Yamaha x-max 400

j0rDy

MF veteraan
3 apr 2008
5.835
43
Nijmegen-Zuid
Daar istie dan! Het nieuwe X-MAX lid van Yamaha, de X-MAX 400:

Maximale mobiliteit

De nieuwe X-MAX 400. Toonaangevend in zijn klasse. Met zijn dynamische design, lichtgewicht chassis en volbloed Yamaha X-MAX DNA, zullen de prestaties van deze allrounder u verrassen!

Zijn krachtige 400cc-motor en lichtgewicht chassis zorgen voor sportieve prestaties en indrukwekkende rijkwaliteiten. Een flitsende motorscooter, ideaal voor woon-werkverkeer of een weekend er op uit.

Onder de comfortabele buddyseat is plaats voor twee integraalhelmen, de X-MAX 400 is dus niet alleen stijlvol maar ook uitermate praktisch. Deze motorscooter maakt op meerdere punten indruk. Zo heeft de X-MAX 400 twee groot formaat remschijven vóór, LED contourverlichting, LED achterlicht en een hightech instrumentenpaneel.

2013-Yamaha-X-MAX-400-EU-Midnight-Black-Studio-001.jpg


Specificaties:

Motortype 1-cilinder, Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas
Cilinderinhoud 395 cc
Boring x slag 83,0 mm x 73,0 mm
Compressieverhouding 10.6 ± 0.4 : 1
Max. vermogen 23,18 kW bij 7.500 tpm
Max. koppel 33,88 Nm bij 6.000 tpm
Smeersysteem Druksmering
Brandstofsysteem Brandstofinjectie
Ontstekingssysteem ECU
Startsysteem Elektrisch
Transmissie Automaat met V-snaar

Type
Wielophanging, voor Telescopische voorvork
Veerweg, voor 110 mm
Wielophanging, achter Achterbrug
Veerweg, achter 110 mm
Remmen, voor Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 267 mm
Remmen, achter Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 267 mm
Bandenmaat, voor 120/70-15
Bandenmaat, achter 150/70-13

Afmetingen
Totale lengte 2.190 mm
Totale breedte 780 mm
Totale hoogte 1.385 mm
Zithoogte 785 mm
Wielbasis 1.565 mm
Grondspeling 105 mm
Rijklaargewicht 211 kg
Inhoud brandstoftank 14,0 liter

Kleuren:
Wit, Grijs, Zwart

Adviesverkoopprijs:
€ 6.499,-
 
Laatst bewerkt:
eerste post gereserveerd...

ik vind hem leuk, zou graag eens een proefrit gaan maken...
 
Laatst bewerkt:
Gaaf ding! Hoewel ik het design best mooi vind (lijkt nog meer op de T-MAX dan de andere X-MAX'en) vind ik het ergens toch wel jammer dat 'ie niet iets meer van de Majesty mee heeft gekregen. En dan bedoel ik vooral meer richting lange-afstands comfort, bredere kappen etc. Maar de X-MAX zit ook in een andere klasse wat dat betreft.

Ook de grotere uitlaat is even wennen; die steekt nu wel heel veel uit!

Ik zou er ook wel eens een proefrit op willen maken. Volgens mij is het echt een killer in het 250cc > gebied.
 
Gaaf ding! Hoewel ik het design best mooi vind (lijkt nog meer op de T-MAX dan de andere X-MAX'en) vind ik het ergens toch wel jammer dat 'ie niet iets meer van de Majesty mee heeft gekregen. En dan bedoel ik vooral meer richting lange-afstands comfort, bredere kappen etc. Maar de X-MAX zit ook in een andere klasse wat dat betreft.

Ook de grotere uitlaat is even wennen; die steekt nu wel heel veel uit!

Ik zou er ook wel eens een proefrit op willen maken. Volgens mij is het echt een killer in het 250cc > gebied.

Geheel mee eens! Ik snap ook niet waarom het blok nu minder vermogen heeft gekregen. -O-
 
Ik zie het iets minder van de positieve kant.

Het is mooi dat Yamaha de X-max de meest compacte scooter noemt, van mij had hij best wat groter gemogen met behoud van de praktische zaken waarover de Majesty wel beschikt.

Het betekend wel dat de Silverwing en Brugmannen voorlopig een concurrent minder hebben.
 
ik begrijp niet wat er mis is was met de majesty 400.
vind ik ook mooier dan de xmax.
de xmax lijkt me een slanke scooter voor maximaal 300 a 350cc lijkt mij veel logicher en houd de boel oo slank en licht.
 
Ik zie het iets minder van de positieve kant.

Het is mooi dat Yamaha de X-max de meest compacte scooter noemt, van mij had hij best wat groter gemogen met behoud van de praktische zaken waarover de Majesty wel beschikt.

Het betekend wel dat de Silverwing en Brugmannen voorlopig een concurrent minder hebben.
Gaat de Majesty er uit? of komt deze x-max 400 er gewoon bij?
wat vindt jij praktische zaken waar de Majesty over beschikt, meer bergruimte ? beter scherm? beter om te toeren op vakantie door andere zithouding?
Is dit nu een x-max 250 met een andere motor of een compleet nieuw model??
dank U.

Ik vind hem beestachtig mooi alleen de uitlaat vind ik te lang.
 
Laatst bewerkt:
Mag inderdaad wel iets meer vermogen uit komen.
En die uitlaat, die demper is bijna net zo lang als de helft van de motorscooter! :)
Met 211kg mag deze motorscooter wel eens op dieet en vlug ook!
Maar hij ziet er verder niet lelijk uit, die uitlaat is ook niet lelijk, maar hij valt wel op.

Maar vergelijk je 'm bijv. met een Kymco Downtown 300, dan weegt deze laatstgenoemde bijna 50kg minder en heeft deze zelfs nog 1kW meer vermogen. Yamaha kan beter z'n best doen, denk ik.
 
@Zuunig
X-max 400 is vervanging voor de Majesty. Voorbereiding van de introductie is al een poosje aan de gang. Zie hier.

Gewoon een paar praktische verschillen:
Zithouding, stand van de voeten
Ruimte onder het zadel is minder en het zadel klapt geheel omhoog. (lastig met een tas achterop)
Jammer dat er nu binnen de grotere toerscooters er nu minder keus is. Ik geloof tenminste niet dat men een burgman 400/650 of een Silverwing 400/600 zal inruilen voor een X-max. Ik ben weliswaar niet van de marketing maar deze 400cc lijkt mij eerder een alternatief voor degene die een T-max willen, maar geen 11.000 euro kunnen of willen uitgeven.

Het zal geen verrassing zijn dat ik liever een nieuwe Majesty had gezien en dan bij voorkeur als 400/600. M.a.w. een echte concurrent voor de Burg650, Silverwing 600 en BMW, helaas denkt Yamaha daar anders over. Tenzij we binnenkort nog verrast worden, maar daar geloof ik niet in.
 
Misschien wordt je straks weer verrast met een nieuwe Majesty aanbieding van 6500 euro.

full
 
Laatst bewerkt:
Ziet er gaaf uit, (nouja, behahalve die uitlaat, zouden ze soms prijsafspraken hebben gemaakt met aftermarket fabrikanten?) heeft een acceptabel vermogen, goede bergruimte, maar waarom moet dat ding zo ontzettend zwaar zijn???

Iedere motorscooter heeft óf veel te weinig vermogen om ook eens leuk mee te rijden óf weegt ver over de 200 kilo. Er hoeft geen 100 pk in te zitten, 50 is ook leuk, maar zodra je er 230 - 250 kilo (tmax/c600) aan scooter omheen bouwt is het hele idee van een lichtvoetig fietsje voor in de stad wel een beetje weg...

De enige positieve uitzondering hier op is de BV350, dat gaat de goede kant op. Toen ik "X-Max 400" las had ik héél eventjes de hoop dat Yamaha hier eindelijk een sportieve tegenhanger van neer had gezet maar helaas is het er weer een voor het toch al veel lange lijstje "net te zwaar, en net te weinig pit".

Heel erg jammer Yamaha...
 
Vreselijk die uitlaat!
Kennelijk Yamaha eigen, dan maar standaard de Akra uitlaten in het accessoires programma opnemen...

big_yamaha-x-max-400-2013e-03.jpg

big_yamaha-x-max-400-2013e-05.jpg


Vindt de Xmax400 wel stoer, maar jammer dat de 'klassieke' GT-scooter modellen (voor nu) verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
@Zuunig
X-max 400 is vervanging voor de Majesty. Voorbereiding van de introductie is al een poosje aan de gang. Zie hier.

Gewoon een paar praktische verschillen:
Zithouding, stand van de voeten
Ruimte onder het zadel is minder en het zadel klapt geheel omhoog. (lastig met een tas achterop)
Jammer dat er nu binnen de grotere toerscooters er nu minder keus is. Ik geloof tenminste niet dat men een burgman 400/650 of een Silverwing 400/600 zal inruilen voor een X-max. Ik ben weliswaar niet van de marketing maar deze 400cc lijkt mij eerder een alternatief voor degene die een T-max willen, maar geen 11.000 euro kunnen of willen uitgeven.

Het zal geen verrassing zijn dat ik liever een nieuwe Majesty had gezien en dan bij voorkeur als 400/600. M.a.w. een echte concurrent voor de Burg650, Silverwing 600 en BMW, helaas denkt Yamaha daar anders over. Tenzij we binnenkort nog verrast worden, maar daar geloof ik niet in.

De SW-T400 is alweer uit het assortiment. Bij Honda moet je nu een 300 cc eenpitter kopen als je niet per se een SW-T600 hoeft. Dat vind ik om dezelfde reden jammer als van de Majesty, nl. dat daarmee een middenklasse toermodel weg valt. Ben zelf een fan van toerscooters met 2 pitter in het frame, met voldoende bergruimte voor sporttas, laptoptas, slot, broek, noodspulletjes etc. De enige 'betaalbare' die daaraan voldeed is dus niet meer leverbaar. En nu is terugvallen op de Majesty ook al niet meer mogelijk.

De X-max 400 kan best een aardig ding zijn, maar ik zie vooral een stadsscooter met lage instap en wild uiterlijk. Dan vind ik een Kymco XcitingR er veel beter uitzien.
 
Laatst bewerkt:
...heeft een acceptabel vermogen, goede bergruimte, maar waarom moet dat ding zo ontzettend zwaar zijn???

Dit vermogen en een laag gewicht inderdaad.

Het lijkt me een gat in de markt.
Maar ook zo rond de 20 PK met het gewicht van een PCX is heel leuk. O-)
 
Laatst bewerkt:
Qua uiterlijk ben ik om, maar nog niet overtuigt over de rij-eigenschappen en het vermogen. Ik mis wat extra informatie zoals over het frame en de achterophanging, is het een geheel nieuw frame? is de achterophanging verstevigd om de strakheid van de scooter te verbeteren? ik verwacht eigenlijk dezelfde prestaties van het blok als de majesty aangezien het verschil in vermogen bijna verwaarloosbaar is (ongeveer 1kw).

Op basis van de reacties ben ik eens naar de downtown gaan kijken, maar topspeed 130km/u? dat doet de majesty/xmax toch beter....

qua grootte is die nagenoeg gelijk aan de majesty, dus een x-max 250 met 400 blok gaat niet helemaal op, de foto's vertekenen nogal omdat je geen vergelijking/referentie hebt, dus dat zal denk ik allemaal wel meevallen...
 
Laatst bewerkt:
Yamaha is zich meer als sportief scootermerk aan het profileren, Honda meer als zuinig. Dat begint zich langzaam af te tekenen. Honda maakt zich er wat makkelijk vanaf door het SH blok te gebruiken voor de Forza, Yamaha door het Majestyblok te nemen. Vervangers in de middenklasse(400cc) verwacht ik hierdoor niet meer zo snel. Op zich is die strategie nog niet zo vreemd, denk ik. De middenklasse is qua prijs ook behoorlijk naar boven opgeschoven(lees>te duur aan het worden).

Deze Yamaha zal een mega concurrent vinden in de Beverly 350. Die is (veel)lichter en heeft nog iets meer vermogen. En die uitlaat is niet mijn cup of tea. Voordeel is wel dat je weet wat je met het 400cc blok in huis haalt.

Ik ben het helemaal met Sossa eens dat ze beter een iets lichter compleet nieuw blok hadden kunnen ontwikkelen van 300/350 cc en dat meer finetunen richting een zuinig verbruik, met een veel lager totaalgewicht. Al is dat veel te duur in deze tijden, waarschijnlijk. Laat de prestaties maar aan de klasse daarboven over(Tmax). Maar dat is mijn mening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan