Remprobleem: Rem laat zich niet doseren

Matt Mobylette

Die hard MF'er
26 nov 2007
335
0
Hallo, mede-forummers,



Sinds de aanschaf van mijn CB sevenfifty heb ik problemen met de voorrem. Deze laat zich niet doseren, je kunt niet mooi voorremmen om vervolgens keihard te kunnen doorremmen! Ook moet je flink hard in de rem knijpen om hem echt te laten remmen.

IK heb zelf nog niet stil gezeten; toen ik hem kreeg vermoede een motormonteur dat mijn remcilinder gaar was dus volgende gedaan:
* rempomp gereviseerd
* rvs remleidingen gemonteerd
* revisie setjes in de remklauwen

Probleem bleef, rempomp nacht op druk laten staan. Nergens meer lucht in en geen lekken. Remmen was al iets beter maar niet wat het moest zijn....

* vervolgens alle geleidingen van de klauw schoongemaakt, ingevet en nagemeten. Alles weer gemonteerd met nieuwe remblokken en deze mooi ingeremd.

Helaas is dit ook niet de oplossing...

Verder gecontroleerd:
* voorvork, olie vernieuwt, om duiken tegen te gaan. (dit is niet het geval)
* remschijven heb ik gecontroleerd en zijn niet krom of te dun.
* positie remklauwen t.o.v. schijf / voorvork.


Logischerwijs blijft er zo niks meer over :? :? enige wat ik me nog kan bedenken is dat eventueel de zuigers van de klauw beschadigd zijn en zo niet alle 4 tegelijkertijd de remblokken indrukken.

Geeft dat wel deze symptomen? Of zie ik iets over het hoofd...


Alvast bedankt voor het meedenken *O* *O*
 
rempotje niet overvol?


Kan ik nog controleren, maar volgens mij niet het geval!


De remblokken geleiden bij deze motor (meen ik mij te herinneren) aan 1 kant in een metalen plaatje? Zo ja, heb je daaronder ook schoongemaakt?
Vaak zit er corrosie onder waardoor de plaatjes te vast tegen de remblokken gedrukt worden en dosering onmogelijk wordt.

Ja ook schoongemaakt, als ik de remklauwen van de voorvork afhaal kan ik de remblokken ook gewoon op en neer bewegen zonder dat ze klemmen!
 
Lijkt alsof de zuigers er al eens lomp zijn uitgehaald: zitten pitten in de zuigers:




Echter deze beschadigingen zitten allemaal langs de rand en wanneer de zuigers het meeste zijn ingedrukt lijken deze beschadigingen niet in de remklauwen te vallen... Toch maar eens nader inspecteren want dit kan zeker het probleem zijn lijkt mij?
 
oude remblokken of indien nieuw,materiaal remvoering niet goed. andere soort/merk remblokken gebruiken.

of de remschijf materiaal samenstelling geeft te weinig wrijving al dan niet in combinatie met de gebruikte remvoering.
 
Laatst bewerkt:
oude remblokken of indien nieuw,materiaal remvoering niet goed. andere soort/merk remblokken gebruiken.

of de remschijf materiaal samenstelling geeft te weinig wrijving al dan niet in combinatie met de gebruikte remvoering.


Zit een nieuw setje Ferodo Platinum remblokken onder... netjes ingeremt maar geen verschil met de oude blokjes? :? Zie alleen maar goede ervaringen van Ferodo...
 
afgezien van de zuigers (welke er aardig vercrackt uitzien): heb je de "vlakke" afdichtring de goede richting op gemonteerd? deze zijn namelijk niet helemaal vlak maar afgeschuind.
verkeerde kant op monteren betekent slechte remwerking. ;)

wat nou de goede richting was moet ik even schuldig zijn :X laatste keer dat ik die vervangen heb is 3 jaar terug :X

bestel trouwens geen imitatie afdichtringen, daar ben ik ook mee de fout in gegaan B| originele Honda/Tokico/Nissin zijn duurder, maar die imitatie dingen is troep :r die kan je weggooien en alsnog nieuwe bestellen bij Honda :X
 
afgezien van de zuigers (welke er aardig vercrackt uitzien): heb je de "vlakke" afdichtring de goede richting op gemonteerd? deze zijn namelijk niet helemaal vlak maar afgeschuind.
verkeerde kant op monteren betekent slechte remwerking. ;)

wat nou de goede richting was moet ik even schuldig zijn :X laatste keer dat ik die vervangen heb is 3 jaar terug :X

bestel trouwens geen imitatie afdichtringen, daar ben ik ook mee de fout in gegaan B| originele Honda/Tokico/Nissin zijn duurder, maar die imitatie dingen is troep :r die kan je weggooien en alsnog nieuwe bestellen bij Honda :X


Zuigers zien er inderdaad vercrackt uit, alleen als de beschadigingen niet lager komen dan de afdichtringen kan dit nooit de oorzaak zijn :?

Heb gelukkig toen een orgineel Honda setje afdichtringen gemonteerd, richting kan ik me niet iets van herrineren?

seal-setpiston_big06451GE2405-01_e346.jpg


Dit setje zit erin.. lijken mij volledig symmetrisch?

Ook dit staat genoteerd! Donderdagavond pas weer tijd dus dan de remklauwen eens uit elkaar halen en beoordelen!
 
voel maar eens met de top van je vinger (veel zenuwen dus gevoelig) over de beide binnenranden van de ring.
de ene rand voelt "scherper" (steiler) aan als de andere, teminste, zo was dat wel bij de originele afdichtringen van de VTR250 die ik gereviseerd heb :Y
 
voel maar eens met de top van je vinger (veel zenuwen dus gevoelig) over de beide binnenranden van de ring.
de ene rand voelt "scherper" (steiler) aan als de andere, teminste, zo was dat wel bij de originele afdichtringen van de VTR250 die ik gereviseerd heb :Y


Zit daar echt verschil in?? Kan daar namelijk nergens iets over vinden, ook in het werkplaatshandboek van de Sevenfifty staat bij de montage van de afdichtringen nergens iets vermeldt...

Iemand die me daar nog iets meer over kan vertellen?
 
Nou ben gisteren verder gegaan!! Had voor een spotprijs een 2dehands setje klauwen gekocht op marktplaats.

Zuigers daarvan waren helaas helemaal geroest dus dat gaat hem niet worden. Wel was de rest van de klauwen in goede staat. Dus ben eens begonnen met het uitwisselen van de remblokken. Daar werd het alleen maar slechter mee. De nieuwe Ferodo remblokken zijn het probleem dus niet.

Vervolgens ben ik naar de geleide pennen gaan kijken, de rechterkant beweegde soepel! De linker kant niet, dus de pennen schoongemaakt opnieuw ingevet probleem opgelost. Rondje gaan rijden, rem was alweer 10x beter. Maar na paar keer remmen begon het weer. Weer alles open gehaald, zag toch wat vreemde slijtage op 1 van de pennen, net alsof het niet helemaal recht stond. Dus de remklauw houder van de 2dehands klauwen geprobeerd en daarmee lijkt het opgelost te zijn *O* *O*


Heb voor de zekerheid toch 4 remzuigers besteld omdat ik het risico niet wil lopen met die gare zuigers!! Bedankt voor het meedenken allemaal 8-)
 
De glijpennen waren goed schoon en zijn ingevet met SKF lagervet. Ga dit zeker nog eens goed inspecteren!

Ik zelf zou geen remonderdelen invetten met gewoon lagervet.

Ik wil het risico niet lopen dat dit vet misschien vloeibaar wordt en daar terecht komt waar het niet thuis hoort.

Zoveel kost keramisch remvet nu ook weer niet.
(eventueel even langs de mercedes dealer die remvet in hele kleine zakjes verkoopt)
 
Waarom draai je zelf geen zuigers van RVS?


Heb helaas geen werkplaats tot mijn beschikking!


De glijpennen waren goed schoon en zijn ingevet met SKF lagervet. Ga dit zeker nog eens goed inspecteren!

Ik zelf zou geen remonderdelen invetten met gewoon lagervet.

Ik wil het risico niet lopen dat dit vet misschien vloeibaar wordt en daar terecht komt waar het niet thuis hoort.

Zoveel kost keramisch remvet nu ook weer niet.
(eventueel even langs de mercedes dealer die remvet in hele kleine zakjes verkoopt)

Bedankt voor de tip *O* gaan we doen.

Nieuwe remzuigers zijn binnen dus deze week monteren en dan is hij er weer helemaal klaar voor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan