Overtoeren Yamaha R1 2003

Trojeh

Rookie
8 mrt 2013
12
0
Hoi allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha R1 uit 2003.

Nu merkte ik dat wanneer hij goed warm is en je het gas echt flink open trekt dat hij in zijn tweede en derde versnelling tussen de 4000 en 7000 toeren ineens overtoeren maakt zonder eigenlijk vooruit te schieten.

Hij verliest zeg maar zijn greep en hij maakt ineens ongeveer 2/3k toeren meer dan het toerental waar je al op zit.

Verder rijdt hij echt perfect, het is puur wanneer je flink aan het gas zit en snel door wil trekken naar de 60/110 km/h.

Omschrijving hoort wat knullig aan, maar heb nog niet zoveel verstand van motoren en zo is het wellicht duidelijk voor jullie.

Zou er graag achter willen komen wat het probleem is.

Bij voorbaat dank.

Trojeh.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha R1 uit 2003.

Nu merkte ik dat wanneer hij goed warm is en je het gas echt flink open trekt dat hij in zijn tweede en derde versnelling tussen de 4000 en 7000 toeren ineens overtoeren maakt zonder eigenlijk vooruit te schieten.

Hij verliest zeg maar zijn greep en hij maakt ineens ongeveer 2/3k toeren meer dan het toerental waar je al op zit.

Verder rijdt hij echt perfect, het is puur wanneer je flink aan het gas zit snel door wil trekken naar de 60/110 km/h.

Omschrijving hoort wat knullig aan, maar heb nog niet zoveel verstand van motoren en zo is het wellicht duidelijk voor jullie.

Bij voorbaat dank.

Trojeh.



klinkt als oude/vervuilde/te lage oliestand > bakolie.

koppeling "slipt", daarom het stijgen in toeren maar niet harder gaan. ;)


kan [ook] liggen aan de

verjaarde olie
koppelingskabel > te kort, koppelingsplaten grijpen net niet lekker [meer] aan.
koppelingshandle> afstellen zodat kabel langer wordt.
overbrenging/hevel> hier zit speling op?
verkeerde type olie in het carter.

en als laatste, een versleten koppeling/verglaasde/verbrandde koppelingplaten.
 
Laatst bewerkt:
1 de afstelling staat niet goed, waardoor er telkens een beetje ontkoppeld wordt
2 platen zijn op
3 verkeerde olie er in

Begin met 1. Dat kost enkel tijd en moeite. Ik weet niet of bij dit model wat af te stellen is, maar even nakijken kan geen kwaad.

Ga dan door naar 3.
Volledig aftappen, oliefilterke er af, nieuwe er op, goeie olie er in.

Als dat het ook niet is; nieuwe platen.

Misschien is het ook handig om aan de vorige eigenaar te vragen of die toevallig net een beurtje heeft gedaan. Dan weet je of er pas nieuwe olie in is gekomen, die mogelijk niet goed was.
Of dat het slippen geleidelijk aan is gekomen, wat meer meer duidt op slijtage van de platen.
 
Bedankt voor de snelle reacties, vergeten te vermelden maar de motor heeft een paar weken geleden nog een grote beurt gehad waarbij er o.a. nieuwe olie op is gezet.

Vraagje, wanneer de 'koppeling' versleten zou zijn bedoelen jullie dan de platen wat ongeveer 80 euro zal kosten voor een nieuw platenset of moet er misschien een hele nieuwe koppeling in?

Mijn linkerhand raakt de koppelingshendel niet ;)

Het probleem lijkt wel erger te zijn wanneer hij goed warm is, verklaarbaar ?

Ps. Motor heeft nu 40.000 op de teller staan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties, vergeten te vermelden maar de motor heeft een paar weken geleden nog een grote beurt gehad waarbij er o.a. nieuwe olie op is gezet.

Vraagje, wanneer de 'koppeling' versleten zou zijn bedoelen jullie dan de platen wat ongeveer 80 euro zal kosten voor een nieuw platenset of moet er misschien een hele nieuwe koppeling in?

Motor heeft nu 40.000 op de teller staan.

Op je banden? oorzaak gevonden *O*
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties, vergeten te vermelden maar de motor heeft een paar weken geleden nog een grote beurt gehad waarbij er o.a. nieuwe olie op is gezet.

Vraagje, wanneer de 'koppeling' versleten zou zijn bedoelen jullie dan de platen wat ongeveer 80 euro zal kosten voor een nieuw platenset of moet er misschien een hele nieuwe koppeling in?

Motor heeft nu 40.000 op de teller staan.

er zitten 2 soorten platen in, de koppelingsplaten zelf en zogenaamde vaste platen, die 2e zijn duur de eerste zijn goed betaalbaar, en de eerste gaan normaliter verslijten, maar als je te lang met de slippende koppeling doorrijd rijd je dus ook de vaste platen aan gort en dat gaat aardig in de portomonee lopen

edit: voor de rest heb ik niet veel verstand van (mijn carterdeksel op mijn oude yamaha fzr wou niet los dus heb de platen nooit zelf kunnen vervangen
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Revol,

Nog een vraagje waar ik geen info over kan vinden op internet.

Als ik doorrijd op deze manier zonder iets te vervangen en er voor zorg dat hij niet slipt (dus gewoon normaal rijden en geleidelijk aan toeren opbouwen) treedt er dan ook extra slijtage op aan de gehele koppeling of zal deze slijtage alleen een gevolg zijn van het daadwerkelijke slippen van de koppeling.
 
Heb ik uitbesteedt aangezien het mijn eerste motor is en ik deze zomer gewoon wilde rijden. Heb er nog niet zoveel verstand van en ben van plan in de winter te beginnen met zelf wat los te halen en te knutselen.

Maar het is gedaan door een motorenzaak, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Ik ga morgen terug naar de dealer en dan leg ik het probleem even voor. In ieder geval bedankt, ik ben een stuk wijzer geworden.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is waarschijnlijk verholpen, heb even gereden maar nog niet goed uit kunnen testen.

Kabel stond veel te strak gespannen (ook hier had ik geen verstand van). Wanneer je hem inkneep begon hij meteen met koppelen, nu zit er speling op voordat hij koppelt.

Ik hoop dat de koppeling er geen schade aan over heeft gehouden, want ik heb wel een tijdje zo rond gereden.
 
*O* misschien even warmrijden en dan in 1ste of 2e versnelling (willen geen boetes natuurlijk) even 3000 toeren onder maximum toerental in 1 keer het gas vol open trekken, als hij dan niet slipt dan was het dus de te strakke kabel

(heb zelf erg weinig speling op mijn koppeling zitten, volgens mij hoort dat ook gewoon zo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan