FZR1000 / GTS1000 engine-swap/tuning

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Luitjes.. ik ben een tijdje bezig met een GTS-streetfighterproject.. allemaal nog vrij pril, maar heb nu via een aardige (ex)motor-hobbyist een FZR1000 blok gekregen. Oliekoeler en carbs heb ik er inmiddels ook bij. Nu rest mij een aantal vragen:

1. Ik heb een 3GM blok. Nu wil ik deze (uiteraard) zonder exup gaan laten lopen. Omdat ik zelf een eigen uitlaatsysteem ga bouwen en ik zo min mogelijk poespas wil. Is het wijselijk om een andere kabelboom te kopen als een 3GM kabelboom? Zitten hier geleerden/ervaringsdeskundigen?

2. Ik wil de motorfiets zo laag mogelijk bouwen. Dit houd in dat ik graag met open kelken wil gaan rijden dan kan de tank hier mooi vlak over heen. Iemand ervaring met open kelken op een FZR? is dit nog een beetje af te stellen? En is het nodig om nog opzetkelken te monteren of zouden enkel de kelken van de carbs voldoen?

even paar pics voor de beeldovrming, zo kocht ik hem:
gts.jpg


dag erop:
gts2.jpg


idee tot nu toe (hier nog met injectie van de GTS), de carbs van het FZR-blok komen een stuk lager uit!!!.. dus tank word anders :)
full


Er loopt een topic in het SF-gedeelte hier.. maar wil dit topic vooral voor het motorische deel gebruiken.. hopende dat hier wat FZR1000-geleerden zitten.....
 
Mwoah.. nee rijd al jaren op fietsen met open kelken en dat soort fratsen..
Het is natuurlijk niet optimaal qua vuil in de motor en ook qua afstelling niet, mja je bouwt een special.. en dan kom je op dit soort geintjes uit :)
 
iemand nog een boompje over? heb nu twee FZR bomen liggen... maar allemaal verschillende types met niet de goede CDI's etc....

zoek dus het liefst een complete met alle relais en een bijpassende CDI.....

O-)
 
De cdi heeft het signaal van de servomotor van de exup nodig. Dus exup klep kun je weg halen maar servomotor moet je dan wel laten zitten.
Hij wordt trouwens wel heel erg bullig om te rijden zonder exup. Onder de 4500tpm bijna geen koppel en daarboven is het ineens voluit gaan. Om dat op te vangen had yamaha er dus de exupklep in gezet. Om het nog een beetje rijdbaar te houden zeg maar.
Open kelken moet kunnen en is ook wel af te stellen maar je krijgt heel veel last van wind inslag en hij wordt er nog piekeriger van in zijn afgifte van vermogen.
Het wordt wel een hele aparte fiets zo btw.

Als je de exup klep er uit haalt, heb je nergens last van, niet de kabels afkoppelen en de klep laten zitten..
Ik heb eeb fazer 1000 zonder exup klep, en rijdt heel soepel hoor ook in lage toeren
 
Ongeveer 8 jaar ervaring met ontelbaar aantal FZR1000's en evenzolang lidmaadschap van de FZRclub NL maakt mij duidelijk dat een FZR1000 echt waanzinnig kut loopt zonder Exup klep. Ervaringen te over.

Yamaha is zo ongeveer de uitvinder van dit systeem wat na jarenlange research is ontworpen, en daar is de hele ademhaling van de motor op aangepast (met name kleptiming!)

Ik vindt het altijd weer verbazingwekkend dat er dan mensen zijn die het beter weten dan de ingenieurs van de fabrikant en die klep eruit willen hebben, eigenlijk alleen maar omdat ze niet bekend zijn met het ding. En wat je niet kent, dat is dus kut en moet eraf, logisch. En daarna praat je jezelf aan dat het echt een verbetering is, net als een open uitlaat waarmee een motor meteen minstens 50 PK meer heeft zonder verdere afstelling.

Zou die klep er voor joker in zitten denk je?

Verdiep je 's in de werking van die klep en met name hoe hij goed moet worden afgesteld want daar worden de meeste fouten mee gemaakt (en dus niet met de pennetje/sleufje methode van de manual maar op een dynojetbank) en je wilt nooit meer anders, zo soepel kan een FZR1000 blok rijden zonder merkbaar op topvermogen in te boeten (*)

Haal 'm weg en je hebt een blok wat helemaal is ontworpen rondom die klep, alleen dan zonder zo'n klep. Bedenk zelf hoeveel truuken je dan weer uit je hoed moet halen om het ding weer goed te laten lopen (dat wil zeggen: net zo goed als voordat de klep weggehaald was)

Die kleppen kennen bij FZR-ren een aantal vervelende problemen zoals water in de kabels, rek van de kabels, vastrotten in de uitlaat, klapperen als ze te los staan, kapotte servo's, uitgelubberde bronzen busjes en ga zo nog maar door. Allemaal zaken waardoor ze slecht gaan presteren en mensen dan denken dat de motor zo kut loopt dankzij die klep. Tel daarbij op de gemiddelde leeftijd van zo'n FZR en de andere daaraan gerelateerde kwalen van het ding (zoals ovaal uitgesleten gasbuizen vanwege de liggende stand van de valstroomcarbs) en er zijn honderden mogelijke oorzaken waarom hij niet meer doet wat hij deed toen hij nieuw was.

Tsja, als je motor al beroerd liep met een slechte exup klep kan het best een verbetering opleveren als je hem eruit haalt, kunst. Het is maar net wat iemand als criteria hanteert als het over "goed" of "soepel" gaat qua motorkarakter.

Het is jouw fiets maar ik zou het ding laten zitten. De exup klep heeft als extra voordeel dat het blok iets minder gevoelig wordt voor welke demper je erachter hebt zitten.

(*) vergeet niet dat het Genesis blok al uit de 70-er jaren stamt dus natuurlijk is het niet te vergelijken met een hedendaagse motor qua soepelheid. Maar wil je daar enigzins bij in de buurt komen dan moet je die klep zijn werk laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een fzr blok ermee te maken heeft begrijp ik niet, en opbouwhoogte is net zo hoog als carburateurs en bovendien zit je niet vast aan de positie, je kan gasklephuizen in elke positie monteren die je maar kan bedenken.

Daarnaast kan je hem veel nauwkeuriger afstellen met alle modificaties die er aan zijn gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
FZR blokje voor wat meer vermogen. wat betreft de hoogte, opbouw is wel degelijk hoger met het injectiesysteem (aan veranderen van inlaatspruitstukken had ik nog niet echt gedacht, maar is inderdaad een mogelijkheid..)
carbs staan wat bruter bij de fiets, én laag én kabelboompje word lekker minimaal nu...

ga toch ook nog wel ff naar de injectie kijken morgen, hoe laag ik dat zou kunnen opbouwen en hoe dat er uit zou zien, thanks voor de input!!
 
Ongeveer 8 jaar ervaring met ontelbaar aantal FZR1000's en evenzolang lidmaadschap van de FZRclub NL maakt mij duidelijk dat een FZR1000 echt waanzinnig kut loopt zonder Exup klep. Ervaringen te over.

Mee eens. Geldt overigens net zo voor de Fazer 1000.
Als je geen duidelijk verschil merkt met de klep er uit, dan heeft die klep al een tijd vastgezeten.
 
Laatst bewerkt:
Mja, echt gecompliceerd is het niet. Voor zover ik weet zijn de blokken bijna gelijk, vrij instelbare ECU erop, waarschijnlijk een of twee lambdasondes gezien het bouwjaar, en een ander inlaatspruitstuk...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan