geen vonk honda cb 500 four

catsailor

MF'er
16 sep 2012
47
5
Van middag na de winterperiode ff geprobeerd mijn honda cb 500 four te starten.., niet dus.. startmotor gaat vlot rond, maar starten ho maar.. geen vonk op alle vier de bougies... vreemd want hij starte voor de winterstop goed.. wat zou dit kunnen zijn.. bobine,s (heb ooit eens ergens gelezen dat die er niet beter van worcen als je de accu in de motor aan de druppellader hebt staan. dus met + en - nog aangesloten.. maar weet niet of dit zo is..
iemand een suggestie wat het kan zijn..
 
Geen vonk dus :

Oke, houd het simpel dan : Check of al je contacten goed staan.
Zorg dat je een nieuwe bougie hebt, 1 waarvan je zeker weet dat deze goed is.
Gebruik deze bougie om te testen (ik heb altijd een nieuwe apart liggen voor zulk soort dingen)

Vonkt hij nog niet ?

Massa controleren van de bobine's, de bobine's er gewoon even helemaal afhalen, massa op frame schoonmaken, en de bobine's weer monteren.

Als hij dan nog steeds niet vonkt, controleer je de andere contacten van het ontstekings circuit, gewoon bij de bobine beginnen, en dan omhoog werken naar het contactslot, en uiteindelijk naar het blok...

Als het allemaal lekker tegenzit kan je hiermee best wel een paar uur mee vooruit :(

En, zorg ook dat je zeker weet dat het blok goede massa maakt met het frame.
Ik heb het een keer meegemaakt dat het blok geen massa maakte aan het frame *3 middagen verder... :')

Maar begin simpel, en als het echt niet lukt, kan je ook even 2 nood kabeltjes maken, 1 direct vanaf/op het blok naar de massa van de bobine. En 1 direct vanaf de plus van de bobine, naar de + van de ontsteking op het blok (is volgens mij de zwart-wit draad uit het blok)

Als hij dan wel vonkt weet je in ieder geval dat het niet aan punten of ontstekings spoel ligt, maar dan zit de fout ergens in het circuit van de kabelboom.

Maar in ieder geval, zorg dat je zeker weet dat de massa van de bobine goed is, en dat je zeker weet dat je een goede bougie in je handen hebt. :)
 
Spijker in de bougiedop moet ook een vonk trekken naar het blok. Kabel zonder dop moet ook vonk geven naar blok. Nieuwe bougie is makkelijk maar niet nodig ;) en een spijker heeft bijna iedereen in huis, (een kabel zonder dop zeker :+ )
 
Laatst bewerkt:
Geen vonk dus :

Oke, houd het simpel dan : Check of al je contacten goed staan.
Zorg dat je een nieuwe bougie hebt, 1 waarvan je zeker weet dat deze goed is.
Gebruik deze bougie om te testen (ik heb altijd een nieuwe apart liggen voor zulk soort dingen)

Vonkt hij nog niet ?

Massa controleren van de bobine's, de bobine's er gewoon even helemaal afhalen, massa op frame schoonmaken, en de bobine's weer monteren.

Als hij dan nog steeds niet vonkt, controleer je de andere contacten van het ontstekings circuit, gewoon bij de bobine beginnen, en dan omhoog werken naar het contactslot, en uiteindelijk naar het blok...

Als het allemaal lekker tegenzit kan je hiermee best wel een paar uur mee vooruit :(

En, zorg ook dat je zeker weet dat het blok goede massa maakt met het frame.
Ik heb het een keer meegemaakt dat het blok geen massa maakte aan het frame *3 middagen verder... :')

Maar begin simpel, en als het echt niet lukt, kan je ook even 2 nood kabeltjes maken, 1 direct vanaf/op het blok naar de massa van de bobine. En 1 direct vanaf de plus van de bobine, naar de + van de ontsteking op het blok (is volgens mij de zwart-wit draad uit het blok)

Als hij dan wel vonkt weet je in ieder geval dat het niet aan punten of ontstekings spoel ligt, maar dan zit de fout ergens in het circuit van de kabelboom.

Maar in ieder geval, zorg dat je zeker weet dat de massa van de bobine goed is, en dat je zeker weet dat je een goede bougie in je handen hebt. :)

hey ed ..hier kan ik wat mee.. bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan