verstraler van een of twee koplampen ?

Vale Tek

MF veteraan
24 feb 2006
1.653
0
Goededag,

voor mijn reis naar Roemenië ben ik van plan om een of twee koplampen te gaan gebruiken als verstraler; ik vraag me af als dit wel mogelijk is ivm stroomaanvraag zeg maar ; ik heb een gsx 1400. kan dit kwaad? zal mijn dynamo of cdi sneller kapot gaan ? alvast bedankt voor de info
 
Lijkt me wel mee vallen. Je ziet tegenwoordig zoveel motoren met allerlei extra stroomverbuikers. Lampen, verwarmde handvaten, verwarmde handschoenen, Garmin, en dat gaat ook.
 
Maar waarom wil je je koplampen opofferen om er verstralers van te maken?

Is het niet makkelijker om er een setje stralers bij te monteren?

nee nee ik wil mijn koplamp niet ophofferen, ik wil 2 nieuwe koplampen erbij monteren ( stuk goedkoper dan verstraler voor paar tientje ben ik dan klaar)
 
Je dynamo of CDI zal er niet van sneuvelen wel zou je in het slechtste geval problemen kunnen krijgen met een lege accu, alles hangt af van het vermogen dat je dynamo levert.

Je moet er nl zeker van zijn dat met die extra verstralers -toch 2 x 55w meer verbruik-, er nog voldoende prik overblijft om je accu bij te laden.

De beste keuze is iid voor ledverlichting gaan, geen zgn led-lampjes in een conventioneel armatuur (waardeloos) maar echte led-units, deze hebben nl een veel lager stroomverbruik dan conventionele lampen, gaan in vergelijking een eeuwigheid mee en geven voldoende licht.

Om je een voorbeeld te geven, op mijn Caponord (480watt dynamo) zaten 2 Touratech breedstralers van 2 x 55 w, geen probleem onder het rijden maar op lage rpm of stationair zakte de laadspanning onder de 12.8volt. Op dat moment werd de accu dus leeg getrokken ipv bijgeladen, door de voltmeter in het dashbord was dit mooi te volgen, de enige remedie was dan om de breedstralers uit te schakelen tot het tempo en rpm weer omhoog gingen.

Sinds enkele maanden heb ik de Touratech's vervangen door zgn led floadlights (led breedstralers), deze reduceren het verbruik van 2 x 55w = 110w naar 2 x 15w = 30watt. Het verschil is dat de laadspanning nu zelfs stationair al rond de 13.8 volt blijft en zodra ik naar het gashendel kijk al boven de 14.2 volt uit stijgt.

Als je voor verstralers wil gaan kan je eens googelen op led spotlights, als je niet voor de topmerken gaat zijn ze ondertussen best betaalbaar, de mijne heb ik iets van een 55 euro voor een setje betaald.
 
Je dynamo of CDI zal er niet van sneuvelen wel zou je in het slechtste geval problemen kunnen krijgen met een lege accu, alles hangt af van het vermogen dat je dynamo levert.

Je moet er nl zeker van zijn dat met die extra verstralers -toch 2 x 55w meer verbruik-, er nog voldoende prik overblijft om je accu bij te laden.

De beste keuze is iid voor ledverlichting gaan, geen zgn led-lampjes in een conventioneel armatuur (waardeloos) maar echte led-units, deze hebben nl een veel lager stroomverbruik dan conventionele lampen, gaan in vergelijking een eeuwigheid mee en geven voldoende licht.

Om je een voorbeeld te geven, op mijn Caponord (480watt dynamo) zaten 2 Touratech breedstralers van 2 x 55 w, geen probleem onder het rijden maar op lage rpm of stationair zakte de laadspanning onder de 12.8volt. Op dat moment werd de accu dus leeg getrokken ipv bijgeladen, door de voltmeter in het dashbord was dit mooi te volgen, de enige remedie was dan om de breedstralers uit te schakelen tot het tempo en rpm weer omhoog gingen.

Sinds enkele maanden heb ik de Touratech's vervangen door zgn led floadlights (led breedstralers), deze reduceren het verbruik van 2 x 55w = 110w naar 2 x 15w = 30watt. Het verschil is dat de laadspanning nu zelfs stationair al rond de 13.8 volt blijft en zodra ik naar het gashendel kijk al boven de 14.2 volt uit stijgt.

Als je voor verstralers wil gaan kan je eens googelen op led spotlights, als je niet voor de topmerken gaat zijn ze ondertussen best betaalbaar, de mijne heb ik iets van een 55 euro voor een setje betaald.

mooie uitleg thx! 55 euro is ook een mooie bedrag
 
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/accessoires-overige/m651547316-led-motor-verstraler-3-x-3w-9-watt-cree-led-goldwing.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

deze zien ik nu, is dat lastig oom te monteren? of is het kwestie van doorlussen naar de accu ?

Ik zou ze toch achter een eigen schakelaar zetten.
Rechtstreeks aan de accu kan wel, doe er dan wel een goede zekering tussen.

De montage op de motor is gewoon een kwestie van de juiste plek zoeken,
en dan het juiste materiaal om het daar te monteren.
 
Ik zou ze toch achter een eigen schakelaar zetten.
Rechtstreeks aan de accu kan wel, doe er dan wel een goede zekering tussen.

De montage op de motor is gewoon een kwestie van de juiste plek zoeken,
en dan het juiste materiaal om het daar te monteren.

de hele tijd verstralen is niet ideaal idd :P
 
Waarom niet gewoon Xenon in je koplamp bouwen i.p.v. extra lampen?

hi,

ik wil een bredere lichtbundel voor als ik tussen de vampieren rijd ik transilvanië.
xenon vind ik ook geen porem, ik rijd nu juist met een gele lampje nu voor de ouderwetse look :P (gewone h4 komt wel terug tijdens de reis)
 
hi,

ik wil een bredere lichtbundel voor als ik tussen de vampieren rijd ik transilvanië.
xenon vind ik ook geen porem, ik rijd nu juist met een gele lampje nu voor de ouderwetse look :P (gewone h4 komt wel terug tijdens de reis)

Jij modebewuste biker :+
Je hebt trouwns verschillende kleuren xenon Xenon lampen - 7 Xenon kleuren voor auto koplampen én je gaat dan van 55 naar 35 Watt verbruik.
 
Beste mensen ik heb een vraag over LED verlichting aansluiten.

Ik heb de koplamp van mijn vn1500 omgebouwd naar LED koplamp en werkt.
Ik heb twee spotligts en daar heb ik twee led units voor maar ...
Zodra ik deze aansluit doen ze het niet.
Laat ik één gewone verstraler zitten dan werken ze wel allebei dus ze zijn niet stuk of zo.

Feitelijk zouden ze het toch gewoon moeten doen maar niet dus ??
Iemand de oplossing ?

Thanks alvast ;)
 
Beste mensen ik heb een vraag over LED verlichting aansluiten.

Ik heb de koplamp van mijn vn1500 omgebouwd naar LED koplamp en werkt.
Ik heb twee spotligts en daar heb ik twee led units voor maar ...
Zodra ik deze aansluit doen ze het niet.
Laat ik één gewone verstraler zitten dan werken ze wel allebei dus ze zijn niet stuk of zo.

Feitelijk zouden ze het toch gewoon moeten doen maar niet dus ??
Iemand de oplossing ?

Thanks alvast ;)
Draadjes al eens omgewisseld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan