Tijdelijke olie lekkage bij racen

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Ik heb een CBR600 F3 uit '95, keurige straatmotor, weinig kilometers etc..

Nou ben ik vandaag gaan circuitrijden, en heb de motor echt op z'n donder gegeven.
Bijna continu hoog in toeren het rechte eind over etc. De motor (koelvloeistoftemperatuur) is niet heet geworden.

Na de eerste sessie zag ik dat er aardig wat olie had gelekt aan de rechterkant, had mijn uitlaat en achterband ook ondergespetterd, het koppelingsdeksel zat onder de oliedruipers. De olievuldop zat goed vast. De olie leek vanaf de bvovenkant van het koppelingshuis, net achter de kuip vandaan te komen.
Toen heb ik gelijk het inspectieluikje aan de rechterkant gedemonteerd, maar daar was alles droog wat ik kon zien.

Vervolgens heb ik de motor weer gestart en een tijdje laten draaien, geen lekkage meer. Volgende sessie wat rustiger gereden (qua toeren dan in elk geval), geen nieuwe lekkage meer. De laatste sessie weer geknald en ook gelijk weer lekkage, hetzelfde als de eerste sessie. Echt een plasje olie vlak nadat ik de motor stilzette. Vlak daarna stopt de lekkage dan ook weer.

Vanavond, nadat ik naar huis ben gereden, de kuip gedemonteerd en de boel bekeken, maar ik kan niet met zekerheid zeggen waar de olie naar buiten komt. Ik heb het vermoeden dat het naar buiten komt via de as van de koppeling, die bovenop het koppelingshuis zit.

Kan het iets te maken hebben met overdruk of zo.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
 
Wat is de kilometerstand? Had je ook last van blauwe rook bij accelereren? Hoe is het olieverbruik normaal en/of op het circuit?

Staat er olie in het luchtfilterhuis? Is er een afvoer vanuit dat luchtfilterhuis naar beneden toe?

De as van de koppelingsbediening is niet de eerste plek waar ik lekkage door carterdruk zou verwachten. Lekt de kleppendekselpakking ook? Vragen, vragen, vragen.. :)
 
Bedankt voor je snelle reactie. Wordt gewaardeerd. :Y
Kilometerstand: vorig jaar gekocht met 17.000 met nieuwe olie door dealer, staat nu op 27.000.
Olieverbruik in deze 10.000km: 0,0. Geen blauwe rook.

Kleppendekselpakking lekt aboluut niet, alles is helemaal droog (behalve dus het koppelingshuis.
Het koppelingshuis is totaal onbeschadigd. Nu lekt hij ook niet meer.

Niet gekeken in luchtfilterhuis. Als daar olie staat, wat betekent dat dan?
 
Laatst bewerkt:
Niet gekeken in luchtfilterhuis. Als daar olie staat, wat betekent dat dan?
Het kan zijn dat er wat druk opgebouwd wordt in het carter en er via de carterventilatie in het luchtfilterhuis terecht komt. Bij een aantal motoren loopt dat richting de grond via een slangetje.

Misschien ligt dat slangetje bij jou anders, of is het weg. Kan ook zijn dat het bij jouw motor anders gemaakt is.
 
Na de eerste sessie zag ik dat er aardig wat olie had gelekt aan de rechterkant, had mijn uitlaat en achterband ook ondergespetterd
En dan ga je nog wel rijden. :?
Niet alleen heb je je eigen veiligheid niet in acht genomen, maar ook de veiligheid van je mede circuitrijders in gevaar gebracht. |(
 
Een pakking die een beetje gaar is misschien? Bij mijn motor had ik ook dat ie er olie uit mikte bij het rijden op de snelweg. Bij rustig aan rijden was er niks aan de hand. Dat kwam langs de deksel van de koppeling, bovenin die pakking zat een kleine scheur.

Misschien is het bij jou ook zoiets?

Met een lekkende motor het circuit weer op gaan vind ik vrij lomp trouwens....
 
En dan ga je nog wel rijden. :?
Niet alleen heb je je eigen veiligheid niet in acht genomen, maar ook de veiligheid van je mede circuitrijders in gevaar gebracht. |(

full


Vorig jaar ook zo'n koekwaus,verloor continue koelvloeistof,wat ie lekker :( deponeerde op de baan.
Ik zag het nog liggen midden in een bocht :')
En maar bijvullen |(
 
[afbeelding]

Vorig jaar ook zo'n koekwaus,verloor continue koelvloeistof,wat ie lekker :( deponeerde op de baan.
Ik zag het nog liggen midden in een bocht :')
En maar bijvullen |(
De organisatie houd daar toch ook wel toezicht op? Of is dat alleen aan het begin van de dag (of zoals bij MSH; och, technische keuring? We zien zo wel of ie goed is of niet..)
 
De organisatie houd daar toch ook wel toezicht op? Of is dat alleen aan het begin van de dag (of zoals bij MSH; och, technische keuring? We zien zo wel of ie goed is of niet..)

Dat vraag bij mij dus ook af,ik weet niet of ze het gezien hadden.
Ik stond wel op het punt,hem "aan te geven" :')
Was idd MSH,maar die keuren meestal op remmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet, maar daar heb je toch de officials voor om het aan te geven zodat de betreffende motor het circuit niet meer opgaat ?

Aan het begin van de dag moet je bij de meeste organisaties even snel langs een " technische" keuring waarbij er even snel naar de staat van je remblokken gekeken wordt, db killer, en de globale staat van je motor.

Tussen de sessies door wordt er niet echt meer gekeken naar de motoren, of het moet echt opvallen en overduidelijk zijn.

Als je zelf al weet dat hij olie lekt is het natuurlijk gewoon super lomp om terug de baan op te gaan en de veiligheid van anderen bewust in gevaar te brengen.

Door dit soort lompe acties is al genoeg schade aangericht.


Laat alsjeblieft iemand die er verstand van heeft er even naar kijken, het kan goed zijn dat je carterontluchting of iets dergelijks verstopt zit of een zuiger gescheurd of zuigerveren versleten zijn waardoor de druk in het carter te hoog wordt. Hierdoor wordt door de opgebouwde druk de gassen en hiermee ook olie langs andere wegen naar buiten gedrukt om maar een voorbeeld te geven want er is nog zoveel mogelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan