Benzine in motorblok xv750

roow

MF veteraan
3 okt 2007
1.444
1
Gelderland
Ik ben voor iemand anders een Yamaha XV750 aan het nalopen.

De motor heeft 2/3 jaar binnen stil gestaan, en heeft 26.000km gelopen.

Technisch verkeerd de motor wel in redelijke staat, maar toen ik de olie uit het blok liet lopen, en mijn opvangbak vol raakte met zeer dunne olie kreeg ik wat vraagtekens boven m'n hoofd.

Nadat ik de luchftfilter-slangen van de carburateurs haalde, en overal benzine uit kwam lopen wist ik het zeker. Het blok bevatte niet alleen olie, maar ook benzine.

In de jaren van stilstand moet dit langzaam het blok in zijn gelopen, maar niet alles.. er zat nog een klein beetje benzine in de tank.

Er zat geen accu in de motor, dus ik ga er niet van uit dat er een poging is gedaan om hem te starten.

Zou het veel kwaad kunnen voor de onderdelen in het blok?
 
Alles zal wel lekker schoon en los geweekt zijn van binnen. Ik zou er goedkope nieuwe olie plus filter in doen en dan na 500km de olie plus filter weer vervangen voor een goede olie.
 
Mwa, lijkt me niet zo'n probleem.

Benzine tast de onderdelen niet aan en beschermt ook wel tegen roest in de bak. Rijden met benzine als smering moet je natuurlijk niet doen. Ik zou gewoon nieuwe olie en filter erin doen, klein stukje, zeg 100 a 200km rijden, en dan de olie eruit halen en even goed nakijken of er iets niet aan deugt.
 
Alles schoon geweekt, toch zou ik wel bedacht zijn op keerringen en koppelingsplaten die iets te schoon geweekt zijn. Echter... tenzij je hem preventief open maakt, kom je er alleen maar achter door hem te starten met nieuwe olie en filter. Dus ik zou er ook olie op zetten, filters en bougie vervangen en een accu zetten en starten. Als dat goed is zeker eerst de remmen goed controleren voordat je de weg op gaat. Een blok dat in de soep loopt is bij lange na niet zo lastig als remmen die bij de eerste bocht niet reageren. ;)

mvg

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan