Power Commander O2-Eliminators -> Nog steeds FI storing

Sjiefke

MF veteraan
28 mrt 2007
3.959
526
Zuid-Limburg
Ik heb 2 O2-eliminators besteld voor een ZX6R uit 2007, om te gebruiken in combinatie met een Bazzaz Z-FI; http://www.sbe-performance.nl/product_info.php?cPath=93_97_135_140&products_id=113

De Bazzaz is ingebouwd, de Lambda-sondes (2) zijn afgedopt en de eliminators zijn geinstalleerd. Nu zit ik alleen met een probleem; ik krijg nog steeds af en toe een FI-storing! Het uitlezen van de codes levert de volgende 2 codes op:
Code 94
Oxygen Sensor #1 (Equipped Models)
The oxygen sensor #1 must signals (output voltage) continuously to the ECU. If the oxygen sensor #1 output voltage is incorrect, the ECU stops oxygen sensor feedback mode of the oxygen sensor.
Code 95
Oxygen Sensor #2 (Equipped Models)
The oxygen sensor #1 must signals (output voltage) continuously to the ECU. If the oxygen sensor #2 output voltage is incorrect, the ECU stops oxygen sensor feedback mode of the oxygen sensor
Beide storingscodes duiken altijd tegelijkertijd op, nooit apart. Meestal krijg ik de storing als ik een redelijk constante snelheid rij (rijksweg/snelweg). Als ik het contact aan- en uitschakel is de storing direct, en voor langere tijd verdwenen. Soms krijg ik hem niet of maar 1 keer per rit.

Ik had het vermoeden dat het misschien een los contact was (al is het dan wel vreemd dat beide sensoren tegelijkertijd in storing gaan). Om dit te testen heb ik aan de eliminators gerammeld met draaiende motor, maar er trad geen storing op. Ook heb ik de weerstanden in de eliminators overgezet in de originele stekkerbehuizingen. Helaas ook zonder resultaat.

Ik heb SBE al gevraagd om aan hun leverancier (Power Commander?) te vragen wat het probleem zou kunnen zijn. Ik wacht momenteel op hun antwoord

Ter info:

De motor heeft ook nog de volgende, mogelijke, storingscode mbt lambda sondes, maar hier heb ik géén problemen mee:

Code 33
Oxygen Sensor #1 (Equipped Models)
The oxygen sensor #1 is active and sensor must send signals (output voltage) continuously to the
ECU. If the oxygen sensor is not activated, the ECU stops the feedback mode of the oxygen sensor.
Code 67
Oxygen Sensor Heater (Equipped Models)
The oxygen sensor heater raise temperature of the sensor for its earlier activation. 12 V-3.6 W, 1.5 A. If the oxygen sensor heater fails (wiring short or open), the ECU stops the current to the heater, and it stops the feedback mode of the oxygen sensor.
Code 83
Oxygen Sensor #2 (Equipped Models)
The oxygen sensor #1 is active and sensor must send signals (output voltage) continuously to the ECU. If the oxygen sensor is not activated, the ECU stops the feedback mode of the oxygen sensor.
Iemand ideeën/suggesties?
 
De oxygen sensor heater is wat je met het weerstandje imiteert, dit is vaak ook de enige aansluiting van de lambdasonde die actief bewaakt wordt. Een signaal van de sonde kan je op verzoek uitlezen, maar zal in de regel tussen de 0.1 en 1 volt zweven. Foppen werkt niet, want dan gaat de ECU weer bijregelen (wat je juist wil stoppen door de lambdasondes te verwijderen).
 
De oxygen sensor heater is wat je met het weerstandje imiteert, dit is vaak ook de enige aansluiting van de lambdasonde die actief bewaakt wordt. Een signaal van de sonde kan je op verzoek uitlezen, maar zal in de regel tussen de 0.1 en 1 volt zweven. Foppen werkt niet, want dan gaat de ECU weer bijregelen (wat je juist wil stoppen door de lambdasondes te verwijderen).

Ik weet niet of het bij deze Kawa ook al zo is, maar de regeleenheid verwacht op een gegeven moment een lambda signaal. Blijft dit signaal afwezig zal hij hier een fout op geven.
De foutcode omschrijving is redelijk vaag, maar komt voor mij over als een signaal probleem en niet in de voorverwarming.
Dan zou dat dus eigenlijk betekenen dat deze regeleenheid te slim is om op deze manier te foppen.
 
:^ daar lijkt het mij ook op... De nieuwere ZX6R's (>'09) kunnen daarom niet overweg met eliminators. In plaats daarvan heeft Power Commander een duurdere "optimizer" die een continue variërend signaal uitstuurt. Voor de '07-'08 zou dit echter niet nodig zijn. :?

mischien een vocht kwestie bij de stekkers van de eliminators
Naast het feit dat ze net nieuw zijn, zijn ze recent los en uit elkaar geweest, er was geen corrosie te zien... De lambda sondes hebben nooit een storing gegeven, dus ik ga er vanuit dat alles aan de motor-kant goed is

De oxygen sensor heater is wat je met het weerstandje imiteert, dit is vaak ook de enige aansluiting van de lambdasonde die actief bewaakt wordt. Een signaal van de sonde kan je op verzoek uitlezen, maar zal in de regel tussen de 0.1 en 1 volt zweven. Foppen werkt niet, want dan gaat de ECU weer bijregelen (wat je juist wil stoppen door de lambdasondes te verwijderen).
De eliminator heeft 2 vaste weerstanden een voor de heater (code 67) en een voor de AFR. Aangezien ik geen code 67 krijg, lijkt de heater geen probleem...
 
Aangezien je storing erin komt op de momenten waarop de regeleenheid wil gaan aanpassen is dit ook wel heel aannemelijk.
Op die momenten voelde je met aangesloten lambda sensoren waarschijnlijk ook wel dat de motor niet helemaal constant liep. Dan voelde je dus dat de motor dus onder closed loop aan het afregelen was.

Ik zou gewoon eens langs gaan bij een goede tuner en je verhaal voor leggen.
Zij zullen hier immers meer ervaring mee hebben.
 
Gezien de werking van de closed-loop zou je verwachten dat de weerstand in de eliminator, zo gekozen is, dat hij een voltage uitstuurt dat binnen de wensen van de ECU ligt. Zodat de ECU niet besluit om bij te sturen.

Ik heb zo langzamer hand mijn bedenkingen of dit wel originele Power Commander eliminators zijn of misschien van die E-bay dingen (of misschien het verkeerde type, met toevallig de juiste stekker). In dat geval zou een weerstand gekozen kunnen zijn, die een voltage uitstuurt wat de ECU wél wil aanpassen. Als gevolg daarvan zou het kunnen dat de ECU in storing valt op het moment dat de AFR ratio niet reageert op zijn aanpassingen. Maar hoe kom ik erachter wat de juiste weerstand moet zijn???

Opvallend is ook dat Power Commander op zijn website vermeld dat:
PCV does not allow closed loop fuel control on European model
Terwijl de eliminators bij de PCIII gewoon besteld konden worden... :?
http://www.sbe-performance.nl/images/PowerCommander_PRL_2010w.pdf
 
Laatst bewerkt:
Een laatste optie zou zijn om de lambda-sondes weer in te bouwen en de closed-loop weer te gebruiken. Het is dan wel balen van het geld van de eliminators en ik zal nog een keer de dyno-bank op moeten om alles even te laten controleren...
 
Mailtje naar Power Commander:
I installed your O2-eliminators (2 pcs) on my '07 ZX6R (EU spec). However, sometimes when I'm cruising at a stable speed/throttle position, 2 FI warnings occur simultaneously. They indicate that the oxygen sensor #1 (and #2) output voltage is incorrect according to the manual. When I switch the ignition on/off the fault disappears. Frequency is quite low; some rides the faults will occur 1 time or sometime not at all. I have already checked for bad connections, but are unable to find the cause. To my knowledge, the '07-'08 model should be OK with eliminators and shouldn't require a "optimizer" like the >'09 models, correct?
Hun antwoord:
I have heard of this problem before. This problem is more or less what prompted us to start making the newer type “O2 Optimizer” instead of the simple eliminator plugs.

You might actually be able to use the newer style Optimizers for the 2009-2012 models, on your 2007-2008 model.
Lekker dan! Ik ga echt geen +€100,- uitgeven aan een optimizer... (x2!) :(
 
Laatst bewerkt:
O2-eliminators
Bazzaz Z-FI
Lambda sondes
Foutcodes
weerstandjes
oxygen sensor heater
Power commander
Optimizer


Vroeger vijlde je wat met een rattenstaartje, ander nokkenasje en speelde je wat met sproeiertjes... maar nu..
 
Zie de installatie-instructie van de PC optimizer voor de '09 ZX6R:
Instructions.png

http://cdn.carpimoto.com/Images/Products/Pdf/76125020_Zx6r.pdf
Closed loop is alleen actief in de 4de tot 6de versnelling, en dan alleen in het aangegeven gebied (500 - 8500rpm en 0 - 20%). Daarbuiten zou het geen probleem moeten zijn. Dit klopt met mijn snelweg-fenomeen.

Als de Bazzaz-mapping geen waardes bevat in dit gebied zouden de lambda-sondes weer ingebouwd en gebruikt kunnen worden. Daarbuiten blijft de Bazzaz-mapping (waarschijnlijk) geldig...

*Edit* Zie net dat er 2007 - 2011 boven staat...!!!
Denk dat de lambda-sondes er gewoon weer in moeten om van de storing af te komen...
 
Laatst bewerkt:
Mailtje naar Power Commander:Hun antwoord:Lekker dan! Ik ga echt geen +€100,- uitgeven aan een optimizer... (x2!) :(

Ik heb zoiets ook gehad met een ZZR1400, wel maar 1 lambda-sonde. Ik had geen FI-storingen, maar de motor viel gewoon uit onder het rijden. De oplossing was inderdaad de O2 Optimizer. Een andere oplossing is het flashen (herprogrammeren) van je ECU.
 
Lambda's zitten er weer onder. Ik heb een heel kort proefritje gemaakt om te kijken of ik geen directe FI-storingen kreeg, maar alles lijkt in orde. Merkte ook niks vreemds aan de motor. Binnenkort eens testen tijdens een langere tocht..
 
Terug
Bovenaan Onderaan