Honda Hornet vreemd geluid uit koppeling en uitlaat

ThomasDW

Rookie
6 apr 2013
19
0
Amsterdam
Hey iedereen!

Dit is mijn eerste topic/post op dit forum. Ik hoop dat jullie wat hulp kunnen bieden met een probleem met mijn nieuwe tweedehandsje!
Ik heb een Honda cb 600 f (Hornet) uit 2002 gekocht en die heb ik gisteren bij de dealer opgehaald. Maar wat me tijdens de lange rit naar huis opviel was dat er een heel indringend geluid uit de uitlaat komt. Ik dacht eerst dat er een onderdeel in mijn helm trilde maar ik heb de helm van een vriend geprobeerd (zelfde model bijna even oud) en daar hoor ik het ook bij. Daardoor ben ik gaan denken dat het aan de uitlaat ligt. Er zit een uitlaat van het merk DAM op. Het type weet ik helaas niet. Ik dacht er aan om er weer een standaard uitlaat op te zetten en ging even kijken naar hoe dat moest. Toen viel me op dat de verbinding tussen de demper (heet dat zo?) en de rest van de uitlaat niet goed leek te zitten. Ik kon een soort zwarte ring of misshien een pakking zien op de uitlaat, en dacht dat de demper daar misschien overheen hoort te zitten? Misschien dat ie niet goed aansluit en daardoor trilt wat ik heel hard hoor tijdens het rijden. Ik hoor het vooral als ik gas geef of onder de 4000 toeren met constante snelheid rijdt. Als ik De kopping inknijp is het meteen grotendeels weg.
Ik wil er even een winkel naar laten kijken maar hoopte alvast wat meningen van jullie te kunnen krijgen! Morgen zal ik er een foto van uploaden, nu is het daar te donker voor ben ik bang. Wat denken jullie?

Tweede probleem wat ik heb is dat me vandaag opviel dat als ik de motor stationair heb draaien in zijn vrij, ik een geluid hoor wat wel iets weg heeft van een aanlopende fietsband. Als ik de koppeling indruk gaat dit geluid weg. Het is me niet eerder opgevallen, en ik weet dus niet of ie dit al deed of dat dat vandaag op een of andere manier is ontstaan :S Hebben jullie zoiets van dit is normaal of denken jullie dat er iets niet klopt?

De motor rijdt verder als een tierelier en im ben er superblij mee maar het geluid uit de uitlaat irriteert enorm en het geluid uit de koppeling baart me ietwat zorgen. Ik heb nog 3 maanden garantie maar mijn dealer zit redelijk ver weg dus hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen!

Rest me alleen nog te zeggen dat ik met veel plezier deze site ga blijven lezen en me erop verheug me jullie allemaal over motoren te kunnen praten!

Groetjes,
Thomas

P.S. Ik heb gezocht in het forum over het probleem met de uitlaat maar niks kunnen vinden. Hopelijk heb ik goed gezocht.
 
Welkom, voor dat je er zelf aan gaat knutselen
Heb je garantie? Zo ja zou ik het eerst met de dealer overleggen en misschien een monteur van hun er op laten rijden om te kijken of dat geluid vreemd is of gewoon zo hoort.

Edit: ik lees weer eens niet goed, ik zou toch eens
Terug gaan naar de dealer, of een zaak in de buurt voor een diagnose en als hun zeggen das niet goed, dan naar de dealer waar je hem gekocht hebt gaan
 
Laatst bewerkt:
Hoi een Honda maakt eigenlijk nooit lawaai.

Trillen en tikken.
Mijn ervaring . . . loop alle bouten en schroeven langs en kijk of ze vast zitten.
Kijk of alle klemmetjes en beugeltjes vast zitten, deze missen nog wel eens omdat de monteurs ze vergeten of gewoon weggooien omdat ze op een onmogelijke plaats zitten.
En niet juist vast zitten de kuip kan veel lawaai maken.
Wat bekend is van de 600 is eventueel de ketting geleider van de distributie.

Koppeling, daarvan kunnen de platen stationair en bij gas geven gaan (trillen/tikken) door de koppeling in te knijpen komen ze onderspanning te staan en is de ruimte weg en dus ook het lawaai.
Is dus niet altijd te voor komen maar het lawaai mag niet de overhand hebben.
Koppeling kan ook lawaai maken door heel kort gas te geven, dan hoor je een klakkend geluid.
Lawaai van een koppeling weg halen, zal men de koppeling los moeten halen om te kijken wat er mee is.

Ik zou er even mee terug gaan naar de motor zaak er van uit gaande dat je wel wat garantie hebt.
 
Laatst bewerkt:
Hey iedereen,

Als ik jullie reacties lees kan het dus aan nogal wat zaken liggen. Ik volg eerst even het advies van L3on op. Dinsdag of woensdag ga ik langs een lokale garage zodat ze even kunnen zeggen wat ze ervan denken voordat ik helemaal naar de dealer rij.

Over het geluid van de koppeling, ik merk dat dat geluid niet altijd aanwezig is. Het lijkt erop dat er minder kans op is als ik de motor al rollend in zijn vrij zet.

Hieronder nog de fotos van de uitlaat en de aansluiting.
full


En de aansluiting
full


Die aansluiting ziet er een beetje rottig uit in mijn ogen.

Alvast bedankt voor de adviezen tot nu toe, ik al jullie nog even laten weten wat de garage ervan zegt!!

Groeten,
Thomas
 
Hey iedereen,

Als ik jullie reacties lees kan het dus aan nogal wat zaken liggen. Ik volg eerst even het advies van L3on op. Dinsdag of woensdag ga ik langs een lokale garage zodat ze even kunnen zeggen wat ze ervan denken voordat ik helemaal naar de dealer rij.

Over het geluid van de koppeling, ik merk dat dat geluid niet altijd aanwezig is. Het lijkt erop dat er minder kans op is als ik de motor al rollend in zijn vrij zet.

Hieronder nog de fotos van de uitlaat en de aansluiting.
[afbeelding]

En de aansluiting
[afbeelding]

Die aansluiting ziet er een beetje rottig uit in mijn ogen.

Alvast bedankt voor de adviezen tot nu toe, ik al jullie nog even laten weten wat de garage ervan zegt!!

Groeten,
Thomas
laat ze ook even onder de tank kijken
 
@Bananeman: Ik weet gewoon niet wat er specifiek onder de tank zit, ik wil ze laten kijken naar de aansluiting van de demper aan de uitlaat, dus als zot een tip heeft dat ik ze nog naar iets onder de tank moet laten kijken moet ik wel even weten waar naar te vragen? Bedoel je dat voorwiel tegen de uitlaat? Dat zit het volgens mij niet...
 
@Bananeman: Ik weet gewoon niet wat er specifiek onder de tank zit, ik wil ze laten kijken naar de aansluiting van de demper aan de uitlaat, dus als zot een tip heeft dat ik ze nog naar iets onder de tank moet laten kijken moet ik wel even weten waar naar te vragen? Bedoel je dat voorwiel tegen de uitlaat? Dat zit het volgens mij niet...
lees dat verhaal ff helemaal.
 
Ik had de eerste paar posts in dat topic gelezen, maar ik dacht dat het niet van toepassing was bij mij. Nu heb ik het hele verhaal gelezen maar denk en hoop nog steeds dat dit bij mij niet het probleem is! Ik zal er in ieder geval zeker naar vragen als ik bij de garage ben! Zou een krom frame/versleten balhoofd/te weinig olie in de voorvork er voor kunnen zorgen dat ik bij zo'n specifiek toerental als ik in het begin had beschreven dat geluid hoor? Of mis ik nou helemaal het punt?

Sorry als ik een beetje traag van begrip ben maar (motor)techniek is nog nieuw voor mij, ik ben echter wel heel erg geïnteresseerd dus ik ben dankbaar voor al jullie tips en info!
 
Nou deze hd ik niet verwacht. Ik reed maandag naar mijn universiteit op de motor en was vergeten mijn oordopjes in te doen, en voila, het irritante geluid was weg. Mijn geluidsdempende oordopjes veroorzaken dus op de een of andere manier oorverdovend geluid door tegen mijn helm te schuren. Lekker ironisch haha. Vandaag weer zonder oordopjes op de motor gereden met hetzelfde resultaat! Hij ronkt als een tevreden tijger zo zonder die oordopjes!

Ik ben alsnog even langs de garage gegaan voor de aansluiting van die uitlaat, en daar was niks mis mee. Het was geen pakking maar een lasnaad die niet schoongemaakt was en dat kon ik zelf evt met wat staalwol nog doen.

Gelukkig was het een simpel probleem uiteindelijk! Bedankt iedereen!!
Thomas
 
Fijn dat het aan de oordopjes lag. Gewoon op zoek naar anderen die geen vervelend bijgeluid hebben. Want gehoorbescherming is best belangrijk op de motor, zelfs bij 80 km/h is er al een behoorlijke belasting door het windgeruis. Hoeveel hangt af van motor en helm, maar beschermen is altijd goed (en imho nodig).

Als je verschillende uit wilt proberen: assortiment verschillende
 
Ja bizar verhaal :D Maar ik ben blij dat het zo makkelijk is opgelost!

@bok001: Ja dat zal ik inderdaad nog even doen, het zou jammer zijn om daar na de garantie achter te komen!

@Robertehv: Het zijn Alpine Motosafe oordopjes. Van die siliconen-achtige oordopjes met twee verschillende filters er in. Toch niet de cheapste, ook niet megaduur maar ik ga nog even proberen om een klein randje van die "weerhaakjes" af te halen, misschien dat ze dan beter in het oor zitten!

@Dutch FZ750: Ik ben het helemaal met je eens! Zelf wil ik ook graag oordopjes in. In de stad is het tot daar aan toe maar als je buiten de stad een eindje rijdt is het wel erg belangrijk. Bedankt voor de tip van dat assortiment oordopjes! Die ga ik zeker uitproberen!

@wawawuwu: Ik zie wat je bedoelt inderdaad haha! Maar het is toch echt een motor band! Michelin pilot road 3 geloof ik!
 
Terug
Bovenaan Onderaan