te willen.

Er zijn in de handel universele DB killers, meet even de gatmaat op van je demper binnenwerks en koop daar een killer voor. Deze monteer je simpel door een schroefje aan de onderkant.
 
Helaas produceert mijn demper 99db, en helaas omdat 96db de maximale waarde is wil ik het circuit op mogen...

Is er een manier om het beter te laten dempen, en toch mijn demper te behouden? Is de enige oplossing een standaard demper te halen?

Het merk en type van de demper is onbekend, en kan er geen db-killer voor vinden?
Ik heb er nu een slip-on op zitten, moet ik dan het hele uitlaatsysteem vervangen om er een bolt-on op te krijgen?

luckyducyperformance.nl, heeft DB-killers in diverse maten. Gewoon even mailen, dan komt het allemaal goed
 
Hoe is je dempermateriaal? Als dat op is helpt er geen enkele db-killer aan. Overigens moet een db-killer precies passen, een dbkiller die niet de juiste is, helpt ook niet veel.
 
BISONN%20PUR%20SCHUIM.JPG


:+
 
Laatst bewerkt:
Bij elke verdubbeling van het geluid komt er 3db bij. Dus bij 2 auto's van elk 90 db naast elkaar word samen 93db. Maar nu dacht ik van als je 2 dingen naast elkaar zet van elk 1db word dat dan 4 db?


Het is misschien raar, maar het klopt wel. Bij elke verdubbeling van het aantal geluidsbronnen komt er 3 dB bij. Omgekeerd gaat er 3 dB af, als je het aantal geluidsbronnen halveert. Als je de bron van 1 dB ook zou kunnen halveren, kom je dus uit bij -2 dB!

Als er een blad van de boom waait maakt dat c.a. 15 db. Als het een keer stormt waaien d'r wel 75 bladen van een boom dus: 75x3db=225db 225db+15db=240db. Dat klopt toch niet want dan was iedereen hier al lang doof.

Deze redenering van de blaadjes klopt dan ook niet. Je moet nagaan hoe vaak moet je verdubbelen om van 1 op 75 te komen:

1-2-4-8-16-32-64-128

Als je 6x verdubbeld zit je op 64.

Als je 7x keer verdubbeld zit je al op 128.

6x3=18; 7x3=21. Er komt dus ongeveer 19 dB bij!
 
Bij elke verdubbeling van het geluid komt er 3db bij. Dus bij 2 auto's van elk 90 db naast elkaar word samen 93db. Maar nu dacht ik van als je 2 dingen naast elkaar zet van elk 1db word dat dan 4 db?


Het is misschien raar, maar het klopt wel. Bij elke verdubbeling van het aantal geluidsbronnen komt er 3 dB bij. Omgekeerd gaat er 3 dB af, als je het aantal geluidsbronnen halveert. Als je de bron van 1 dB ook zou kunnen halveren, kom je dus uit bij -2 dB!

Als er een blad van de boom waait maakt dat c.a. 15 db. Als het een keer stormt waaien d'r wel 75 bladen van een boom dus: 75x3db=225db 225db+15db=240db. Dat klopt toch niet want dan was iedereen hier al lang doof.
Deze redenering van de blaadjes klopt dan ook niet. Je moet nagaan hoe vaak moet je verdubbelen om van 1 op 75 te komen:

1-2-4-8-16-32-64-128

Als je 6x verdubbeld zit je op 64.

Als je 7x keer verdubbeld zit je al op 128.

6x3=18; 7x3=21. Er komt dus ongeveer 19 dB bij!


nu snap ik ook meteen waarom ik zo slecht slaap als het stormt! :+
 
TS, je hebt een paar opties.
Als eerste het dempermateriaal van je huidige pijp vervangen. Zeker als de pijp er al een jaartje of wat op zit kan dat aardig wat schelen.
Daarnaast kun je er een dB killer op zetten.

Een snelle en goedkope optie is een bolletje staalwol in de opening van de pijp duwen. Gaat niet heel lang mee en zal mogelijk ook wat vermogen kosten, maar.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan